جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

سلامت نیوز:دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو مدیریت تغییرات اجتماعی را ضروری عنوان کرد. تغییرات اجتماعی باید مدیریت شودمحمدرضا سعیدآبادی در گفت‌و گو با ایلنا، درباره برنامه مدیریت ملی دگرگونی اجتماعی که توسط این کمیسیون اجرا می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های مهم کمیسیون ملی یونسکو، برنامه‌ای در حوزه علوم اجتماعی و انسانی است.
وی ادامه داد: در ذیل این علوم برنامه‌ای وجود دارد با عنوان MOST یا برنامه مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی که همانطور که از نامش پیداست، با توجه به مسائلی همچون جهانی شدن، صنعتی شدن، شهرنشینی، ‌مهاجرت و حضور رسانه‌های جدید که در جامعه جهانی امروز رخ می‌دهد، باعث تغییراتی اجتماعی می‌شود.
سعیدآبادی اضافه داد: تغییرات اجتماعی یعنی گروه‌هایی از جامعه که تا پیش از این تغییرات و مناسبات اجتماعی توانمند، دارای شغل و زندگی مناسب بوده است، اما به واسطه شهرنشینی، صنعتی شدن، مهاجرت، ‌جهانی شدن، رسانه‌های اجتماعی جدید دچار گرفتاری و ناهنجاری شده‌اند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تاکید براینکه این تغییرات اجتماعی باید مدیریت شود، اظهار کرد: این موضوع بدین معناست که این تغییرات باید خوب شناسایی شده و اطلاعات، ‌آمار و مباحث دقیق این تغییرات را در اختیار داشت و مشخص شود که در حوزه اجتماعی شهر چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و برای آن برنامه‌ریزی کرد.
با حرف و شعار نمی‌توان کاری کرد
سعیدآبادی تاکید کرد: ‌با حرف و شعار نمی‌توان کاری کرد و باید با اطلاعات دقیق، فرصتی برای ورود دانشگاهیان، صاحبنظران، سمن‌ها ایجاد کرد تا این موضوعات رصد شده و با توجه به نتایج به دست آمده دستگاه‌های مربوطه برنامه‌ریزی کنند.
وی اضافه کرد: کمیته ملی مدیریت تغییرات اجتماعی که متشکل از نمایندگان‌ شهرداری، سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و همه دستگاه‌های مربوطه و نیز کارشناسان‌، سمن‌ها و... است که در این کمیته تغییرات اجتماعی رصد می شود و سعی می‌کنیم؛ تجربیات جهانی موجود در این حوزه را به ایران بیاوریم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در حال حاضر به صورت پایلوت کارگاه‌های آموزشی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرده و به آنان آموزش مهارت زندگی داده و ظرفیت سازی انجام می‌دهی.م همچنین کارگاه کارآفرینی را برپا می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی توسط این کمیسیون در خصوص مسئولیت اجتماعی و مدیریت تغییرات اجتماعی گفت: برگزاری این جلسات به منظور طرح این دو مبحث با دانشگاهیان، مدیران واصحاب رسانه بوده و برای ایجاد توجه بیشتر به این مباحث است.
سعیدآبادی بیان کرد: به عنوان مثال ما مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی را برای زنان سرپرست خانوار در شهرستان میبد برگزار کردیم که ۸۰ زن سرپرست خانوار در این کارگاه‌ها در خصوص مهارت زندگی، ‌مهارت نه گفتن و اعتماد به نفس تحت آموزش قرار گرفتند که نتایج بسیار خوبی دربرداشت و برای اولین بار یک زن سرپرست خانوار احساس کرد که دیده و شنیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha