چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

امروز در وزارت كشور اجلاس چندجانبه‌ای با حضور كشورهای ایران، پاكستان، افغانستان و كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به میزبانی تهران برگزار می‌شود تا در آن به امور اتباع بیگانه و غیرقانونی مستقر در ایران رسیدگی شود.

سلامت نیوز:امروز در وزارت كشور اجلاس چندجانبه‌ای با حضور كشورهای ایران، پاكستان، افغانستان و كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به میزبانی تهران برگزار می‌شود تا در آن به امور اتباع بیگانه و غیرقانونی مستقر در ایران رسیدگی شود.

به گزارش سلامت نیوز، ابراهیم نكو نماینده مجلس در روزنامه آرمان نوشت: سرزمین بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مورد وثوق كشورهای پیرامونی و همسایه خود قرار گرفته است و این مورد وثوق بودن را نباید با بعضی مسائل از دست بدهیم و به اعتبار ما لطمه‌ای وارد شود.

متاسفانه برخی سعی دارند با طرح این موضوع كه اتباع بیگانه در كشور كارهایی نظیر جاسوسی انجام می‌دهند زمینه اخراج آنها را از كشور فراهم كنند درحالی كه نباید به این بحث‌ها دامن زده شود. ایران كشوری است كه بسیاری از مستضعفان جهان و كسانی كه از نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در دولت خود رنج می‌برند چشم امید به آن دوخته‌اند و نباید آنها را ناامید كرد. برچسب زدن به این افراد باعث ایجاد سوءتعبیرهایی می‌شود كه این به ضرر مصالح كشور است. اینكه تمامی افرادی كه غیرمجاز و غیرقانونی در كشور حضور دارند مرتكب جرائم و كارهای غیرمجاز نظیر جاسوسی شده باشند محل شك و تردید است.

افرادی هستند كه بنا بر دلایل مختلف نظیر نداشتن دسترسی برای تبدیل حضور غیرمجازشان به مجاز و گرفتن جواز لازم برای سكونت به هر طریق ممكن در كشور حضور داشته و كار و فعالیت دارند. البته همین كه این افراد در كشور حضور دارند می‌توانند منبع اطلاعاتی برای كشور خود باشند كه این منحصر به این افراد یا اتباع بیگانه نیست و هر كسی می‌تواند این كار را انجام دهد. به همین دلیل طرح مباحثی از این دست برای كشور هیچ فایده‌ای ندارد. البته باید درباره حضور این افراد در كشور مراقبت‌هایی انجام شود. در حال حاضر یك عده افراد با مجوز و تحت لوای قانون در كشور سكونت اختیار كرده و كارهای قانونی می‌كنند. البته این افراد بیشتر به كارهایی اشتغال دارند كه شاید به لحاظ اجتماعی مشاغل پست و پایینی باشد درحالی كه شاید خیلی از این افراد مهارت و تخصص‌هایی داشته باشند كه بتواند برای خودشان و كشور موثر و سازنده باشد اما به دلیل نداشتن جواز برای اقامت مجبورند به كارهای پست و سطح پایین روی بیاورند. برای این افراد باید احترام ویژه‌ای قائل شد زیرا از سویی به كشور ما پناه آورده و به دلیل مشكلاتی كه در كشور خودشان داشته‌اند ایران را مكانی مناسب برای زندگی یافته‌اند و از سوی دیگر این كارها شاید جزو مشاغل پایین باشد اما راه‌های مشروع كسب درآمد به حساب می‌آید كه به هر حال نیاز بخشی از جامعه را برطرف می‌كند. این افراد با وجود مشكلاتی كه در زمینه كار و تحصیل برایشان وجود دارد بر محدودیت‌ها غلبه كرده و به هر حال دارند زندگی می‌كنند و خدماتی برای كشور دارند به همین دلیل باید به این افراد احترام گذاشت.

نگاه دولتمردان به این افراد باید نگاه کارشناسانه باشد و مواظب باشند تا تفاوتی بین این افراد با شهروندان بومی از نظر قوانین و حقوق شهروندی وجود نداشته باشد. با فضل و مدد الهی و در سایه تلاش و كوشش دولت‌ها تاكنون اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و با همكاری دوجانبه كشور ایران و افغانستان امروزه دیگر اتباع قانونی افغانی در كشور مشكلی از نظر كار و اقامت ندارند. این افراد شاید كارهای سخت‌تری را انجام می‌دهند اما این با روحیات و شرایط آنها مطابقت دارد. گروهی كه باید درباره آنها احتیاط‌های لازم را به عمل آورد اتباع غیرقانونی هستند كه چون شناسنامه داخلی ندارند، می‌توانند برای كسب درآمد به راه‌های نامشروع كشیده شوند. به نظر من در مورد این افراد باید هر اقدامی كه لازم است زودتر عملی شود و اگر می‌توان این افراد را به كشورشان بازگرداند زودتر زمینه بازگرداندن آنها فراهم شود وگرنه، با ایجاد شرایط سخت كاری و ندادن امكان تحصیل به این افراد نه‌تنها مشكلی از اقامت غیرقانونی آنها حل نمی‌شود بلكه به سلب اعتماد از بقیه مهاجرانی كه به شكل قانونی در كشور كار و فعالیت دارند منجر می‌شود. بنابراین در برخورد و نگاه با اتباع خارجی باید بین این دو گروه یعنی اتباع مجاز و اتباع غیرمجاز تفكیك قائل شد. امروز نباید با ایجاد تشویش و نگرانی چهره ایران را در فضای منطقه مخدوش ساخت زیرا ایران كشوری باثبات و هدفمند در میان كشورهای خاورمیانه است. می‌توان وجود اتباع بیگانه در كشور را اینطور ارزیابی كرد كه ایران كشوری امن، با ثبات و مطمئن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha