پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 148720

رئیس جمهور گفت: شرایط دریاچه ارومیه نسبت به ۲ سال قبل بهتر شده است. به گزارش تسنیم، حسن روحانی که در سفر استانی دیروز راهی تبریز شده بود، در خصوص دریاچه ارومیه اظهار کرد: نگرانی مردم و آذربایجان در زمینه دریاچه ارومیه از همان روزهای آغاز دولت مورد توجه بود، بنابراین در این راستا تلاش می کنیم تا شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبل برگردد.

سلامت نیوز: رئیس جمهور گفت: شرایط دریاچه ارومیه نسبت به ۲ سال قبل بهتر شده است. به گزارش تسنیم، حسن روحانی که در سفر استانی دیروز راهی تبریز شده بود، در خصوص دریاچه ارومیه اظهار کرد: نگرانی مردم و آذربایجان در زمینه دریاچه ارومیه از   همان روزهای آغاز دولت مورد توجه بود، بنابراین در این راستا تلاش می کنیم تا شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبل برگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،وی گفت: در 20 ماه گذشته الگوی کشت تغییر یافته و چاه های غیر مجاز بسته شده است و نسبت به گذشته امیدوار هستیم چراکه شرایط دریاچه ارومیه نسبت به 2 سال قبل بهتر شده است. رئیس جمهور گفت: مسیر خود را برای احیای دریاچه ارومیه دنبال می کنیم و گزارش آن را به مردم خواهیم داد، خوشبختانه وضعیت دریاچه تثبیت شده است و روز به روز بهتر می شود و دولت تا پایان دولت یازدهم به این کار ادامه خواهدداد.

مدیرملی پروژه حفاظت از تالاب های ایران نیز با بیان اینکه 5 میلیون نفر از دریاچه ارومیه منتفع می شوند، گفت : در صورت از بین رفتن کامل این دریاچه ،این ظرفیت نیز از بین می‌رود. به گزارش خبرنگار اعزامی خراسان به آذربایجان غربی محسن سلیمانی روزبهانی در بازدید از سایت های کشاورزی توسعه پایدار در جمع خبرنگاران تاکید کرد: زمانی که یک تالاب از بین برود قطعا فرصت های معیشتی و شغلی زیادی از بین می رود.

سلیمانی روزبهانی افزود: درصدد اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هستیم که در این طرح جوامع محلی، دولت، بخش خصوصی ، نهادهای مردمی و برخی سازمان های بین المللی در کنار هم قرار می گیرند. وی گفت: در گام اول این طرح، تلاش شد 41 روستا در سطح 30 هزار هکتار و 13 هزار کشاورز درگیر شوند که موفقیت آمیز بود که در مرحله دوم این تعداد به 74 روستا رسیده است.

به گفته وی 30 هزار هکتار در مقابل 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه زیاد نیست اما برای شروع قابل قبول است.

دکتر علیرضا سیدقریشی کارشناس مسئول اداره زیستگاه های آبی استان آذربایجان غربی نیزگفت: سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 5 سانتی متر افزایش داشته است که البته این میزان در تابستان به دلیل گرم شدن هوا و تبخیر آب کاهش خواهد داشت. وی ادامه داد: افزایش سطح آب دریاچه ارومیه در سال جاری به دلیل بارندگی بوده است ضمن آن که اقداماتی نیز در خصوص کشاورزی پایدار به منظور نجات دریاچه ارومیه انجام شده است. وی ادامه داد: تقریبا از اواخر دهه 70 دچار کاهش بارندگی و خشکسالی شدیم که این امر باعث شد ورودی روان آب ها به شدت کاهش یابد و اگر چه بارندگی ها دوباره به حالت عادی برگشت، ولی روان آب ها به حالت قبل باز نگشته است. وی با بیان این که درباره حوزه آبریز دریاچه ارومیه دچار بی برنامگی بوده‌ایم، افزود: منابع آب براساس حقابه دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشده است.در 42 سال گذشته ورودی دریاچه ارومیه 4.9 میلیاردمترمکعب بود که این رقم در 18 سال گذشته به 2.4 میلیاردمترمکعب رسید و در سال 77-76 نیز 300میلیون مترمکعب کاهش ورودی آب به دریاچه را شاهد بودیم که در سال گذشته نیز ورودی آب به دریاچه 1.2 میلیاردمترمکعب بیشتر نبود.

وی خاطرنشان کرد: برای دوره خشکسالی برنامه ای نداریم ضمن آن که مباحث زیست محیطی ، کمبود بارندگی و اقدامات انسانی باعث شده است که از سال 76 دریاچه ارومیه نزدیک به 8 متر از سطح تراز خود را از دست بدهد.وی افزود: ما مخالف توسعه نیستیم ، ولی اولویت ما در حوزه های آبریز دریاچه ارومیه و تالاب ها باید مبتنی بر مدیریت توسعه پایدار باشد. وی خاطرنشان کرد: هدف گذاری ما این است که وضعیت دریاچه ارومیه را در حالت تثبیت نگاه داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha