چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 148636

یک متخصص تغذیه گفت: در کاهش وزن سریع چه از طریق روش‌های پزشکی و با عمل‌های جراحی سنگین و چه از طریق روش‌های طبی بدون جراحی و با کمک دارو و رژیم لاجرم بافت‌های مهم بدن از بین می‌روند.

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه گفت: در کاهش وزن سریع چه از طریق روش‌های پزشکی و با عمل‌های جراحی سنگین و چه از طریق روش‌های طبی بدون جراحی و با کمک دارو و رژیم لاجرم بافت‌های مهم بدن از بین می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در روزنامه ایران نوشت: یک ماه به جشن عروسی سارا مانده بود، متأسفانه هنوز اضافه وزن داشت و لباس عروس تنش زار می‌زد. چاره‌ای جز گرفتن یک رژیم سخت نداشت، چون باید در مدت کوتاهی به وزن و اندام ایده آلش می‌رسید، در نخستین قدم نان و برنج و وعده صبحانه را از رژیم غذایی‌اش به کل حذف کرد. بعد از یک هفته روی ترازو رفت و با ناباوری عدد روی ترازو را نگاه می‌کرد، از خوشحالی در پوست خودش نمی‌گنجید.
در مدت تنها یک هفته بیشتر از 3 کیلو وزن کم کرده بود اما انگار کم کم داشت دچار ریزش مو می‌شد و با تحمل گرسنگی‌های طولانی در ساعات روز کمی هم درد معده به سراغش آمده بود، کاهش وزن ناگهانی، هم سارا را خوشحال کرده بود و هم نگران و دائم از خود این سؤال را می‌پرسید که نکند این کاهش وزن ناگهانی عوارضی بیشتر از ریزش مو و درد معده داشته باشد و به قول معروف برای درست کردن ابرو چشمش را هم کور کند؟
دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو صنایع غذایی کشور و استاد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تأکید بر اینکه کاهش وزن‌های ناگهانی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد وارد سازد به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «هدف از کاهش وزن در بیشتر مواقع از دست دادن بافت چربی است زیرا اساساً آنچه به عنوان پر وزنی یا چاقی شناخته می‌شود تجمع توده چربی اضافی است، بنابراین آنچه مهم است توزیع متناسب توده چربی در بدن است. بنابراین سرعت کاهش وزن، نحوه کاهش وزن و نوع رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که در دراز مدت یا کوتاه مدت با یکدیگر همسو باشند و فقط بافت‌های اضافی چربی از بین بروند نه دیگر بافت‌های مهم بدن.»
 به اعتقاد او در کاهش وزن سریع چه از طریق روش‌های پزشکی و با عمل‌های جراحی سنگین و چه از طریق روش‌های طبی بدون جراحی و با کمک دارو و رژیم لاجرم بافت‌های مهم بدن از بین می‌روند.


فقط دو تا چهار کیلو در ماه وزن کم کنید
کاهش وزن منطقی و با امید نسبتاً بالا فقط فاصله‌ای بین 2 تا 4 کیلوگرم در ماه است که می‌تواند در شرایط خاصی به 6 کیلوگرم در ماه نیز افزایش پیدا کند. به گفته این استاد دانشگاه کاهش وزن ایمن بین هفته‌ای نیم یا یک کیلوگرم یعنی ماهی دو تا چهار کیلوگرم است و افرادی که دچار بیماری‌های مختلف نظیر چربی خون، دیابت یا حتی دیسک کمر هستند با این روال کم کردن وزن، خطری تهدیدشان نمی‌کند؛ در زمینه افرادی هم که دارای کبد چرب هستند، میانگین کاهش وزنی که برایشان توصیه می‌شود حدود 2 کیلوگرم در ماه و مستقل از هر وزنی است.
همچنین این متخصص تغذیه می‌گوید: «در افرادی با وزن‌های 70 یا 120 کیلوگرم میزان کاهش وزن تفاوتی ندارد و هردو گروه فقط مجازند حدود 2 کیلوگرم در ماه کاهش وزن داشته باشند.»


هدف کیفیت زندگی است
مشکل انباشت توده چربی و مسائل متعاقب آن در طول زمان رخ می‌دهد و نمی‌توان با سرعت نور آب رفته را به جوی بازگرداند، از دست دادن سریع وزن در هر مقیاسی از چاقی برای همه افراد مشکل ساز می‌شود.
دکتر نیستانی با بیان این نکته که انتظار طبیب و بیمار در زمینه کاهش وزن برای بهبود بیماری‌های مختلف نیز باید واقعبینانه و دست یافتنی باشد، می‌‌گوید: «نمی‌توان با وزن‌های بسیار بالا هم انتظار لاغری‌های سریع و بدون در خطر افتادن سلامتی را داشت ولی می‌توان وزن را تا حدودی کم کرد، با این هدف که سلامتی به بدن بازگردد. در حقیقت هدف باید کیفیت زندگی باشد، زیرا عوارض کاهش وزن‌های شدید بسیار متعدد است و خود می‌تواند عاملی باشد که کیفیت زندگی افراد را تهدید کرده و شخص را در معرض بیماری‌های جدی همچون سنگ کیسه صفرا، تحلیل بافت ماهیچه‌ای، اختلال در متابولیسم و سوخت و ساز بدن، کم خونی، پوکی استخوان، عوارض زودرسی همچون ریزش مو، یبوست و عوارض ناشی از یبوست مانند شقاق و بواسیر، سردرد و در مواردی هم می‌تواند منجر به نارسایی کبدی قرار دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha