پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 148711

روند سوخت و ساز با افزایش سن کاهش پیدا می کند، با این حال محققان در تلاشند راهی برای افزایش آن پیدا کنند. به طور میانگین زنان در بزرگسالی هر سال حدود 700 گرم دچار اضافه وزن می شوند، از این رو به طور کلی در دهه پنجم زندگی حدود 20 کیلوگرم اضافه وزن دارند.

وقتی درمحاسبه سوخت وساز اشتباه می شود

سلامت نیوز: روند سوخت و ساز با افزایش سن کاهش پیدا می کند، با این حال محققان در تلاشند راهی برای افزایش آن پیدا کنند. به طور میانگین زنان در بزرگسالی هر سال حدود 700 گرم دچار اضافه وزن می شوند، از این رو به طور کلی در دهه پنجم زندگی حدود 20 کیلوگرم اضافه وزن دارند.

به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سایت «MSN»، با اتخاذ راهکارهایی می توان با اضافه وزن مقابله کرد.اصول اولیه: برای کاهش وزن در دهه چهارم زندگی هر وعده غذایی باید حاوی تقریبا 400 کالری باشد. این میزان کالری برای سوخت و ساز بدن، سیر ماندن و کاهش وزن موثر است. در این میان ممکن است دچار اشتباه شوید از جمله؛

به اندازه کافی نمی خورید:

برای کاهش وزن باید کالری کمتری مصرف کنید اما نباید در این امر افراط کنید. کاهش زیاد کالری (زیر هزار و 200 کالری که برای زنان طبیعی است) باعث می شود که بدن روند سوخت و ساز را متوقف کند و برای به دست آوردن انرژی شروع به شکستن و تجزیه بافت عضلانی کند تا کالری موردنیاز خود را تأمین کند. بنابراین به اندازه بخورید تا احساس گرسنگی رفع شود. برای مثال مصرف یک اسنک سالم بین 3 وعده اصلی غذایی (هر کدام با 430کالری) باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود. با خوردن میان وعده غذایی هر 3 تا 4ساعت، احساس سیری می کنید و این امر مانع از پرخوری شما در طول روز می شود.

از خوردن کافئین پرهیز می کنید:

کافئین، تحریک کننده سیستم عصبی است، بنابراین مصرف روزانه قهوه در حد مناسب، سوخت و ساز بدن را 5 تا 8 درصد (تقریبا 98 تا 174کالری) افزایش می دهد. نوشیدن یک فنجان چای سوخت و ساز بدن را 12درصد افزایش می دهد.محققان معتقدند که کاتکینز نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای، باعث این افزایش می شود.

کربوهیدرات های سفید مصرف می کنید:

با خوردن نان سبوس دار، پاستا، میوه و سبزی، میزان فیبر در بدن افزایش می یابد. نتایج بررسی نشان می دهد که مصرف فیبر می تواند چربی سوزی را 30درصد افزایش دهد. زنانی که فیبر زیادی مصرف می کنند به مرور زمان وزنشان کاهش می یابد. سعی کنید روزی 25 گرم فیبر مصرف کنید.

آبی که مصرف می کنید، دمای اتاق را دارد:

محققان آلمانی دریافته اند نوشیدن 6 فنجان آب سرد در روز می تواند روند سوخت و ساز را تا 5درصد افزایش دهد یعنی سالی 2.5 کیلوگرم کاهش وزن. ممکن است افزایش سوخت و ساز به علت تلاش بدن برای رساندن دمای آب به دمای داخلی بدن باشد.

برنامه غذایی شما فاقد پروتئین است:

برای حفظ عضله، بدن نیاز به پروتئین دارد بنابراین در هر وعده غذایی پروتئین مصرف کنید. با مصرف پروتئین، سوخت کالری 35درصد افزایش پیدا می کند.

میزان مصرف آهن پایین است:

مواد غذایی غنی از آهن به منظور حمل اکسیژن به عضلات برای سوخت چربی لازم است. تا زمان یائسگی، زنان هر ماه به دلیل قاعدگی آهن از دست می دهند وبرای پیشگیری از خطر افت سوخت و ساز بدن، باید ذخیره آهن بدن کافی باشد. گوشت بدون چربی، لوبیا، غلات غنی سازی شده و اسفناج منبع عالی آهن است.

کمبود ویتامین D دارید:

برای افزایش سوخت و ساز نیاز به ویتامین D است. منابع عالی ویتامین D، ماهی تن، میگو، شیر غنی سازی شده و تخم مرغ است.

به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی کنید:

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد کمبود کلسیم می تواند باعث کند شدن روند سوخت و ساز شود. تأمین کلسیم از طریق مصرف لبنیات مانند شیر و ماست کم چرب، می تواند جذب چربی موجود در مواد غذایی دیگر را کاهش دهد.

البته موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث تداخل در سوخت و ساز بدن می شود وارتباطی با اشتباهات شخصی ندارد. برای مثال چرخه معیوب و ناسالم تولید مواد غذایی باعث تداخل در سوخت و ساز بدن می شود.

انباشت مواد شیمیایی حشره کشی در مواد غذایی:

نوعی از آلاینده شیمیایی نیز که در بافت چربی ذخیره می شود، در روند سوخت و ساز تداخل ایجاد می کند .

محققان کانادایی می گویند، افرادی که در بدنشان بالاترین میزان ترکیبات آلی حاوی کلر را دارند ( آلاینده و آفت کش که در سلول های چربی ذخیره می شود) هنگام کاهش وزن دچار افت غیرمعمول در روند سوخت و ساز بدن می شوند، زیرا این سموم در روند سوخت انرژی در بدن تداخل ایجاد می کند.

برخی محققان معتقدند که آفت کش ها باعث افزایش وزن می شود. بنابراین همیشه محصولات تازه ارگانیک خریداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha