جامعه پرستاری به دلیل آنچه عدم اجرای قانون تعرفه گذاری مینامد همچنان ملتهب است اما وزارت بهداشت به جای حل مساله و آرام کردن جو متشنج این روزهای جامعه پرستاری نه تنها تدبیری نیندیشید بلکه با عنوان کردن طرح جدید با نام تربیت 6 ماهه بهیار بار دیگر فضا را ملتهب کرد.

وزارت بهداشت برای رفع مشکل کمبود پرستار نیازمند راهکارِِ تازه است/ طرح تربیت 6 ماهه بهیار کارآمد نیست

سلامت نیوز:جامعه پرستاری به دلیل آنچه عدم اجرای قانون تعرفه گذاری مینامد  همچنان ملتهب است اما وزارت بهداشت به جای حل مساله و آرام کردن جو متشنج این روزهای جامعه پرستاری نه تنها تدبیری نیندیشید بلکه با عنوان کردن طرح جدید با نام تربیت 6 ماهه بهیار بار دیگر فضا را ملتهب کرد.

طرحی که قبلا تلاش داشت کمبودهای پرستاری را با بهیاران جبران کند و با تذکرات مجلس اجرایی نشد حالا قرار است با بهیارانی که تنها 6 ماه دوره دیده اند اجرایی شود .

پیشتر محمدحسین قربانی در سال 91 جایگزین کردن نیروی بهیار با پرستار را غیرقابل باور و غیر‌ممکن توصیف کرده بود .

به گزارش سلامت نیوز  او استخدام بهیاران را نشانه ضعف وزارت بهداشت در دولت پیشین در جذب پرستاران دانسته و از برخورد کمسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داده بود.طرحی که با روی کار امدن دولت جدید مسکوت گذاشته شد و البته انتظار میرفت دولت برای رفع آن تدبیر ویژه ای بیندیشد و مساله پرستاران را حل کند.

پس از مطرح شدن مجدد این طرح عضو شورای عالی نظام پرستاری، تربیت کمک پرستار به بهانه رفع کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها را، ظلم مضاعف در حق بیماران دانست .

محمد شریفی مقدم با بیان اینکه دنیا به سمت پرستاری تخصصی و فوق تخصصی می رود، استفاده از افراد دیپلمه که با یک دوره آموزشی 6 ماهه در مراکز درمانی حاضر می شوند،  را  ظلم به بیماران دانست.

[quote-left]میبینیم یک فارغ التحصیل پرستاری در اوایل کار با اینکه 4سال درس خوانده نیاز به تجربه کاری دارد اما چطور یه بهیار یک ساله میتواند سریع همه چیز را یاد بگیرد؟!!! بهیاران هم با سه سال درس  خواندن هنوز نیاز به تجربه  دارند و نمیشود بیمار را به راحتی دست انها سپرد. [/quote-left]


یعقوب جعفری هم به تربیت 10 هزار بهیار یک ساله برای تامین کمبود پرستار در بیمارستان های کشوراعتراض داشته و گفته بود: در پی عمر 12 ساله سازمان نظام پرستاری کشور، شورای عالی نظام پرستاری در مصوبات مقرر خود با تربیت بهیار مخالفت کرده است.


ماجرای تربیت 6 ماهه بهیار در فضای مجازی خصوصا میان پرستاران به بحثی داغ تبدیل شده.ا عده ای موافق اند اما اکثریت با این طرح مخالفت دارند.
کاربرانی هم که مایل به افشای نام خود نبودند در گروههای فضای مجازی به بحث و تبادل نظر در باره این تصمیم پرداخته و اکثرا آن را مغایر با اصول دانسته اند.
یک پرستار با بیان اینکه عنوان بهیار را برای ایجاد جذابیت دوره میفروشند و گرنه به کمک بهیاری یا کمک پرستاری کسی پنج میلیون و ششصد پرداخت نمیکند. تاکید کرد :« این افراد با در دست گرفتن مدرک و گواهی بهیاری بخواهیم یا نخواهیم سر از بازارهای کار پرستاری درآورده و از بخشهای خصوصی گرفته تا کلینیکها مشغول بکار خواهند شد و این شان و جایگاه و قیمت کار پرستار را از اینکه هست بدتر خواهد کرد.»

یک پرستار دیگر در این رابطه میگوید : « در همین تهران تعداد زیادی دوره های کمک بهیاری را گذرانده و گواهی گرفته اند اگر واقعا دردتان درد کارهای اولیه و خدمات غیرتخصصی بیمار است که همراهان انجام میدهند و در شان پرستاران نیست همین نیروها را بکارگیری کنید . کمتر شیفتی هست که یکی دو نفر از همین دوره کمک بهیاری گذرانده ها به بخش مراجعه نکنند و نگویند که بیمارستانی جایی سراغ ندارید برویم مشغول بکار بشیم؟»

اما یک پرستار دیگر معتقد است :« خیلی از بهیارها کار عملی بهتری از پرستار دارند. مثلا در بیمارستان چالوس بخش دیالیز خانمی هست که بیست ساله بهیار است و انصافا دیالیز رو حتی به تنهایی هم میتواند اداره کند.


باز هم تاکید میکنم که این اتفاق کم می‌افتد.چون اگر غیر از این باشد چرا برویم دانشگاه و ۴ سال زندگی و عمرمان را در دانشگاه تلف کنیم.انهم در یک شهر غریب...مشکلات دانشجویی...تازه اگه دانشگاه آزاد هم باشد که داستانش جداست.میرویم با یک دوره ۶ ماهه و بهیار میشویم.ایتجوری هم به نفع مملکت ، هم خانواده و هم خودمان است.»

یک پرستار دیگر با بیان اینکه :« به نظر من فقط هدف سر كیسه كردن یك عده افراد جویای كار هست.» میگوید :« این روزها تنها بیمارستانها به راحتی نیرو می گیرند و اگر دقت كرده باشید اغلب مراجعین ما و همراهان بیماران مدام می پرسند كه چطور میشود در بیمارستان مشغول به كار شد!

[quote-right] نمیدانم شرکت تعاونی پرستاران چگونه  میخواهد ۶ ماهه اموزش بدهد، حتی کمک بهیاری هم اگه درست اموزش بخواهد ببیند بیشتر از ۶ ماه لازم دارد تا اماده بکار در بیمارستان شود. میشود گفت این دوره ۶ ماهه فقط برای کمکهای اولیه بدون تزریق و اموزش داروهاست که همه شهروندان باید بلد باشند نه فقط کادر بهداشت[/quote-right]

بعلاوه اینكه درآمد كاركنان كادر درمان در قیاس با سایر مشاغل بیشتر است ( صرفنظر از بی اطلاعی مردم از سختی كار درمان و مسوولیتهای ناشی از مراقبت) با اینكار فقط یك عده افراد جویای كار به امید پیدا كردن كار جمع خواهند شد. در آینده هم بدون هیچ اطلاعاتی وارد محیط كار می شوند و با كمترین حقوق قانع شده و سر به اعتراض بلند نخواهند كرد!»

یک پرستار دیگر با مورد سوال قرار دادن تجربه کاری برخی بهیاران میگوید: « الان میبینیم یک فارغ التحصیل پرستاری در اوایل کار با اینکه 4سال درس خوانده نیاز به تجربه کاری دارد اما چطور یه بهیار یک ساله میتواند سریع همه چیز را یاد بگیرد؟!!! بهیاران هم با سه سال درس  خواندن هنوز نیاز به تجربه  دارند و نمیشود بیمار را به راحتی دست انها سپرد.پس طرح بهیار یک ساله یکه طرح بسیار کوته فکرانه هست و امکان ندارد مورتالیته بیمارستانها با اجرای اون بالا نرود. »

یک پرستار دیگر ضمن مورد سوال قرار دادن شرکتی که قرار است دوره های بهیاری را در 6 ماه برگزار کند میگوید:« شرکتی که برای اینکار فعال شده یک شرکت ورشکسته و بدنامی است که در کارهای ساختمانی که داشته موفق نبوده و آنهایی که پول در این طرحها گذاشته بودند به اصل پولشان هم نرسیده اند . این شرکت در حال حاضر تابلو بزرگ خود را جایگزین تابلو نظام پرستاری در تهران کرده .»

کاربری دیگر طرح بهیاری 6 ماهه را توهین به بهیارانی که در مدارس بهیاری آموزش دیده اند میداند و خاطر نشان میکند :«نمیدانم شرکت تعاونی پرستاران چگونه  میخواهد ۶ ماهه اموزش بدهد، حتی کمک بهیاری هم اگه درست اموزش بخواهد ببیند بیشتر از ۶ ماه لازم دارد تا اماده بکار در بیمارستان شود. میشود گفت این دوره ۶ ماهه فقط برای کمکهای اولیه بدون تزریق و اموزش داروهاست که همه شهروندان باید بلد باشند نه فقط کادر بهداشت»

کاربری دیگر هم از تغییر موضع غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری متعجب است و میگوید: «چند هفته پیش کنگره اخلاق پرستاری بودم ،خود جناب میرزابیگی گفت که تربیت بهیار یا پرستار ۶ ماهه در دستور کار نیست آنها  فقط اموزش کمک بهیار میخواهند بدهند ،حالا نمیدانم در این دو هفته چه چیز عوض شده ؟؟؟؟»

البته کاربر دیگر معتقد است :« ما بهیارهای خیلی خوبی داریم خیلی ها ادامه تحصیل دادند و پرستار شدند ولی همه اموزشهای کادر درمان بیشتر از دوسال آموزش نیاز دارد. بیست سال پیش در هر بیمارستان دو تا پرستارهم نبود چون امکانات درس خواندن مثل الان نبود.ولی اگه قرارباشد با یکسال دوره عملی هر فردی کار پرستاری انجام بدهد واقعا جای تاسف دارد ومن هم مخالفم.چون به همه کادرپرستاری خصوصا بهیاران توهین شده.»

در آخر باید گفت به نظر میرسد که طرحی با چنین مخالفان پرو پا قرصی نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتری است و باید به جای پاک کردن صورت مساله و استفاده از طرحی که در دولت قبل هم با استقبال روبرو نشد  تدبیری برای رفع مشکل کمبود پرستار در بیمارستانها بیندیشند و مساله را به صورت عمقی بررسی کنند و راهکارهای عملی تازه ای ارائه دهند نه اینکه با وجود چنین التهاباتی در بدنه جامعه پرستاری هر روز با مطرح کزدن موضوعات کهنه قبلی بر التهابات این اعضا که نقش موثری در فرایند در مان مردم دارند بیفزائیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرعباس ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام. من 22 سال در این شغل مشغول به کار هستم و باید بگویم از دولت تدبیر وامید بعید است که چنین طرحی را قبول واجرای کند.البته متاسفانه این طرح از تدابیر آقای میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت است که گویا شرکت اجرایی این طرح را خودشان مدیریت میکنند که طبعاً پول زیادی به جیب میزنند.انشاله بادرایت جناب دکتر روحانی هرچه زودتر به اینگونه افراد که باعث ایجاد تشنج در جامعه پرستاری و مملکت اسلامی ما میشوند برخوردجدی شود تا درس عبرتی باشد برای سایر سودجویان از مقام خود در جهت پیشرفت این مملکت استفاده نمایند. و من الله توفيق
  • A ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    7 7
    به نظر من فکرخوبیه جوان هایی که بیکار هستن مشغول به کار میشوند
    • Ali ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      7 9
      فقط پبعضی پرستاران از روی حسادت دارن چوب لای چرخ میذارن همین نمیگن که الان یک کمک بهیار از پرستار بیشتر کار بلده