معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های بعد از ظهر اولین روز حضور خود در بانکوک، سخنران اصلی پنل مشورتی مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه بود.

سلامت نیوز: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های بعد از ظهر اولین روز حضور خود در بانکوک، سخنران اصلی پنل مشورتی مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ( پام ) ، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های بعد از ظهر اولین روز حضور خود در بانکوک، سخنران اصلی پنل مشورتی مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه بود.

وی در این پنل با اشاره به اینکه آلودگی محیط زیست مانند آلودگی هوا و تغییر اقلیم بیماری های جدیدی را به وجود آورده است، گفت: ضعف سیستم ایمنی، سرطان یا بیماری های قلبی علاوه بر ضایعات انسانی، باری بر دوش اقتصاد و اجتماع به شمار می رود.

ابتکار خطاب به حاضرین تاکید کرد: تصمیم گیرندگان باید بدانند این موضوعات چطور با مبانی علمی مرتبط می شوند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه 2/4 میلیارد نفر زندگی می کنند که با چالش های جدی آلودگی هوا، آب، مواد شیمیایی و غیره روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه انسان ها نیازمند آب پاک، خاک پاک و غذای سالم با کاهش سم و کود هستند، گفت: خاک به غذا ختم می شود و اثر مهمی بر سیستم ایمنی و بهداشت دارد. همچنین اثر آلودگی های شیمیایی بر سیستم عصبی، جهش های نامطلوب ژنتیکی است.

معاون رییس جمهور با اشاره به مقاله ای در مجله کره ما (OUR PLANET) که به چالش های ایران در ارتباط با آلودگی هوا پرداخته، تغییر سیاست ها و برنامه ها برای کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: پس از 8 سال، دولت شروع به برنامه ریزی، تدوین استراتژی و فعالیت های بین بخشی جهت کنترل آلودگی هوا کرد و رئیس جمهور نیز در مورد اجرای این دستور کار بسیار جدی و مصر است.

ابتکار افزود: کیفیت سوخت در یکسال گذشته بهتر شده و کیفیت هوا نیز نسبت به سال قبل بهبود قابل توجهی را نشان می دهد و با وجود مشکلات، در بخش های مختلف برنامه ریزی های بلند مدت، بین بخشی، علمی و ساز و کارهای اثربخش در جریان است.

 
ملاقات با وزیر محیط زیست تایلند

بنابراین گزارش ، در حاشیه مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با همتای تایلندی خود، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف پیرامون زمینه های همکاری در حوزه چالش های محیط زیستی که دو کشور درگیر آن هستند گفتگو کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابتدا به تنوع اقلیمی، جنگل ها، تالاب ها و به طور کلی فون و فلور متنوع سرزمین ایران اشاره کرده و در مورد پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که متعلق به ایران است توضیحاتی داد. وی سپس به مشکلاتی مانند خشکسالی، گرد و غبار، آب و امنیت آن اشاره کرده و گفت: به منظور همکاری های موثر ایران برای ارایه پیش نویس یک تفاهم نامه همکاری محیط زیستی با تایلند آمادگی دارد.

وی خاطر نشان ساخت که این تفاهم نامه می تواند در زمینه های همکاری با مراکز منطقه ای بازل و رامسر، آموزش های محیط زیستی، حفاظت از گونه های خاص، مناطق حفاظت شده و سایر موارد دارای اولویت تنظیم شود.

ابتکار همچنین با اشاره به سابقه ارزیابی پروژهای محیط زیستی در ایران، آمادگی کشورمان را برای کمک به چالش های محیط زیستی دو جانبه اعلام کرد.

وزیر محیط زیست تایلند نیز در این ملاقات ضمن استقبال از همکاری های دوجانبه با اشاره به اینکه تایلند کشوری توریستی و مهاجر پذیر با جمعیتی روز به فزونی است، دفع پسماند ناشی از افزایش جمعیت را از مهم ترین مشکلات کشورش خواند و گفت: تاکنون تنها از طریق لند فیل، این میزان پسماند برای تولید انرژی و بیوگاز به کار گرفته شده، ولی مطابق نقشه راه پنج ساله، پسماندها بایستی به یک نیروی انرژی تبدیل شود.

 
دیدار وزیر محیط زیست فیلیپین

این گزارش می افزاید ؛ معصومه ابتکار  بعد از ظهر دیروز با وزیر محیط زیست فیلیپین دیدار و گفت و گو داشت. وزیر محیط زیست فیلیپین در آغاز دیدار با ابراز خرسندی از اینکه هیات جمهوری اسلامی ایران در سطحی علمی و تخصصی وارد مباحث مربوط به سلامت و محیط زیست شده است، از سخنان ارایه شده در پنل مشورتی تشکر کرد.

در این دیدار، دو طرف در مورد ضرورت شناسایی چالش ها و فرصت های مشترک برای همکاری محیط زیستی تاکید کردند. چالش جهانی آب، سوء مدیریت در توزیع آن، امنیت آب ، تغییرات آب هوایی و حفاظت از جنگل ها به عنوان عمده ترین و اصلی ترین مشترکات میان محیط زیست دو کشور مطرح شد و دو طرف اعلام آمادگی کردند تا به منظور گسترش همکاری های محیط زیستی در زمینه های فوق فعالیت کنند.

وزیر محیط زیست فیلپین نیز همانند تایلند یکی از اصلی ترین مشکلات محیط زیستی کشور خود را پسماند دانست و افزایش پسماندها به جهت افزایش جمعیت را بحرانی برای آینده شمرد. همچنین افزایش باران های سیل آسا و بالا آمدن آب در خطوط ساحلی کشورش را به عنوان وقایعی ناخوشایند و تهدیدآمیز با تغییرات شدید آب و هوایی مرتبط دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha