شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 148849

در بحث کم‌آبی و رسیدگی به مسأله مصرف درست و بهینه انرژی و به‌ویژه آب در کشور کمیته‌ای در شورای شهر تهران به این منظور شکل گرفته است که مستقیما بحران کم‌آبی و اشکالات مصارف آن را بررسی می‌کند. سه‌شنبه هفته گذشته مصوبه‌ای درمورد MBS یا استانداردسازی مصرف انرژی در شورا داشتیم که قرار شد بر این اساس همه انرژی‌ها اعم از آب، گاز و برق در کشور مورد بازنگری قرار بگیرد.

سلامت نیوز: در بحث کم‌آبی و رسیدگی به مسأله مصرف درست و بهینه انرژی و به‌ویژه آب در کشور کمیته‌ای در شورای شهر تهران به این منظور شکل گرفته است که مستقیما بحران کم‌آبی و اشکالات مصارف آن را بررسی می‌کند. سه‌شنبه هفته گذشته مصوبه‌ای درمورد MBS یا استانداردسازی مصرف انرژی در شورا داشتیم که قرار شد بر این اساس همه انرژی‌ها اعم از آب، گاز و برق در کشور مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوزغلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در روزنامه آرمان نوشت؛ در مصرف انرژی برق قرار شد تمام تابلوهای شبرنگ در تمام ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی و اداری و حتی موسسات مربوط به شهرداری بررسی و در صورت نبود نیاز و ضرورت جمع‌آوری شوند. در مصرف آب برنامه‌های جدی‌تری در هفته‌های آینده در دستور کار شورا قرار دارد و این شکل از انرژی بیش از بقیه موارد قرار است مورد بازنگری درمورد نحوه مصرف و صرفه‌جویی قرار بگیرد.

بحث استفاده صددرصدی از آب و خاک، توسعه فضای سبز و نگهداری فضای سبز موجود با استفاده از شرایط بهینه و استاندارد نکاتی است که به‌طور جدی مدنظر است و قطعا ما باید به سمت راه‌های مصرف بهتر این انرژی و سرمایه‌گذاری خارجی برویم تا بتوانیم آب شرب را از آب خام مستقیما جدا کنیم و آب خام را هم متناسب با شرایط فضاهای زیستی اعم از مسکونی و عمومی به نحوی مورد استفاده قرار دهیم تا کمترین هدر رفتگی را داشته باشد.

در حال حاضر بالای 30 تا 40 درصد آب تصفیه شده تهران به دلیل فرسودگی شرایط توزیع آب در کشورمان به هدر می‌رود و باید کاری کنیم که هم جلوی هدررفتن آب را بگیریم و هم آب شرب را از آب غیرشرب جدا کنیم.

آب خام یا غیرشرب را نیز باید دسته‌بندی کرده و به مصارف مختلف برسانیم. آب خام به دو صورت در فضاهای عمومی و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در مصارف خانگی از این آب غیرآشامیدنی می‌توان در اموری مانند شست‌وشو و نظافت استفاده کرد و از این طریق کمترین میزان هدررفتن آب را داشته باشیم.

از برنامه‌های بلندمدت‌تری که باید شورای شهر و مجموعه شهرداری در بحث صرفه‌جویی در آب به آن بپردازند با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور که خوشبختانه شاهد آفتاب گسترده به‌ویژه در نواحی مرکزی کشور هستیم استفاده از این امکان طبیعی است و با برنامه‌ریزی باید کاری کنیم که حداقل در نیروگاه‌های برق از انرژی‌های خورشیدی و نور خورشید استفاده شود و از نیروی برق کمتر استفاده کنیم.

از سوی دیگر، می‌توان با صرف هزینه و بودجه امکانی ایجاد کرد که با احداث لوله و انتقال آب بتوان آب دریاها را به مناطق مرکزی کشور هدایت کرده و با تصفیه آن را به مصارف مختلف برسانیم که البته همه این راهکارها نیازمند صرف بودجه و وقت زیادی است. جنوب شرقی کشور در حال حاضر با مشکل کم‌آبی و رشد بیابان‌ها روبه‌روست که امیدواریم با این روش بتوانیم نیاز آبی جنوب کشور را تامین کنیم.

این امر تنها از طریق همکاری بیشتر دولت و مجلس با شهرداری و شورای شهر کلانشهرها محقق می‌شود. برنامه‌ای در دستور کار نهادهای نامبرده قرار دارد و در افق طولانی‌مدت و درازمدت برنامه‌ریزی برای کشور این مهم لحاظ شده است اما ‌نباید انتظار داشته باشیم وضعیت نابسامان مصرف انرژی و هدررفت منابع محدود خدادادی فقط با اقبال دولت‌ها میسر شود زیرا اگر مردم نخواهند و عزم عمومی برای صرفه‌جویی در انرژی شکل نگیرد، این اقدامات بی‌نتیجه خواهد بود. شهروندان با مشارکت در حفظ منابع طبیعی و انرژی ازطریق کم مصرف کردن یا درست مصرف کردن آب، برق و گاز می‌توانند نقشی مهم‌تر از دولت‌ها در حفظ منابع طبیعی داشته باشند و به دولت‌ها از این طریق کمک کنند. به همین دلیل نیازمند آگاهی‌بخشی در مصرف آب هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha