پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸

چندین‌ سال است که پلیس طرح‌هایی را با عنوان برخورد با افرادی که اراذل و اوباش می‌نامد، به اجرا می‌گذارد؛ طرح‌هایی که در ابتدا با ضرب و شتم و تادیب خیابانی آنها همراه بود، اما به دلیل انتقاداتی که به این شیوه تنبیه صورت گرفت، متوقف شد و با انتقال این افراد به بازداشتگاه کهریزک و صدور حکم‌های زندان، ادامه یافت. حالا بیش از پنج سال از زمانی که رئیس‌پلیس امنیت پایتخت در آن وقت گفت «همه اراذل و اوباش تهران را گرفتیم، جز هفت نفر»، می‌گذرد، اما هنوز هر ماه پلیس خبر از دستگیری افراد جدیدی می‌دهد.

عربده‌کش‌ها جوانان بیکارند

سلامت نیوز: چندین‌ سال است که پلیس طرح‌هایی را با عنوان برخورد با افرادی که اراذل و اوباش می‌نامد، به اجرا می‌گذارد؛ طرح‌هایی که در ابتدا با ضرب و شتم و تادیب خیابانی آنها همراه بود، اما به دلیل انتقاداتی که به این شیوه تنبیه صورت گرفت، متوقف شد و با انتقال این افراد به بازداشتگاه کهریزک و صدور حکم‌های زندان، ادامه یافت. حالا بیش از پنج سال از زمانی که رئیس‌پلیس امنیت پایتخت در آن وقت گفت «همه اراذل و اوباش تهران را گرفتیم، جز هفت نفر»، می‌گذرد، اما هنوز هر ماه پلیس خبر از دستگیری افراد جدیدی می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه گزارش خود نوشت: چرا چنین افرادی در جامعه مشاهده می‌شوند؟ اصلا چرا افرادی که اراذل و اوباش خوانده می‌شوند وجود دارند و با وجود دستگیری‌های متعدد، باز هم افراد جدیدی هستند که تحت عنوان اراذل و اوباش دستگیر شوند؟
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌وگو با فرهیختگان در مورد این موضوع می‌گوید: «بحث جمع‌آوری اراذل و اوباش تهران بستگی به این دارد که تمامی دستگاه‌ها مانند قوه قضائیه، نیروی انتظامی، دستگاه‌های مسئول و... همکاری و به این موضوع ورود کنند. باید با موضوع اراذل و اوباش به گونه‌ای برخورد کرد که حل شود، نه اینکه تنها به‌طور مقطعی این افراد را از سطح شهر پاک کنیم.»
سردار قادر کریمی می‌افزاید: «دستگاه‌های مسئول در حوزه بیکاری، فقر، ازدواج و... وارد عمل شوند تا مشکلات جوانان را حل کنند، زیرا بیشتر افرادی که دستگیر می‌شوند جوان هستند و به دلیل نداشتن کار و مشکلات دیگر، دست به عربده‌کشی و کارهایی می‌زنند که در دسته اراذل و اوباش قرار می‌گیرند.»

  دستگیری بیش از 100 نفر در تهران
شب سه‌شنبه پلیس اطلاعات و امنیت بیش از 100 نفر از اوباش را که از نوع سطح یک، دو و سه بودند، در تهران دستگیر کردند.
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مورد این دستگیری‌ها می‌گوید: «در مرحله دوم طرح مبارزه با اراذل و اوباش و مزاحمان خیابانی، 65 نفر از اراذل و اوباش در منازل‌شان شناسایی شدند که ضمن دستگیری این افراد، مقداری مواد مخدر، دو قبضه سلاح شکاری و سه قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط شد. همچنین تعدادی قمه و چندین قبضه چاقو که این افراد در درگیری و تخریب از آنها استفاده می‌کردند ضمیمه پرونده‌ها شده است؛ به همراه این تعداد اراذل و اوباش 40 نفر از مزاحمان نوامیس توسط پلیس اطلاعات و امنیت فاتب دستگیر شدند که دستگیری این افراد بر پایه مطالبات آموزش و پرورش و مطالبات مردم بود، چراکه حدود 40 نفر از مجموع دستگیرشدگان برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می‌کردند.» به گفته او، بیشتر افراد دستگیرشده در محدوده سرکلانتری‌های 5، 6 و 7 تهران یعنی بیشتر در محدوده شرق و جنوب تهران بوده‌اند؛ البته افرادی نیز در غرب دستگیر شدند اما بیشتر 104 نفر مربوط به مناطق شرق و جنوب تهران هستند.
در این بین افراد کمتر از 20 سال سن دیده می‌شد که مقابل مدارس دخترانه دستگیر شده بودند، زیرا پلیس به تازگی طرحی را با عنوان طرح برخورد با مزاحمان نوامیس درمقابل مدارس در دستور کار خود قرار داده و بیشتر افرادی که در بین 40 نفر دستگیر شده بودند دانش‌آموزان و افراد زیر بیست سال بودند که در راه بازگشت از مدارس یا برای رفتن به بازی فوتبال، توسط پلیس دستگیر شده‌اند.
سردار قادر کریمی معتقد است: «از بین افرادی که دستگیر شده‌اند 60 تا 70 درصد مجرمان سابقه‌دار هستند که پلیس سعی دارد با دستگیری این افراد، امنیت را به مناطق بازگرداند؛ البته خانواده‌ها هم باید به پلیس در این راستا کمک کنند، زیرا بیشتر مطالبه مردم از پلیس، دستگیری اراذل و اوباش است.»
او عنوان می‌کند: «با هماهنگی‌هایی که با قوه قضائیه انجام شده است، حکمی برای افراد سابقه‌دار در نظر گرفته می‌شود که مدت بیشتری را در زندان بمانند و به راحتی آزاد نشوند.»  سردار کریمی در مورد تعداد متهمان در این رابطه در تهران معتقد است: «در تهران شاهد کاهش اراذل و اوباش سطح یک و دو هستیم، اما در مورد اراذل و اوباش سطح سه با توجه به اینکه این افراد کم سن و سال هستند و با احساسی‌شدن یا خوردن مشروبات، حالت خود را از دست می‌دهند، پلیس اطلاعات و امنیت به اراذل سطح سه نیز ورود پیدا کرده است و با آنها برخورد می‌کند و بیشتر اراذلی که در تهران دستگیر می‌شوند در حال حاضر سطح 3 هستند.»

  مجید پشه دستگیر شد
مجید پشه پسر 23 ساله که شش ماه با چادر و آرایش زنانه در سطح شهر تردد می‌کرد تا شناسایی نشود، در بین افرادی بود که شب سه‌شنبه بازداشت شد. موهای رنگ کرده و ناخن‌های لاک زده اش زندگی مخفی اش را نشان می‌داد. با خنده که انگار ترسی از دستگیری ندارد می‌گوید: «تا حالا 12 تخریب خانه و مغازه داشتم و این کار به من آرامش می‌داد و اصلا هم ناراحت نیستم.»
مجید در منطقه دولاب تهران دستگیر شده و دلیل شرارتش را زندگی در این محله‌ می‌داند.  شهاب سابقه‌دار 26 ساله که به‌طور خود‌معرف در این جمع است، می‌گوید: «دیگر از عربده‌کشی و زورگیری‌ خسته شده بودم و خودم را معرفی کردم تا تکلیف زندگی‌ام مشخص شود. بیش از دو سال از زندگی‌ام را با عربده‌کشی زندگی کردم و تحت تعقیب بودم، حالا می‌خواهم حکمم که تمام شد به زندگی عادی بازگردم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha