رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده گفت: با افزایش سن ازدواج و استفاده طولانی مدت از روش‌های پیشگیری از بارداری در چند سال اول ازدواج میزان ناباروری اولیه به طور محسوس افزایش پیدا می‌کند.

سلامت نیوز:رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده گفت: با افزایش سن ازدواج و استفاده طولانی مدت از روش‌های پیشگیری از بارداری در چند سال اول ازدواج میزان ناباروری اولیه به طور محسوس افزایش پیدا می‌کند.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری فارس،خلیل علی‌محمدزاده ممیزی بالینی را جزئی از حاکمیت بالینی و یکی از فرایندهای مهم در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی خواند و اظهارداشت: ممیزی بالینی یکی از راه‌های کنترل تقاضای القایی یا مصرف غیرضروری در حوزه پزشکی است.

وی چرخه انجام ممیزی بالینی را شامل بررسی وضع موجود، تعیین و تدوین استانداردها، مقایسه نتایج با استانداردها، انجام مداخله و تغییر عملکرد براساس نتایج و همچنین ممیزی مجدد جهت اطمینان از بهبود عملکرد ذکر کرد و گفت: براساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد نرخ سزارین در کشور حدود 60 درصد برآورد شده در حالیکه میزان مطلوب این عمل جراحی در دنیا بین 10 تا 15 درصد است. ممیزی بالینی حکم می‌کند که مداخله و تغییر عملکرد مطابق آنچه اکنون برنامه‌ریزی شده است، طی چند سال آینده منجر به ترویج هرچه بیشتر زایمان‌های طبیعی و کاهش سزارین‌های انتخابی شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به حیطه‌های ممیزی اعم از ساختاری، فرایندی و نتیجه، اظهارداشت: در ممیزی ساختاری مجموع منابعی که سیستم را قادر به ارائه خدمت یا مراقبت درمانی می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد، در ممیزی فرایندی، تمرکز بر خود فرایند ارائه خدمات درمانی - مراقبتی و روش‌های آن است و در ممیزی نتیجه، تغییرات قابل اندازه‌گیری در وضعیت سلامت بیمار یا بیماران مد نظر است.

وی افزود: البته در همه این موارد باید اقدامات از سوی واحدهای ارائه کننده خدمت صورت گیرد و نقش ارزیاب خارجی در واقع کمک به تسهیل امور و مرور مراحل کار و روند مستندسازها و حرکت به سوی تحقق استانداردها است.

رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده درباره سقط جنین غیرقانونی با تخمین بیش از 220 هزار درسال نیز هشدار داد و گفت: همین آمار در سال 79، حدود 80 هزار نفر اعلام می‌شد، باید در این زمینه برنامه جامعی را با ارائه پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و فنی به مرحله اجرا درآورد تا اینکه در این آسیب اجتماعی که عوارض مختلفی از افزایش نازایی گرفته تا معلولیت و بحران‌های روانی، اخلاقی، اجتماعی و حتی مرگ به همراه دارد به میزان بسیار پایین‌تری برسیم. برای این امر دستگاه‌های مختلفی باید هماهنگ شده و پای کار بیایند.

عضو هیأت علمی دانشگاه به آمار حدود 20 درصدی ناباروری بین زوج‌های ازدواج کرده نیز اشاره کرد و بیان داشت: با افزایش سن ازدواج، میزان ناباروری اولیه به طور محسوس افزایش پیدا می‌کند.

علی‌ محمد‌زاده با ذکر این نکته که شایسته است درمان ناباروری در برنامه بهداشت باروری کشور گنجانده شود، گفت: مطالعات انجام شده حکایت از آن دارد که استفاده طولانی‌مدت از روش‌های پیشگیری از بارداری در چند سال اول ازدواج در افزایش میزان ناباروری اولیه نقش دارد.

وی برخورد علمی، سنجیده و مبتنی بر معیارهای مناسب در همه موضوعات مورد اشاره را در میزان باروری جامعه و کیفیت روزهای زندگی مردم دخیل دانست و خاطرنشان کرد: اعتبار بخشی در حیطه‌های مختلف، مراکز بهداشتی و درمانی را متعهد می‌کند که در همه این موارد عملکرد منطبق بر استانداردها و اندیکاسیون‌ها داشته باشند و به سمت جمع‌آوری درست داده‌ها و تحلیل جامع یافته‌ها حرکت کنند و از طرفی در پی ارتقاء عملکرد و ملزم به پاسخگویی در مقابل عملکرد باشند.

رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده گفت: بخش مهمی از سلامت مادران، پدران و فرزندان آنها از طریق بهبود مداوم کیفیت در چنین روندهایی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha