اگر بیمه ها تجمیع نشوند، طرح تحول نظام سلامت قطعا شکست میخورد

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور معتقد است که اگر بیمه ها تجمیع نشوند، طرح تحول نظام سلامت قطعا با شکست مواجه خواهد شد.دکتر داریوش طاهرخانی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: طرح تحول نظام سلامت در یک سال گذشته که اجرای آن آغاز شده است، دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه داشت.

دیگر بیماران برای تجهیزات مورد نیازشان از بیمارستان های دولتی به مراکز فروش تجهیزات پزشکی هدایت نمی شوند و بیمه ها که تا سال گذشته از این آشفته بازار سود می بردند، حالا مجبورند سهم خود را از تجهیزاتی که در بیمارستان های دولتی در اختیار بیماران قرار می گیرد و مبلغ آن در صورت حساب بیماران قید می شود، پرداخت نمایند.


وی با بیان این مطلب که دو گروه شاید تمایلی به پایداری طرح تحول سلامت نداشته باشند، توضیح داد: نخست افرادی که به نوعی در بازار آزاد تجهیزات پزشکی دست دارند و امروز دیگر از درآمدهای قبل بازمانده اند.

گروه دوم نیز شاید بیمه های کشور باشند، هر چند بیمه ها به ظاهر خود را همراه طرح تحول سلامت نشان می دادند، اما در عمل تا این لحظه اقدام موثری در پایداری این طرح نداشته اند.


طاهرخانی ادامه داد: گریزی برای نظام سلامت کشور نیست، یا باید به صورت بسیار آرام، رفته رفته طرح تحول به فراموشی سپرده شود و پرداخت های مردم در هزینه های سلامت همچنان از آنچه قانون تعیین نموده است، بالاتر باقی بماند و یا باید همانگونه که فرد جسوری در راس سیاست گذاری سلامت قرار گرفت و بی هیچ واهمه ای مطالبه دیرینه مردم را در قالب طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت رقم زد، در حوزه وزارت رفاه و بیمه های پایه کشور نیز چنین شخصی پیدا شود و با تمکین از قانون، تجمیع بیمه ها را عملیاتی کند.


وی با عنوان این مطلب که تامین کنندگان متعدد منابع مالی در قالب ۱۷ صندوق بیمه ای که هر یک تحت راهبری یک مدیر با سلایق و سیاست های متفاوت هستند، آسیبی است که می تواند احساس خوشایندی را که امروز به واسطه طرح تحول سلامت در کشور ایجاد شده است، با طعم گسی بر لبان مردم به پایان برساند، گفت: اما اگر همانگونه که سیاست گذاری و تولیت سلامت در کشور در وزارت بهداشت متمرکز شده است، صندوق های بیمه ای نیز با حفظ مالکیت خود در یک جا تجمیع شوند و تحت راهبری یک نفر قرار گیرند، در آن صورت متولی بیمه کشور نیز مشخص و به صورت کاملا شفاف منابع بیمه ای هر صندوق در جهت رفاه اجتماعی و سلامتی بیمه شدگان همان صندوق تحت سیاست گذاری واحد هزینه خواهد شد و طرح تحول سلامت نیز به پیش خواهد رفت.


طاهرخانی در همین زمینه ادامه داد: در غیر این صورت بیمه ها موفق خواهند شد که طعم شکست طرح تحول سلامت را به وزارت بهداشت و مردم بچشانند.
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، تاکید کرد: بیمه متعلق به مردم است، اما سیاست گذارانش گاهی مانع از بهره مندی مردم از مزایای آن می شوند.

اما شاید روزی فرد دلیری در متن وزارت رفاه و بیمه های کشور نیز پیدا شود، و نه در مصاحبه ها و تیتر جراید، که در عمل به داد مردم برسد تا گاها مردم برای پرداخت سهم خود از هزینه های سلامت مجبور به عبور از لبه پرتگاه خط فقر نباشند. مراقبت از مردم برای عبور از این پرتگاه تکلیف قانونی دولت هاست و حفاظت از رفاه مردم با پرداخت سهم مناسب توسط بیمه ها امکانپذیر خواهد بود. بنابراین وزارت رفاه که بیمه ها نیز تحت نظر آن هستند، باید در این مسیر با مردم همراه شود.


طاهرخانی عنوان داشت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به تکالیف قانونی خود عمل کردند، حالا بیمه ها و وزارت رفاه باید نقش خود را درست انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    2 0
    چرا اینقدر به خودتان و مردم دروغ می گویید.از قدیم گفته اند حاصل لنگ نبستن،خجل بیرون آمدن است . واقعیت این است که سناریوی طرح تحول سلامت فقط برای روانه کردن منابع عمومی ملت به جیب پزشکان طراحی شد که افزایش بی رویه در آمد پزشکان طی اجرای طرح خود دلیل ماجراست.