سلامت نیوز:در حالی مسئولان عمرانی استان فارس تاکید جدی بر احداث پالایشگاه دوم شیراز در جوار پارک ملی بمو دارند که با عبور خطوط نفت از این پارک، خطرات جدی برای پلنگ ایرانی ساکن این زیستگاه به وجود می آید.

به گزارش مهر، پارک ملی بمو یکی از قدیمی ترین پارک های کشور با بیش از ۵۰ سال قدمت است.

وسعت کنونی پارک ۴۸ هزار هکتار است که عملا ۱۲ هزار هکتار سمت غربی جاده شیراز اصفهان از ۳۶ هزار هکتار دیگر جدا شده و به علت تجاوز و شهرک سازی، ارزش اکولوژیکی آن به شدت کاهش پیدا کرده و در حقیقت تمرکز حفاظت از ۳۶ هزار هکتار سمت شرقی جاده صورت می گیرد.

این نمونه برجسته اکوسیستم طبیعی نسبتا بکر که در شمال شهر شیراز و در شرق شهر زرقان قرار دارد شامل ۶۲۰ گونه گیاهی با ۳۰ گونه بومی و دهها گونه جانوری شامل پرندگان، پستانداران و خزندگان است و یک ذخیره گاه ژنی کم نظیر در منطقه محسوب می شود.

آهو، پلنگ، قوچ و میش از جمله پستانداران معروف این پارک ملی است

اما طی مدت اخیر مسئولان عمرانی استان قصد دارند پالایشگاه دوم شیراز را نیز در محل پالایشگاه شماره یک آن در حوالی پارک ملی بمو احداث کنند که به شدت از سوی کارشناسان محیط زیست مورد مخالفت قرار گرفته است.

مسئولان سازمان محیط زیست نیز بارها تاکید کرده اند که این پروژه لطمات سنگینی به پارک ملی بمو وارد خواهد کرد به خصوص اینکه لوله انتقال نفت نیز از میان پارک می گذرد.

دبیر موسسه زیست محیطی ۱۳ فروردین در خصوص احداث پالایشگاه در اطراف پارک ملی بمو به خبرنگار مهر گفت: مجوز تاسیس پالایشگاه دوم که متعلق به بخش خصوصی و نوع محصولات و میزان آن با پالایشگاه اول که دولتی بوده کاملا متفاوت است در دولت قبل توسط رئیس سازمان محیط زیست که به شیراز سفر کرده بود در جلسه ای به طور شفاهی به مسئولان استانی داده شد.

با عبور لوله نفت از چشمه موجود دربمو بعید نیست که این چشمه دچار مشکلات ناشی از عبور نفت شود

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه این منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی است، افزود: متاسفانه از سمت شرق شهر زرقان و غرب پارک ملی بمو از تنگه آب بز خط لوله نفت با عبور از باغات و تخریب آنها به پشت فنس پارک ملی بمو رسیده، در جایی که چشمه آب بز محل آبشخور قوچ، پازن و میش شیرازی است و در بدترین شرایط کم آبی و خشکسالی، این چشمه آب دارد و در این گردنه با عبور این خط لوله بعید نیست که این چشمه دچار مشکلات ناشی از عبور نفت شود.

وی اظهار داشت: همچنین از سمت شرق پارک بمو در منطقه شول بند امیر خط نفت به پشت فنس پارک ملی بمو رسیده و آماده است که با توجیه اینکه این چند کیلومتر از هدر رفت سرمایه جلوگیری و باعث ایجاد شغل می شود مجوز ورود به پارک ملی بمو را بگیرند و شاهد از بین رفتن یک ذخیرگاه ژنی کم نظیر که پشتوانه زندگی انسانهاست، باشیم.

کاظمینی اعلام کرد: تمامی کارشناسان سازمان محیط زیست در بازدیدهای مختلف با احداث پالایشگاه دوم به دلایل آلودگی شهر زرقان و پارک ملی بمو در فاصله ۳۰ کیلومتری آن با شهر شیراز مخالفت کرده اند و دست رد بر احداث این پالایشگاه در این مکان زده اند.

وی اظهار داشت: احداث این پالایشگاه خطرات و آسیبهای زیادی را به منطقه حفاظت شده بمو وارد می کند از این رو ضروری است که مسئولان این مسائل را مورد توجه قرار دهند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست نیز با اشاره به خطرات و مشکلات احداث این پالایشگاه به خبرنگار مهر گفت: برای احداث این پالایشگاه باید به قوانین و مقررات پارکهای ملی و مناطق حفاظت چهارگانه زیست محیطی نگاه کرد.

علمدار علمداری با تاکید بر اینکه پالایشگاه مشمول ارزیابی زیست محیطی می شود، اظهار داشت: قرار است با احداث پالایشگاه از سروستان به این منطقه نفت منتقل کنند. ضرورتی برای انجام این کار نیست زیرا می توان با هزینه های بسیار کمتر این کار را در سروستان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید پالایشگاه شیراز از لحاط تکنولوژی رو به پایان است، تاکید کرد: می توان پالایشگاه را با هزینه بسیار کمتر در همان سروستان که به امکاناتی از جمله آب، برق، گاز و... مجهز است احداث کرد.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: به طور حتم راه اندازی پالایشگاه در این منطقه مشکلات زیست محیطی زیادی دارد.

برخی ها احساساتی برخورد می کنند

اما در این رهگذر مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز طرح توسعه پالایشگاه فعلی شیراز را مهم توصیف کرد و گفت: همواره برخی ازمسئولان نسبت به این موضوع احساساتی برخورد می کنند و مانع توسعه این پالایشگاه شده اند.

عبدالرحیم شمس الدینی درگفتگو با خبرنگارمهر، نسبت به مخالفت مسئولان محیط زیست مبنی بر توسعه پالایشگاه شیراز بیان کرد: هم اکنون توسعه پالایشگاه شیراز برای استان فارس ضروری است وچنانچه این پروژه سریعتر مورد بهره برداری قرار گیرد قادر خواهیم بود حتی بنزین یورو ۵ و یورو ۶ را تولید و صادر کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر پالایشگاه شیراز ۴۰ درصد سوخت استان راتامین می کند.

شمس الدینی اضافه کرد: هم اکنون پالایشگاه شیراز روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰هزار لیتر بنزین، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت گاز، یک میلیون لیتر انواع فرآورده قیری، یک میلیون لیتر نفت کوره، ٥٠٠ هزار لیتر نفت سفید، ٥٠٠ هزار لیتر بنزین هواپیما و سوخت جت، ١٦٠ تن گاز مایع و ١٠ تن گوگرد تولید دارد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح تولید روزانه بنزین درشیراز به۱۲میلیون لیتر افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز با تاکید براینکه این پالایشگاه آلودگی برای منطقه ندارد، گفت: معتقدیم در حال حاضر آلودگی این منطقه بسیار کمتراز آلودگی کلانشهر شیراز است.

شمس الدینی اضافه کرد: پالایشگاه شیراز توانسته از سازمان محیط زیست کشور گواهینامه استاندارد را کسب کند زیرا سازمان محیط زیست بصورت آنلاین سیستمهای خروجی این مجموعه را پایش می کند.

به گزارش مهر، به هر حال همگان باور دارند که باید برای اشتغال زایی و توسعه استان فارس شرایط احداث پروژه های صنعتی فراهم شود اما باید در ابتدای کار ارزیابی های محیط زیستی مناسبی انجام گیرد تا تبعات ناشی از فعالیتهای عمرانی به محیط زیست طبیعی و انسانی لطمه ای وارد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha