طرح موفق تحول سلامت با همه نتایج خوب و نکات مثبتی که تا امروز در نظام سلامت کشور رقم زده، همچون هر طرح خوب دیگری خالی از نقد نیز نبوده و انتقادهایی را از سوی کارشناسان به خود وارد دیده است. یکی از این نقدها، وارد شدن فشار کاری بسیار سنگینی بر جامعه پرستاری و کادر درمانی بوده است؛ مسأله‌ای که مسئولان وزارت بهداشت بارها به آن اذعان کرده و از برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش کادر پرستاری سخن گفته‌اند.

کمبود پرستار با تربیت یک ساله 10 هزار بهیار حل نمی شود

سلامت نیوز: طرح موفق تحول سلامت با همه نتایج خوب و نکات مثبتی که تا امروز در نظام سلامت کشور رقم زده، همچون هر طرح خوب دیگری خالی از نقد نیز نبوده و انتقادهایی را  از سوی کارشناسان به خود وارد دیده است. یکی از این نقدها، وارد شدن فشار کاری بسیار سنگینی بر جامعه پرستاری و کادر درمانی بوده است؛ مسأله‌ای که مسئولان وزارت بهداشت بارها به آن اذعان کرده و از برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش کادر پرستاری سخن گفته‌اند.

 به کارگیری 10 هزار بهیار
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: دیروز معاون وزیر و رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، ضمن تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه پرستاری در سطح جامعه، از آغاز تربیت 10 هزار بهیار خبرداد. برای پیگیری جزئیات این خبر وقتی با معاون پرستاری تماس گرفتیم ادعا کرد، خبر مربوط به چند ماه پیش است و اخیراً روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است! اما وقتی جزئیات ماجرا را از زبان محمد شریفی مقدم، عضو شورای عالی نظام پرستاری و دبیرکل خانه پرستار جویا شدیم تا واکنش‌‌های جامعه پرستاری درباره کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی را ارزیابی کنیم شریفی مقدم تربیت بهیار یک ساله را مغایر مصوبه شورای عالی نظام پرستاری عنوان کرد و گفت: جامعه پرستاری کشور به شکل گسترده‌ای در خصوص تربیت بهیار عکس‌العمل نشان داده است و اجازه این کار را به هیچ عنوان نخواهد داد.
شریفی مقدم با بیان اینکه کمبود کادر پرستاری یک بحث امروزی نیست و سال‌ها است که در کشور ما مطرح است، اظهار داشت: این روزها وزارت بهداشت روی کمبود پرستار تمرکز کرده است و مشخص بود بزودی برنامه‌هایی در این باره اتخاذ خواهد کرد که همان تربیت 10 هزار بهیار است که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها هم قرار گرفت.
او در ادامه افزود: مسئولان وزارت بهداشت در حالی از تربیت 10هزار بهیار سخن می‌گویند که علت کمبود بحث کمی نیست، چرا که سالانه 9 هزار پرستار فارغ‌التحصیل می‌شوند اما تنها کمتر از 50 درصدشان جذب مراکز درمانی می‌شوند به همین خاطر هم سالانه بیش از هزار نفر پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند یا اینکه در رشته‌های دیگری همچون بیمه، تجهیزات پزشکی و... مشغول به کار می‌شوند یا حتی ترجیح می‌دهند به خاطر درآمد کم و پر خطر بودن حرفه پرستاری در خانه بنشینند. بنابراین مشکل کمبود کادر پرستاری کمی نیست و اغلب کیفی است.
به گفته عضو شورای عالی نظام پرستاری، وزارت بهداشت معتقد است، کمبود پرستار یک بحث کمی است به این بهانه می‌خواهند با تربیت بهیار کمبود‌ها را جبران کنند در حالی که تربیت بهیار به هیچ عنوان مورد تأیید نهاد صنفی سازمان نظام پرستاری، دانشکده‌های پرستاری و دوره تحصیلی و بدنه نظام پرستاری نیست. از این رو شورای عالی نظام پرستاری مخالفت خود را با این طرح به دو دلیل اعلام کرده است: نخست آنکه این طرح به سلامت مردم ربط دارد و از سوی دیگر تربیت بهیار آن هم با این شیوه پرستاری را به نابودی می‌کشاند.

[quote-right]مسئولان وزارت بهداشت در حالی از تربیت 10هزار بهیار سخن می‌گویند که علت کمبود بحث کمی نیست، چرا که سالانه 9 هزار پرستار فارغ‌التحصیل می‌شوند اما تنها کمتر از 50 درصدشان جذب مراکز درمانی می‌شوند به همین خاطر هم سالانه بیش از هزار نفر پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند [/quote-right]


 حذف بهیار از سیستم درمانی!
شریفی مقدم با اشاره به اینکه در بحث پرستاری نیاز به تخصصی شدن بیشتر احساس می‌شود عنوان کرد: علم پزشکی هر روز توسعه پیدا می‌کند بنابراین پیچیدگی‌های مراقبت پرستاری تخصصی‌تر می‌شود و از طرف دیگر سطح سواد و توقع مردم بالا رفته است پس چطور در این شرایط طرح بهیاری را مطرح کردند.او گفت: رویکرد وزارت بهداشت از سال 70 حذف بهیار از سیستم سلامت کشور بود حالا اینکه چرا دوباره از بازگشت بهیار بحث می‌شود چند علت دارد. اول آنکه وزارت بهداشت سیستم پزشک‌سالار دارد و برخی پزشکان بویژه جراحان قلب درآمدهایی چند 10میلیون تومانی دارند، با توجه به اینکه این قبیل پزشکان طرح «بیداری آگاهای پرستاران» که از سال گذشته شروع شده، به دل‌شان نمی‌نشیند و دنبال نیروی مطیع هستند که تقاضای حق و حقوق نکند این طرح را معاونت پرستاری داده است ضمن آنکه این طرح در اجلاس رؤسای مدیران پرستاری کشور هم با مخالفت مواجه شد و شورای عالی نظام پرستاری هر سه بار با طرح تربیت بهیار یک‌ساله  مخالفت کرد. همچنین بنا است به‌کار‌گیری و تربیت نیروها را شرکت تعاونی کارکنان نظام سلامت که به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، بر عهده بگیرد که سابقه کار آموزشی ندارد. در آیین نامه این طرح آمده هر فرد دیپلمه‌ای که معدل بالای 14 داشته باشد می‌تواند با پرداخت 5میلیون تومان در این کلاس‌ها شرکت کند که 50درصد آن را هنگام ثبت‌نام و مابقی را در دوقسط دریافت خواهند کرد و زمان دوره‌ها هم یک‌ساله خواهد بود اما اینکه چقدر به‌صورت تئوری و عملی آموزش خواهند دید، هنوز مشخص نیست.


 کار بیماران روی زمین مانده!
شریفی‌مقدم درباره حقوق و دستمزد این بهیاران هم گفت: با توجه به اینکه بهیار‌ها مدرک تحصیلی پایینی دارند توقع‌شان هم کم خواهد بود اما هنوز حقوق‌شان مشخص نیست، در هر حال شورای عالی نظام پرستاری تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد.


او گفت: معمولاً 25درصد نیروهای پرستاری غیرحرفه‌ای و کمک بهیار هستند که تحت نظر سازمان نظام پرستاری آموزش دیده‌اند و تعدادشان هم به اندازه کافی زیاد است چرا از این نیروها استفاده نمی‌کنند؟
در حالی که شورای عالی نظام پرستاری تحت هیچ شرایطی حاضر نیست با طرح تربیت بهیار موافقت کند با محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پرستاری تماس گرفتیم تا پاسخ او را به انتقاد تربیت 10هزار بهیار جویا شویم. میرزابیگی هم با اعلام اینکه منتقدان بیشتر روی اسم «بهیار» تمرکز کرده‌اند و تصور می‌کنند تربیت بهیار جای پرستار را می‌گیرد و در وظایف آنها دخالت می‌کند، منتقدان را یا افرادی نسبت داد که به خاطر انتخابات نظام پرستاری، قصد برجسته کردن خود را دارند و گروهی دیگر که واقعاً افراد دلسوزی هستند. او خطاب به منتقدان دلسوز گفت که تربیت بهیار به هیچ عنوان بنا نیست جای پرستاران را بگیرد. گذراندن یک مقطع رده مهارتی غیردانشگاهی امری مرسوم در دنیا است چنانچه در چند سال قبل هم 3 رده قبل از کارشناسی پرستاری و در قالب کاردانی، بهیاری و کمک بهیار وجود داشت.
میرزابیگی گفت: اگر دل‌مان به حال مردم می‌سوزد و می‌خواهیم کار مردم راه بیفتد چرا باید عده‌ای این‌گونه موضع بگیرند. در حال حاضر بخش زیادی از کار بیمار روی زمین مانده که نه در شرح وظایف و نه در شأن پرستاران دانشگاهی است. این راهکار در همه جای دنیا نیز مطرح است که علاوه بر رده دانشگاهی از رده‌های تعریف شده که مخصوص مراقبت‌های اولیه هستند و از مداخله غیر علمی همراه بیمار جلوگیری می‌کند، استفاده می‌شود. معاون پرستاری با تأکید بر اینکه هیچ کسی به اندازه او برای جامعه پرستاری دلسوزتر نیست، گفت: فرقی نمی‌کند اسم این نیروها چه باشد، آنچه هست به تربیت بهیارها بشدت نظارت خواهد شد تا آموزش‌ها دقیق و علمی باشد. دوره‌ها برای افراد واجد دیپلم ترجیحاً دیپلم تجربی یک ساله و توسط بخش غیردولتی برگزار خواهد شد، از آنجا که دوره‌ها آزاد خواهند بود ثبت‌نام‌کنندگان باید هزینه کلاس‌ها را  پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha