قبل از تجویز هر نوع مکملی باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه زن باردار، به گونه‌ای است که نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز او را تأمین کند.

سلامت نیوز:قبل از تجویز هر نوع مکملی باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه زن باردار، به گونه‌ای است که نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز او را تأمین کند.

در دوران بارداری چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی باید مصرف کرد که جنین دچار مشکل نشود؟ به گزارش سلامت نیوز، دکترآزیتا صفارزاده کرمانی ؛متخصص بیماری‌های زنان در پاسخ به این سئوال در روزنامه ایران نوشت: افزایش نیاز به ویتامین‌ها و املاح معدنی در دوران بارداری امری طبیعی است اما قبل از تجویز هر نوع مکملی باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه زن باردار، به گونه‌ای است که نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز او را تأمین کند. اسید فولیک مکملی است که برای پیشگیری از نقص مادرزادی لوله عصبی، معمولاً از سه ماه قبل از بارداری به زنان باردار توصیه می‌شود. مصرف مکمل آهن نیز در بسیاری از مواقع تجویز می‌شود. از آنجایی که حدود 80 درصد زنان ایرانی با کمبود آهن مواجه هستند پس از انجام آزمایش‌های لازم از هفته بیستم به بعد مصرف مکمل آهن نیز آغاز خواهد شد. اگر خانم باردار نمی‌تواند از رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده کند، برای جبران کمبود ویتامین‌ها، از پایان ماه چهارم بارداری مصرف مولتی‌ویتامین نیز در برنامه دارویی او قرار می‌گیرد.
امگا 3 مکمل دیگری است که معمولاً از طریق مصرف ماهی جذب بدن می‌شود اما افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند باید بعد از هفته 12 بارداری، قرص‌های امگا 3 مصرف کنند. تحقیقات نشان داده حدود 90 درصد زنان ایرانی با کمبود ویتامین D مواجه هستند، بنابراین بهتر است قبل از بارداری میزان این ویتامین در خون اندازه‌گیری شود و کمبود آن با مصرف دارویی جبران شود. کمبود این ویتامین میزان جذب کلسیم را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین استفاده از کلسیم نیز توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha