مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: در آستانه آغاز چهارمین دهه انقلاب اسلامی، روز بیستم بهمن ماه جاری از دست اندرکاران تولید 30 قلم داروی جدید درمراسمی با حضوروزیر بهداشت، تقدیر می شود .

دکتر عباس زارع نژاد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اسامی تعدادی از داروهای یاد شده قبلا اعلام شده ، افزود : در این مراسم قرار است تعدادی از داروهای جدید هم رونمایی شده و برای نخستین بار معرفی شوند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز در نخستین روز از دهه مبارک فجر درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد : درچهار سال اخیر ، سالانه حدود 50 فرآورده جدید دارویی در داخل کشور تولید شده است .
به گفته دکتر" رسول دیناروند " این در حالی است که فرآورده های دارویی یاد شده قبلا در داخل کشور تولید نمی شد و وارداتی بوده اند .
دیناروند با بیان اینکه برخی داروهای جدید تولید داخل از جمله داروهایی محسوب می شوند که پیش تر میلیون ها دلار صرف واردات آنها می شده ، اضافه کرد:‌ به عنوان نمونه داروی ام.اس. که تولید آن در جهان انحصاری بود ، حدود دو سال است که در ایران تولید می شود.
وی همچنین به تولید داروهای آنتی بیوتیک نسل جدید اشاره کرد و گفت:‌ قبلا وارد کننده این داروها بودیم اما در زمان حاضر آنها را در داخل کشور تولید می کنیم.
وی گفت: ‌اگر این تولیدات و زیر ساخت های علمی در کشور وجود نداشت ، مردم ، حتما برای دسترسی به داروهای مورد نیازشان باید چند برابر هزینه می کردند.
دیناروند همچنین به تولید داروهایی از جمله "آنژی پارس" برای دیابتیها و "آی مد" برای مبتلایان ایدز اشاره کرد و گفت: ایران ، فقط سازنده آنها بشمار می آید و اگر زیر ساخت های لازم توسعه در کشور موجود نبود هرگز به ساخت و تولید این داروها دست نمی یافتیم .
در زمان حاضر بیش از 95 درصد داروهای کشور ، تولید داخل است و فقط پنج درصد داروهای مورد نیاز از خارج کشور وارد می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha