مدیر كل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: قانون بهداشت روان برای اولین بار در كشور تدوین و تصویب می‌شود. پیش نویس این قانون آماده شده، مراحل نهایی ویرایش را می‌گذراند و تا چند ماه آینده تقدیم مجلس می‌شود.

محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: پیش نویس قانون بهداشت روان كشور تدوین شده و اكنون با همكاری حقوقدانان وارد تدوین آن به صورت بندهای قانونی شده‌ایم، قرار بود، حدود یك ماه پیش متن این لایحه نهایی شود كه قدری طول كشیده است اما اكنون در مراحل نهایی تدوین این لایحه هستیم و طی چند ماه آینده متن این لایحه برای تصویب نهایی، تقدیم مجلس می‌شود.
مدیر كل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در این قانون برای اولین بار تكلیف دستگاه‌ها و افراد مختلف اعم از نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، پزشكان و خانواده در حوزه سلامت روان مشخص می‌شود و الزامات قانونی برای خدمت رسانی به بیماران روانی و افرادی كه به علت اختلالات روانی نیازمند مداخله هستند، مشخص می‌شود.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه هم زمان با تدوین پیش نویس این قانون برنامه توسعه پنجم كشور و قانون جامع مدیریت سلامت نیز در حال تدوین است، سیاست‌های كلان و رویكرد برنامه پنجم و قانون جامع مدیریت سلامت نیز در تدوین این قانون مورد توجه است.
وی گفت: تدوین قانون بهداشت روان در كشور چندین سال طول كشیده است. علت این تاخیر این بوده است كه تلاش شده تا قانونی تدوین شود كه جامع و كامل باشد و بعد از تدوین نهایی ایراد زیادی در مجلس به آن وارد نشود.
صابری زقرقندی همچنین گفت: اساسنامه كمیته كشوری بهداشت روان نیز نهایی شده است و با توجه به اتمام دوره فعالیت اعضای فعلی كمیته كشوری بهداشت روان، به زودی كمیته كشوری جدید بهداشت روان با اعضای جدید آن تشكیل می‌شود.
وی افزود: در كمیته كشوری بهداشت روان زیر كمیته‌های مختلفی نیز تعریف شده است كه زیر كمیته‌های ارتقای خدمات درمانی روانپزشكی، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی از جمله آنهاست. تلاش می‌شود در هر یك از این زیر كمیته‌ها افراد كارشناس و مرتبط با آن حوزه دعوت شوند به همین علت علاوه بر روانپزشكان، افراد دیگری از جمله جامعه شناسان و متخصصان علوم دینی نیز در كمیته كشوری بهداشت روان و زیر كمیته‌های آن دعوت می‌شوند.
وی گفت: كمیته كشوری بهداشت روان مرجع تصمیم گیری، سیاستگذاری، نظارت و ارزیابی برنامه های مرتبط با بهداشت روان در كشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha