زن جوانی که به دلیل تزریق پنی سیلین چینی و به ویژه عدم تست آمپول پیش از تزریق دچار ایست قلبی شده بود یک سال است که با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند.

پنی سیلین چینی یا خطای پزشکی؛عامل ایست قلبی زن جوان کدام بود؟

سلامت نیوز: زن جوانی که به دلیل تزریق پنی سیلین چینی و به ویژه عدم تست آمپول پیش از تزریق دچار ایست قلبی شده بود یک سال است که با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک، در تمام نقاط دنیا افراد بسیاری به دلیل قصور پزشکی یا کم کاری ناشی از عدم آگاهی کادر درمانی، دچار عوارض درمان می شوند اما تفاوت این قصور در دنیا و ایران بسیار است چراکه اغلب بیماران از حقوق خود به درستی آگاهی ندارند و با ترس و یا توهمات اشتباه درباره شکایت از پزشکان موجب می‌شوند که چرخه برخی اشتباهات پزشکی در کشور ادامه داشته باشد.

یک سال پیش زن جوانی برای تزریق پنی سیلین به یک کلینیک پزشکی رفت در حالیکه نمی دانست به جرم یک سرماخوردگی ساده مدتها درگیر بیماری ناشی از قصور کادر درمانی خواهد بود.

داستان از آنجا آغاز شد که از یک سو گویی پنی سیلین مورد استفاده چینی بوده و از سوی دیگر درحالی که همه از نیاز به تست موارد تزریقی همچون پنی سیلین آگاهی دارند عدم رعایت این مسئله موجب ایست قلبی زن جوان شد که البته با انتقال زن جوان به بیمارستان و احیای قلبی به زندگی بازگشت و پزشکان پس از ۵ روز بستری در ICU و سه روز در بخش با این عنوان که باید هر ماه تحت مراقبت باشند، وی را مرخص کردند.

البته چینی بودن پنی سیلین لزوما به معنای واردات ان از چین نیست و به گفته داروسازان گاه مواد اولیه تهیه پنی سیلین چینی بوده است.

پزشک معالج بیمار علت این امر را ایست قلبی به دلیل تزریق پنی سیلین بدون تست اعلام کرد.

برادر بیمار در این ارتباط می‌گوید: در حالی خواهرم را از بیمارستان نور علی اصغر پس از یک هفته مرخص کردند که از ما خواستند هر ماه به بیمارستان مراجعه کنیم تا با گرفتن آزمایش و اکوی قلب بیمار را تحت نظر بگیرند و در یکسال گذشته نیز از بیمارستان مذکور سه مرتبه تماس گرفتند و خواهرم را تحت مراقبت قرار دادند.

وی ادامه داد: از آن زمان به بعد به دلیل تپش شدید قلب و تنگی نفس به متخصصان قلب مختلفی مراجعه کردیم و حدود دو تا سه هفته پیش به علت اینکه حال جسمی خواهرم بسیار وخیم شده بود به بیمارستان عیسی ابن مریم مراجعه کردیم.

در نهایت پس از هشت روز بستری ، پزشکان این بیمارستان با ادعای اینکه فرد مورد نظر تمارض می‌کند و مشکلی ندارد، برگه ترخیص را به همراهان بیمار تحویل دادند.

وی بیان داشت: خواهرم را در حالی مرخص کردند و وی را به خانه بردیم که صبح زود فردای آن روز به علت تپش شدید قلب و سیاه شدن ناخن ها و لب وی، با اورژانس تماس گرفته و خواهرم را به بیمارستان امین انتقال دادیم.

مسلم نیا خاطرنشان کرد: پس از چهار روز بستری در بخش ICU این بیمارستان اعلام کردند که خواهر شما به دلیل تپش شدید قلبی، آب آوردن ریه و رقیق شدن خون و خراب شدن کبد باید به بخش ICU بیمارستان الزهرا (س) انتقال یابد چراکه تجهیزات بیمارستانی در این بیمارستان پیشرفته تر و بیشتر است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیمار در بخش اورژانس بیمارستان الزهرا (س) بستری است به محض خالی شدن تخت بیمار را به بخش مراقبت های ویژه ارجاع دهند.

مسلم نیا برادر بیمار در ارتباط باشکایت از این روند گفت: سال گذشته خواهرم پس از مرخصی از بیمارستان نور علی اصغر خواستار شکایت از کلینیک مذکور شد که پس از مدتی تنها به علت ترس از اینکه در صورت تشکیل پرونده شکایت شاید اختلال در روند درمان ایجاد شود و اینکه مشکل از پنی سیلین چینی است و تنها واردکنندگان آن مقصر هستند و نهایت از شکایت منصرف شدیم.

وی گفت: در حال حاضر بیمار در هوشیاری به سر می برد و قادر به حرکت دادن دست و پای خود است.

عباسعلی جوادی، رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان اظهار داشت: در مطالعات علمی پزشکی موضوعی به نام تست پنی سیلین وجود ندارد و بیماری که در تست دچار عارضه شود با تزریق پنی سیلین هم دچار همان عارضه می شود پس تست گرفتن معنایی ندارد.

این سخن جوادی در حالی است که عضو هیئت بدوی نظام پزشکی اصفهان نظری کاملا خلاف با آن را دارد و می گوید: تست پنی سیلین نه تنها باید از کسی که تاکنون پنی سیلین نزده است، گرفته شود بلکه برای هر بار استفاده از پنی سیلین پزشک یا پرستار موظف است که تست کند.

وی گفت: ایست قلبی و مرگ از عوارض پنی سیلینی است که به دلیل احتمال عدم سازگاری این ماده تزریقی با بدن بیمار بنابراین تست پنی سیلین باید جزو دستورالعمل کاری پزشک و پرستاران قرار گیرد و البته به انضمام آن باید امکانات احیا هم در دسترس باشد که در صورت بروز مشکل بتواند از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

این سخن وی در حالی است که خلیقی نژاد عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان اذعان کرد: شاید مواد اولیه ساخت پنی سیلین تولید داخل از چین بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha