از زمانی که بحث «خطر بارش میلیاردها تن نمک دریاچه ارومیه بر سر مردم» پیش آمد، تا امروز که همین میلیارد‌ها تن نمک، به یک ظرفیت عظیم برای این دریاچه معرفی می‌شود، چند ماه می‌گذرد. حالا نگرانی‌های اولیه قدری کمرنگ شده و وضعیت دریاچه تا حدودی تثبیت شده است.

ارومیه جان نگیرد، بسیاری جان می‌دهند!

سلامت نیوز: از زمانی که بحث «خطر بارش میلیاردها تن نمک دریاچه ارومیه بر سر مردم» پیش آمد، تا امروز که همین میلیارد‌ها تن نمک، به یک ظرفیت عظیم برای این دریاچه معرفی می‌شود، چند ماه می‌گذرد. حالا نگرانی‌های اولیه قدری کمرنگ شده و وضعیت دریاچه تا حدودی تثبیت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز سه‌شنبه در بازدید اخیر خود از کارگروه ملی دریاچه ارومیه گفت: «استحصال نمک و مواد معدنی از شورابه دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌های مفید این دریاچه است که با ورود بخش خصوصی می‌تواند تسریع پیدا کند.»
اقدامات احیای دریاچه ارومیه، با تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه جدی‌تر دنبال شده و اگرچه هنوز خطر خشک شدن و عوارض زیست‌محیطی همچنان در کمین است، اما برنامه‌های جدی از جمله کنترل و کاهش مصرف برداشت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، دیروز، در برنامه بازدید خبرنگاران از سایت‌های کشاورزی توسعه پایدار محیط زیستی در ارومیه تأکید کرد، هم‌اکنون برنامه مدیریت توسعه پایدار برای حفاظت از تالاب دریاچه ارومیه تدوین شده است و این مهم‌ترین برنامه برای جلوگیری از توسعه ناپایدار در حوضه آبریز تالاب ارومیه است.
محسن سلیمانی روزبهانی همچنین از اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: در گام اول این طرح، 41 روستا در سطح 30 هزار هکتار و 13 هزار کشاورز درگیر شدند که در مرحله دوم به 74 روستا رسید، البته این میزان در مقابل 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه زیاد نیست، اما برای شروع قابل قبول است.
علیرضا سید قریشی، کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست هم با بیان اینکه «امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر بوده و وضعیت آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به پارسال تثبیت شده»، گفت: اگر ارومیه خشک شود، احتمال بروز یک سری بیماری‌های ریوی و نوظهور در این منطقه وجود دارد و از این نظر حفظ حیات دریاچه ضروری است. از طرفی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی هم روی همین مسأله انگشت گذاشت: «تنها راه جلوگیری از بروز گرد و غبار در دریاچه ارومیه، داشتن کشاورزی پایدار است.» او با اذعان بر اینکه منابع آبی در این حوضه کاهش پیدا کرده، گفت: «یک میلیون هکتار زمین قابل کشت و 100 هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد و 30 درصد اشتغال ارومیه‌ای‌ها هم از طریق کشاورزی است و نمی‌توان این بخش را از ارومیه حذف کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha