جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 148801

یک متخصص داروسازی بالینی گفت: بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند باید در صورت شروع مصرف داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند.

سلامت نیوز:یک متخصص داروسازی بالینی گفت: بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند باید در صورت شروع مصرف داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند.

به گزلرش  سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،دکتر سپیده الیالسی با بیان اینکه وارفارین یک داروی ضد انعقاد است که از سرعت لخته شدن خون می‌کاهد، گفت: این نوع دارو در بیماران مختلف مانند افرادی که دریچه مصنوعی قلب یا سابقه تشکیل لخته خون دارند، استفاده می‌شود.

وی افزایش احتمال بروز خونریزی را مهم‌ترین عارضه جانبی مصرف داروی وارفارین دانست و گفت: به دلیل اثر ضد انعقادی، این نوع دارو ممکن است در نواحی مختلف بدن ایجاد خونریزی کند که این احتمال در صورت مصرف بیش از حد و بروز تداخلات دارویی افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص داروسازی بالینی در خصوص علائم هشدار دهنده برای بیماران اظهار کرد: بیمارانی که از داروی وارفارین مصرف می‌کنند باید در صورت مشاهده علائمی مانند دفع مدفوع تیره یا خونی، استفراغ خونی، درد شکمی شدید، تیرگی رنگ ادرار، خون دماغ شدن بدون علت خاص، خونریزی‌های شدید و غیرمعمول در دوران قاعدگی و خونریزی از لثه‌ها به هنگام مسواک زدن به پزشک مراجعه کنند.

الیاسی یادآور شد: به دلیل احتمال بالای خونریزی در این بیماران حتی اگر در صورت تصادف و ضربه به سر علامت خاصی هم در آنها وجود نداشت، باید به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بروز خونریزی یا کبودی بدون علت در مصرف کنندگان وارفارین می‌تواند نشان دهنده مصرف بیش از حد این دارو باشد و به همین دلیل بیماران باید به پزشک مراجعه کنند تا مقدار دارو را با توجه به شرایط فرد تنظیم کنند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان داروهای تزریقی مانند هپارین را در مواقع ضروری جایگزین وارفارین کرد، گفت: البته این نوع از داروها به دلیل تزریقی بودن چندان مطلوب نیستند و داروهای خوراکی جایگزین هم در ایران به راحتی در دسترس نیستند.

این متخصص داروسازی بالینی افزود: نکروز پوستی به صورت ایجاد نواحی قرمز تیره یا سیاه در پوست از دیگر عارضه‌های نادر مصرف این نوع دارو است که درصورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

الیاسی تصریح کرد: بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند باید در صورت شروع مصرف داروی جدید حتی ساده‌ترین داروها مانند استامینوفن، ایبوپروفن و مولتی ویتامین‌ها هم با پزشک خود مشورت کنند، زیرا احتمال بروز تداخل و افزایش خطر خونریزی در آنها وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خاطر نشان کرد: رژیم غذایی این دسته از افراد باید ثابت باشد و چندان تغییر نکند، به خصوص غذاهایی مانند کلم و اسفناج که مقدار زیادی ویتامین K دارند؛ باید با مقدار ثابت مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha