معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: بیش از 90درصد نمك‌های طعام مصرفی مردم در مراكز مجاز و با مجوز وزارت بهداشت تولید و توزیع می‌شود، اما هنوز كارخانه‌های غیر مجاز و نمك‌كوبی‌های سنتی آلوده در كشور وجود دارند.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: غنی سازی نمك طعام با ید كه از حدود 2 دهه قبل شروع شد، تاثیر زیادی در كاهش بیماری گواتر در كشور داشت، این مدل موفق می‌تواند برای كنترل و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های دیگری كه به مصرف ریز مغذی‌ها مربوط است استفاده شود.
وی اضافه كرد: البته مصرف نمك یددار همیشه موجب پیشگیری و درمان كم كاری تیروئید و بیماری گواتر نمی‌شود و در موارد پیشرفته فرد باید با تجویز پزشك دارو مصرف كند، با این حال این طور نیست كه اكنون همه نمك‌های طعام موجود در بازار مجاز و غنی شده با ید باشند، متأسفانه هنوز هم كارخانه‌های نمك غیر مجاز در كشور فعالند و نمك تولیدی ‌آنها در بازار عرضه می‌شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت با هر گونه از موارد نمك طعام غیر مجاز در سطح تولید و سطح عرضه برخورد می‌كند، این نظارت به خصوص در استان‌هایی كه تولید كننده نمك هستند مانند استان سمنان بیشتر است، حتی ممكن است نمك كوبی‌ها سنتی كه ممكن است آلودگی هم داشته باشند نیز در برخی مناطق هنوز فعال باشند كه وزارت بهداشت به محض شناسایی با آنها برخورد می‌كند.
وی گفت: غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های شایع یكی از استراتژی‌های مهم وزارت بهداشت است و اكنون با طرح غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك در تلاشیم تا كم خونی ناشی از فقر آ‌هن را در كشور كنترل كنیم، این طرح شروع شده است و تقریباً در سراسر كشور در حال اجراست و با رفع مشكلات بودجه‌ای آن سال آینده به پوشش 100‌درصد می‌رسد، اما برای ارزیابی نتایج آن حداقل به یك دوره زمانی 2 تا 3 ساله نیازمندیم.
دیناروند افزود: غنی سازی مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری‌ها در كشور یكی از برنامه‌های مورد توجه وزارت بهداشت است و اداره تغذیه این وزارتخانه در معاونت سلامت این موضوع را پیگیری می‌كند، البته معاونت غذا و دارو نیز با این اداره كمیسیون مشترك دارد كه اجرای مصوبات این كمیسیون، قطعاً از سوی معاونت غذا و دارو نیز پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت غنی سازی مواد غذایی با ویتامین‌ها و ریزی مغزی‌ها را تشویق می‌كند، این كار یكی از مواردی است كه در اعطای نشان ایمنی و سلامت مواد غذایی به تولید كنندگان فرآورده‌های غذایی مد نظر قرار می‌گیرد، اكنون شیرهایی در كشور تولید می‌شوند كه با ویتامین D غنی سازی شده‌‌اند، این محصولات در بازار وجود دارند و مردم هم آنها را مصرف می‌كنند.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه چرا غنی سازی خاك با ریز مغذی‌ها در كشور انجام نمی‌شود، توضیح داد: هنوز ارزیابی دقیقی در این زمینه انجام نشده است و هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم آیا غنی سازی خاك در كشور عملی یا ضروری هست یا نه و چقدر بودجه می خواهد، این كار نیازمند یك ارزیابی و بررسی بیشتر است زیرا هر تصمیمی كه در كشور گرفته می‌شود باید مبتنی بر شواهد دقیق علمی باشد.
وی ادامه داد: هنوز بررسی جامع و كاملی در این مورد در كشور انجام نشده است و ما نمی‌توانیم به وزارت جهاد كشاورزی توصیه كنیم كه غنی سازی خاك را شروع كند، چنین مطالعه‌ای نیازمند چند سال كار كارشناسی دقیق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha