پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 148709

قصور پزشکی مساله‌ای است که هرازچندگاهی به آسیب جدی یا حتی مرگ شهروندان منجر می‌شود. همواره اخباری مبنی بر اشتباه‌های پزشکی روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد همان‌طور که در روز گذشته دو نمونه از این اخبار منتشر شد که مبتنی بر آن اعلام شد تزریق پنی‌سیلین به ایست قلبی زن جوان منجر شد و در مورد دیگر تزریق خون اشتباه جوانی 23ساله را دچار شوک کرده است.

قصور قسم‌خوردگان، قربانی گرفت

سلامت نیوز: قصور پزشکی مساله‌ای است که هرازچندگاهی به آسیب جدی یا حتی مرگ شهروندان منجر می‌شود. همواره اخباری مبنی بر اشتباه‌های پزشکی روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد همان‌طور که در روز گذشته دو نمونه از این اخبار منتشر شد که مبتنی بر آن اعلام شد تزریق پنی‌سیلین به ایست قلبی زن جوان منجر شد و در مورد دیگر تزریق خون اشتباه جوانی 23ساله را دچار شوک کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در شش ماه نخست سال گذشته هشت هزار و 592 پرونده در کمیسیون‌های سازمان پزشکی‌قانونی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 92 که تعداد پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها هشت هزار و 34 مورد بود، 9/6 درصد افزایش یافته است. بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کل کشور، از کل پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها 1927 مورد مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی بود که 818 مورد آن منجر به محکومیت و 1109 مورد منجر به تبرئه پزشک شد.

آمار پرونده‌های قصور پزشکی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3/3درصد بیشتر شده‌ است. در این مدت و با توجه به رشته‌های تخصصی گروه‌های پزشکی، جراحی زنان و زایمان با 271 مورد بیشترین تعداد شکایت در حوزه قصور پزشکی را داشته است و پس از آن به ترتیب جراحی عمومی با 211 مورد، ارتوپدی با 205 مورد، دندان‌پزشکی با 191 مورد، جراحی پلاستیک با 141مورد و‌ گوش و حلق و بینی با 119 مورد بیشترین موارد شکایت در نیمه اول سال 92 را داشته است. همچنین در این مدت کمترین شکایات مربوط به گروه‌های داروسازی، روماتولوژی، پاتولوژی، ‌غدد و جراحی اطفال بوده‌ که آمار شکایات در این گروه‌ها بین صفر تا سه مورد گزارش شده‌ است.

ایست قلبی زن جوان به‌دلیل عدم تست پنی‌سیلین

روز گذشته خبری مبنی بر ایست قلبی زن جوان به دلیل عدم تست پنی‌سیلین منتشر شد در تمام نقاط دنیا افراد بسیاری به دلیل قصور پزشکی یا کم کاری ناشی از عدم آگاهی کادر درمانی، دچار عوارض درمان می‌شوند اما تفاوت این قصور در دنیا و ایران بسیار است چرا که اغلب بیماران از حقوق خود به درستی آگاهی ندارند و با ترس و یا توهمات اشتباه درباره شکایت از پزشکان موجب می‌شوند که چرخه برخی اشتباهات پزشکی ادامه داشته باشد. یک سال پیش زن جوانی برای تزریق پنی‌سیلین به یک کلینیک پزشکی رفت درحالی که نمی‌دانست به جرم یک سرماخوردگی ساده مدت‌ها درگیر بیماری ناشی از قصور کادر درمانی خواهد بود. داستان از آنجا آغاز شد که از یکسو گویی پنی‌سیلین مورد استفاده چینی بوده و از سوی دیگر درحالی که همه از نیاز به تست موارد تزریقی همچون پنی‌سیلین آگاهی دارند عدم رعایت این مساله موجب ایست قلبی زن جوان شد که البته با انتقال زن جوان به بیمارستان و احیای قلبی به زندگی بازگشت و پزشکان پس از ۵ روز بستری در ICU و سه روز در بخش با این عنوان که باید هر ماه تحت مراقبت باشند، او را مرخص کردند. البته چینی بودن پنی‌سیلین لزوما به معنای واردات آن از چین نیست و به گفته داروسازان گاه مواد اولیه تهیه پنی‌سیلین چینی بوده است. برادر آن زن جوان گفت: به دلیل تزریق پنی‌سیلین اشتباه در حال حاضر بیمار در هوشیاری به‌سر می‌برد و قادر به حرکت دادن دست و پای خود است.

این درحالی است که رئیس سازمان نظام‌پزشکی اصفهان اظهارکرد: در مطالعات علمی پزشکی موضوعی به نام تست پنی‌سیلین وجود ندارد و بیماری که در تست دچار عارضه شود با تزریق پنی سیلین هم دچار همان عارضه می‌شود پس تست گرفتن معنایی ندارد. عباسعلی جوادی در حالی این جملات را بیان می‌کند که عضو هیات بدوی نظام پزشکی اصفهان نظری کاملا خلاف با آن را دارد و می‌گوید: تست پنی‌سیلین نه‌تنها باید از کسی که تاکنون پنی سیلین نزده است، گرفته شود بلکه برای هر بار استفاده از پنی سیلین پزشک یا پرستار موظف است که تست کند. او گفت: ایست قلبی و مرگ از عوارض پنی‌سیلینی است که به دلیل احتمال عدم سازگاری این ماده تزریقی با بدن بیمار، بنابراین تست پنی‌سیلین باید جزو دستورالعمل کاری پزشک و پرستاران قرار گیرد و البته به انضمام آن باید امکانات احیا هم در دسترس باشد که در صورت بروز مشکل بتواند از پیشرفت آن جلوگیری کرد. خبرآنلاین نوشت؛ او این جملات را در حالی عنوان می‌کند که خلیقی‌نژاد، عضو هیات بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان اذعان کرد: شاید مواد اولیه ساخت پنی‌سیلین تولید داخل از چین بوده است.

شوک بر اثر تزریق خون اشتباه

همچنین خبری مبنی بر شوک جوانی 23 ساله به دلیل تزریق خون اشتباه منتشر شد. مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ایران گفت: بیمار 23 ساله اصفهانی در روزهای اخیر دچار سوختگی شدید شده و حدود 13 کیسه خون به وی تزریق شد. مصطفی مقدم افزود: اما متاسفانه به دلیل نادر بودن گروه خونی این بیمار، واحدهای خونی که به وی تزریق شد با سیستم ایمنی بدن بیمار همخوانی نداشت و مانند عمل پیوند اعضا که بافت جدیدی وارد بدن می‌شود، بدن شروع به واکنش کرد و بیمار دچار شوک شد. فارس نوشت؛ مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ایران گفت: 360 گروه خونی وجود دارد بنابراین نمی‌توان در ابتدای کار تمام گروه‌های خونی بیماران را آزمایش کرد هم سخت است و هم زمان‌بر، به همین دلیل معمولاً 4 گروه اصلی آزمایش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر عطا ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 1
    تیتر بسیار گمراه کننده ای است واقعا مایه ی بسی تاسف است که سایتی با داعیه سلامت جامعه اینگونه مغلطه می کند و بدون ارائه شواهد دقیقی فقط براساس شنیده ها پزشکان را به قصور متهم میکند. در مورد اول کلی گویی شده و حتی نگفته اید که پزشک چه گناهی و قصوری داشته؟ در مورد دوم هم شاید مقصر پرستاران یا سازمان انتقال خون بوده است همچنین در شرایطی که مرگ بیمار به علت کم خونی متصور می شود و خون مناسبوی در دسترس نباشد می توان هر گروه خونی به وی تزریق نمود. جای تاسف دارد همچنین اخبار و تیترهایی