عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم گفت: روستاییان 40درصد جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند ولی امكانات بهداشتی و درمانی عادلانه‌‌ایی دریافت نمی‌كنند.

نماینده مردم لارستان افزود: به دلیل عدم تمایل پزشكان خانواده به حضور در مناطق روستایی، وضعیت بهداشتی و درمانی این مناطق در شرایط نامطلوب است.
وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر بیش از 70 هزار پزشك هستند كه از امكانات و تسهیلات دولتی برای تحصیل سود برده‌اند و پس از فارغ‌التحصیلی به كارهای غیر تخصصی روی آورده‌اند ولی حاضر نیستند در مناطق روستایی خدمت كنند.
حسنی درباره علت عدم استقبال پزشكان در مناطق محروم گفت: تعرفه‌های پزشك خانواده در روستاها بسیار پایین است و در این مناطق امكانات مناسبی نیز برای پزشكان لحاظ نمی‌شود و این 2 عامل از اصلی‌ترین دلایل بی‌توجهی به مناطق محروم است.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عدم توازن خروجی‌های دانشگاه را از دیگر مشكلات این عرصه برشمرد و تصریح كرد: بالغ بر 70 درصد خروجی‌های دانشگاه‌های پزشكی ما را بانوان تشكیل می‌دهند كه به سبب مسائل اجتماعی نمی‌توانند در مناطق محروم خدمت‌ كنند.
وی با انتقاد از نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی در بین شهرها و روستاها گفت: چه دلیلی دارد كه یك فرد روستایی نتواند از حداقل‌های خدمات درمانی كه برای ساكنان شهرها لحاظ می‌شود استفاده كرد.
وی اضافه كرد: این از وظایف دولت است تا با توزیع عادلانه خدمات، ساختار این تبعیضات را بشكند.
بر اساس این گزارش هم‌اكنون سرانه درمانی مناطق روستایی 28 هزار و 500 ریال در هر 3 ماه در نظر گرفته شده كه پاسخگوی نیاز مردم این مناطق نیست.
حسنی خاطرنشان كرد: بنده طرحی را در رابطه با انتقال خدمات درمانی روستاها به بخش خصوصی در كمیسیون بهداشت و درمان در حضور وزیر بهداشت مطرح كرده‌ام كه با عملیاتی شدن آن هر پزشك می‌تواند با تحت پوشش قرار دادن 5 هزار نفر از روستاییان با نظارت دولت خدمت‌رسانی كنند.
وی بیشترین تلفات مناطق روستایی را زنان باردار و مجروحان تصادفات عنوان كرد و گفت: در بیشتر موارد به دلیل عدم حضور پزشكان جراحات و بیماری‌های نه چندان مطرح نیز موجب از بین رفتن شماری از هموطنانمان می‌شود كه این امر زیبنده كشور ما نیست.
به گزارش فارس، حسنی با قدردانی از خدمت‌رسانی نیروهای بسیج سازندگی در عرصه بهداشت و درمان تصریح كرد: بسیج سازندگی با درك صحیح از شرایط كشور گام مهمی را در جهت محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات بهداشتی در مناطق كم‌ برخوردار برداشته است.
وی یادآور شد: این سازمان با احداث در بیمارستان‌های صحرایی در روستاهای كشور و تحت پوشش قرار دادن ساكنان این مناطق در سطح بالای كیفی خدمت‌رسانی می‌كند.
وی با مثبت ارزیابی كردن خدمات بهداشتی، درمانی بسیج سازندگی در مناطق محروم گفت: خلاء چنین فعالیت‌هایی سال‌ها در كشور احساس می‌شد. امیدوارم دولتمردان با حمایت از این سازمان و استفاده از تجربیات آنها، به طور شایسته‌‌تری به مناطق روستایی كشور خدمت‌رسانی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha