یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 14883

كاهش بروز برخی از سرطان‌ها در كسانی كه از رژیم گیاهخواری پیروی می‌كنند، نشان دهنده اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه است.

به گزارش لو فیگارو چاپ فرانسه، نتایج تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران علوم پزشكی نشان می‌دهد بر عكس تصورات قبلی، گیاهخواری برای سلامتی مضر نیست و حذف غذاهایی كه از گوشت حیوانات زمینی یا دریایی به دست می‌آید باعث بروز اختلال در روند سلامتی نمی‌شود؛ زیرا حبوبات و غلاتی وجود دارند كه در آنها پروتئین‌های گیاهی فراوانی وجود دارد كه كیفیت آن كاملا برابر با پروتئین‌های حیوانی است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گیاهخواران باشد اما منبع ویتامین ب‌12 كه در غذاهایی با منابع حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و سایر مواد لبنی موجود است و از این نظر گیاهخواران دچار كمبود خواهند بود (‌البته گیاهخوارانی كه مواد لبنی و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف كرده‌اند) و همچنین دچار كم‌خونی و كمبود كلسیم خواهند شد كه در واقع نتیجه این نوع رژیم غذایی است.

برای رفع این مشكل گیاهخواران باید سبزیجات و میوه‌های غنی از كلسیم و آهن مثل سبزی شاهی، اسفناج، پسته، بادام و فندق را در رژیم غذایی خود جایگزین كنند.

از سوی دیگر بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد كه گیاهخواران بسیار كمتر دچار فشار خون شریانی و گرفتگی عروق كرونر و دیابت می‌شوند و میزان كلسترول و اوره در این افراد پایین‌تر است. به‌طور كلی فیبرهای گیاهی با نفوذ در زنجیرۀ اسیدهای چرب، آنها را كوتاه می‌كنند و میزان كلسترول را پایین می‌آورند و در نتیجه از بروز چاقی و دیابت نوع 2 جلوگیری می‌كنند. البته اجتناب از مصرف دخانیات و الكل و داشتن فعالیت بدنی روزانه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است.

گیاهخواران در این مورد نیز برنده هستند؛ زیرا بخش عمده غذای آنها را فیبر تشكیل می‌دهد و وجود فیبر در غذای گیاهخواران باعث احساس سیری خیلی سریع در هنگام گرسنگی می‌شود و بدین ترتیب آنها در واقع غذای كمتری می‌خورند.یكی دیگر از مزایای پیروی از این نوع رژیم غذایی وجود آنتی‌اكسیدان‌های مؤثری است كه در سبزیجات به وفور یافت می‌شود و در واقع باعث جلوگیری از بروز سرطان در این افراد می‌شود.

به‌طور خلاصه گیاهخوار بودن یك روش زندگی است كه بر پایه سلامتی بنا شده است. منافع این رژیم تنها مختص گیاهخواران نیست بلكه همه‌چیز خوارهایی كه بین 400‌تا‌800 گرم میوه و سبزیجات در روز می‌خورند می‌توانند همانند گیاهخواران منافع یك زندگی جدید سالم را تجربه كنند.

در كشور فرانسه، اغلب كسانی كه گیاه خواری را انتخاب می‌كنند در واقع جزو دوستداران محیط زیست هستند؛ زیرا براساس بررسی مركز تحقیقات غذایی و كشاورزی، تولید گوشت در جهان نزدیك به 20‌درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد و برای تولید یك كیلو گوشت گوساله حدود 4/36 كیلوگرم دی‌اكسیدكربن در محیط انتشار می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha