رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه سرطان کبد تقریبا حدود 300 هزار تا یک میلیون مرگ در تمام دنیا دارد، گفت: کبدچرب اصلی‌ترین علت سرطان کبد است که با چاقی و دیابت در ارتباط است و روند ابتلا به آن در کشور رو به افزایش است.

سلامت نیوز: رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه سرطان کبد تقریبا حدود 300 هزار تا یک میلیون مرگ در تمام دنیا دارد، گفت: کبدچرب اصلی‌ترین علت سرطان کبد است که با چاقی و دیابت در ارتباط است و روند ابتلا به آن در کشور رو به افزایش است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با ایسنا، سرطان کبد را در مردان شایع‌تر دانست و گفت: یکی از فاکتورهای مهم در ابتلا به سرطان کبد، هپاتیت C است که متاسفانه در دنیا حدود 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. همچنین بیماران سیگاری که سیروز کبدی دارند بیش از دیگران به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: امروزه با توجه به اینکه 30 درصد از نوجوانان در کشور چاق هستند و 70 درصد از آنان دچار چاقی مفرط هستند به خصوص افراد دارای شکم بزرگ و دیابتی‌ها بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کبد چرب هستند.

وی با اشاره به این مطلب که هپاتیت B، عفونت و مصرف مشروبات الکلی احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند، یادآور شد: تقریبا در ایران 2.5 درصد جمعیت به این عفونت‌ها مبتلا هستند و این بیماری در مردانی با سن بالا به خصوص در آسیا و نژاد سیاه پوست بیشتر دیده می‌شود. همچنین تجمع آهن در کبد، شانس سرطان کبد را بالا می برد.

دریانی، افت قند خون را از عوارض سرطان کبد دانست و خاطرنشان کرد: افزایش کلسیم، تغییر در کلسترول، اسهال، آب آوردن شکم، درد شکم و زردی پوست از دیگر مشکلاتی است که برای بیماران به وجود می‌آید.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) نقش پیشگیری در سرطان کبد را بسیار موثر دانست و گفت: انجام سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI، واکسیناسیون، رعایت مسائل بهداشتی، جلوگیری از عفونت‌ها، پرهیز از چاقی، کاهش مصرف مواد چربی و قندی و بیشتر کردن فعالیت فیزیکی در جلوگیری از بروز سرطان کبد موثر است. همچنین مصرف 2 فنجان قهوه در روز اثر پیشگیری کننده دارد و حتی 40 درصد شانس ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha