چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 148645

آتش‌سوزی‌ها ممکن است با انگیزه‌های گوناگونی ازجمله دسترسی به اراضی و تغییر كاربری اتفاق بیفتند. در موارد زیادی شاهد این هستیم كه افراد سودجود با ایجاد آتش‌سوزی در اراضی جنگلی می‌توانند زمین را تصاحب كنند و به این ترتیب ممنوعیت قانونی آن برداشته می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی این اراضی را در اختیار قرار گرفته و در آن فعالیت كنند.

زمین‌خواری با آتش زدن جنگل

سلامت نیوز:آتش‌سوزی‌ها ممکن است با انگیزه‌های گوناگونی ازجمله دسترسی به اراضی و تغییر كاربری اتفاق بیفتند. در موارد زیادی شاهد این هستیم كه افراد سودجود با ایجاد آتش‌سوزی در اراضی جنگلی می‌توانند زمین را تصاحب كنند و به این ترتیب ممنوعیت قانونی آن برداشته می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی این اراضی را در اختیار قرار گرفته و در آن فعالیت كنند.

به گزارش سلامت نیوز، هومان خاكپور،كارشناس جنگل‌ها در روزنامه آرمان نوشت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بروز آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها بوده‌ایم و اینكه چه عواملی در بروز این نارسایی در محیط زیست دخیل است جای بحث دارد. در اصل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به دو دلیل طبیعی و انسانی اتفاق می‌افتد و باید به این نكته توجه داشت كه عوامل طبیعی در آتش‌سوزی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و بر اساس گزارشات مندرج عوامل طبیعی كمتر از پنج درصد در آتش‌سوزی‌ها موثر است و عوامل انسانی نیز 95 درصد آتش‌سوزی‌ها را به خود اختصاص داده است.

باید در نظر داشت كه عامل انسانی هم شامل سهل‌انگاری و آتش‌سوزی تعمدی است. معمولا گردشگران اقدام به روشن كردن آتش در طبیعت می‌كنند و به دلیل سهل‌انگاری و عدم كنترل آتش شعله‌ور شده و به دیگر اراضی سرایت می‌كند. در برخی موارد نیز شاهد بروز آتش‌سوزی از سوی كشاورزان به دلیل كشت مجدد در اراضی هستیم كه این اقدام نه‌تنها از لحاظ كشاورزی برای زمین مناسب نیست بلكه در اغلب موارد باعث شعله‌ورشدن و انتقال آتش سوزی می‌شود. در كل اینها مواردی است كه باعث شعله‌ور‌كردن و بروز آتش‌سوزی‌ها در جنگل و مراتع می‌شود. هم‌اكنون موانع قانونی گوناگونی برای برخورد با این مشكلات وجود دارد كه باید مورد پیگیری و توجه قرار گیرد.

همه افراد در طبیعت مجاز به افروختن آتش هستند كه این نشان‌دهنده كم‌توجهی مسئولان امر است. باید مناطق مشخصی را ایجاد كرد تا گردشگران و طبیعت‌گردان مجاز به افروختن آتش باشند. متاسفانه قانونی برای برخورد با آتش در جنگل‌ها وجود ندارد و برای پیگیری كم و كیف آتش‌سوزی‌ها سازمان خاصی وارد عمل نمی‌شود و این نارسایی‌ها نشان‌دهنده خلاهای قانونی است آن هم به این دلیل كه بخش قابل‌توجهی از آتش‌سوزی‌ها به دلیل عوامل انسانی است و باید مسئولان ذیربط هرچه سریع‌تر آن را پیگیری و رسیدگی كنند. آتش‌سوزی‌ها ممکن است با انگیزه‌های گوناگونی ازجمله دسترسی به اراضی و تغییر كاربری اتفاق بیفتند. در موارد زیادی شاهد این هستیم كه افراد سودجود با ایجاد آتش‌سوزی در اراضی جنگلی می‌توانند زمین را تصاحب كنند و به این ترتیب ممنوعیت قانونی آن برداشته می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی این اراضی را در اختیار قرار گرفته و در آن فعالیت كنند. ازجمله دلایل دیگر آتش‌سوزی جنگل و اراضی را می‌توان اینچنین برشمرد كه اخیرا برخی شكارچیان در اراضی حفاظت شده اقدام به آتش‌سوزی می‌كنند تا به این ترتیب حواس محیط‌بانان و ماموران را به آتش‌سوزی جلب كنند و به این ترتیب بتوانند به شكار خود ادامه دهند.

در یكی، دو سال اخیر با تصویب قانون تغییر كاربری زمین به نسبت تعداد آتش‌سوزی‌ها افزایش یافته است و سودجویان با این اقدامات در پی دستیابی به اهداف خود هستند كه رسیدگی به این امر هوشیاری بیشتر دستگاه‌های متولی را می‌طلبد. درباره نحوه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در قانون این چنین آمده است كه اگر در منطقه‌ای دولت عملیات پوشش گیاهی انجام دهد، آن منطقه دیگر قابل واگذاری نیست؛ در اصل با اینكه در برخی مناطق به دلایل گوناگون آتش‌سوزی رخ می‌دهد، دستگاه‌ها و مسئولان توانایی پیشگیری و مقابله را دارند كه این كاستی‌ها قابل پیگیری و بحث است اما در مناطقی كه احساس می‌شود عوامل عمدی انسانی در آن دخیل است باید آن مناطق را تحت طرح‌های اصلاحی سازمان جنگل‌ها و مراتع یا سازمان حفاظت محیط زیست قرار داد تا با ایجاد این طرح بتوان در حفاظت از محیط‌زیست و تنفس‌گاه‌های كشور اقدامات ثمربخشی را لحاظ كرد. مسئولان امر می‌توانند با اندیشیدن تمهیدات بهینه‌تر و عدم واگذاری زمین‌های تحت آتش‌سوزی و اجرای طرح‌های احیایی دست سودجویان را از این اراضی كوتاه كنند و به این ترتیب دیگر افراد خاطی هیچ انگیزه و منافعی‌ برای ایجاد آتش‌سوزی صوری نخواهند داشت. برای حفاظت از محیط زیست باید همه سازمان‌های مربوطه وارد عمل شوند و با فعالیت‌های ثمربخش و تاثیرگذار با دیدگاه مثبت و حساس از این نعمت‌های طبیعی حفاظت كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha