رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت بازوی سلامت سازمان حج است، اعلام کرد: برای تامین وحدت رویه میان پزشکان هلال احمر نیازمند تدوین راهنمای عملیاتی ثابت هستیم.

سلامت نیوز:رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت بازوی سلامت سازمان حج است، اعلام کرد: برای تامین وحدت رویه میان پزشکان هلال احمر نیازمند تدوین راهنمای عملیاتی ثابت هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در گردهمایی نمایندگان استانی مرکز پزشکی ج و زیارت جمعیت هلال احمرضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در طول سالیان متعدد ارتقا و پیشرفت های قابل توجهی داشته است و به همین دلیل نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت وظیفه سنگینی برعهده دارن؛ چرا که باید پزشکانی را معرفی کنند که در تعیین صلاحیت و سلامت جسمانی زائران مصر باشند.

وی  با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی در موسم حج که در یک کشور خارجی و در زمان محدود ارائه می شود ممکن است با مسائل و مشکلاتی  همراه باشد، گفت: به همین منظور باید مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به صورت کامل برنامه ریزی شده و منظم عمل کند، البته این مرکز سیر تکامل خود را به خوبی طی کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اذعان کرد: سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران منظم ترین و با برنامه ترین سازمانی است که زائران توسط آن به حج مشرف می شوند.

وی ادامه داد: در گذشته هر کاروان حج دارای یک پزشک بود، اما در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد کارگزاران در حج، هر ۲ یا ۳ کاروان یک پزشک دارند، اما به رغم محدودیت های منابع انسانی در موسم حج می توان با بکارگیری تجربیات انبوه سال های گذشته وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد.

ضیائی با اشاره به اینکه در حال حاضر پزشک کاروان به پزشک مجموعه تغییر نام پیدا کرده است و هر یک پزشک مسئول رسیدگی به مسائل پزشکی بیش از یک کاروان است، یادآور شد: بایستی شرایطی فراهم باشد تا حتما به سوابق پزشکان دسترسی لازم وجود داشته باشد.

وی درباره فعالیت های مرکز پزشکی حج و زیارت در موسم حج نیز افزود: پزشکان هلال احمر علاوه بر توجه به مسائل درمانی نسبت به سایر موضوعات نیز مداقه لازم را داشته باشند.

به گفته ضیائی، مرکز پزشکی حج و زیارت بازوی سلامت سازمان حج و زیارت است و باید موضوعات بهداشتی و پیشگیری هم مورد توجه یژه قرار گیرد.

مرکز پزشکی حج و زیارت مقولات علمی را هم مورد توجه قرار دهد

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت باید ضمن توجه به مسائل پزشکی  به مقولات علمی نیز توجه کند، گفت: این استعداد در مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر وجود دارد تا از پتانسیل دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی استفاده کند تا دید این مرکز صرفا درمان محور نباشد و در این زمینه باید سمینارهای متعددی نیز برگزار شود.

ضیائی با اشاره به فعالیت پزشکان همگن در حج بیان کرد: مرکز پزشکی حج و زیارت تلاش کرده است تا با استفاده از پزشکان همگن، معاینات مستمر داشته باشند و در این زمینه باید برنامه ریزی های بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: می توان از تجربیات  و تحلیل فعالیت ها در موسم های حج گذشته برای برنامه ریزی های بعدی بهره برد.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، تشخیص توانایی و بنیه افراد برای حضور در کناسک حج از سوی پزشکان کاری ظریف و سخت است که باید در این زمینه دقت لازم صوت گیرد.

وی به تدوین راهنمای عملیاتی ثابت در امر خدمات رسانی به زائران خانه خدا اشاره کرد و یادآور شد: تدوین چنین راهنماهای ثابتی می تواند ضمن تامین وحدت رویه در شناسایی بیماری های شایع میان زائران نیز تلاش بیشتری داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر خطاب به نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت خاطرنشان کرد: شما به عنوان خادمان حجاج انجام وظیفه می کنید و این، افتخار بزرگی است که نصیبتان شده است.

   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha