این خبری است که می‌تواند باعث خوشحالی صاحبان صنایع دخانیات دنیا شود، اما قطعا باعث ناراحتی مسئولان سازمان بهداشت جهانی و مسئولان بهداشتی و سلامتی در سرتاسر جهان خواهد شد: «یک مطالعه جدید نشان داده که بیشتر از یک میلیارد نفر در جهان سیگار می‌کشند. اتفاق بدتر هم این است که بسیاری از این افراد مصرف بالای الکل دارند.»

جهان یک میلیارد نفر سیگاری دارد

سلامت نیوز: این خبری است که می‌تواند باعث خوشحالی صاحبان صنایع دخانیات دنیا شود، اما قطعا باعث ناراحتی مسئولان سازمان بهداشت جهانی و مسئولان بهداشتی و سلامتی در سرتاسر جهان خواهد شد: «یک مطالعه جدید نشان داده که بیشتر از یک میلیارد نفر در جهان سیگار می‌کشند. اتفاق بدتر هم این است که بسیاری از این افراد مصرف بالای الکل دارند.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید نوشت: در گزارش «آمار جهانی رفتار اعتیاد گونه در سال 2014» که به بررسی رفتار پرخطر مردم جهان در قبال مواد و رفتارهای اعتیادآور پرداخته، نکات جالبی درج شده است از جمله اینکه بیشتر از 5درصد افراد بالغ جهان (240 میلیون نفر) اعتیاد به الکل دارند و بیشتر از 20درصد مردم جهان (بیشتر از یک میلیارد نفر) به طور مرتب سیگار می‌کشند. اگرچه آمار مصرف مواد مخدر به دلایل متعدد از جمله پنهان‌کاری مبتلایان و حتی برخی دولت‌ها، شاید مستند بودن سایر آمارهای ارائه شده در این تحقیق را نداشته باشد، اما در این آمار آمده که حداقل 15 میلیون نفر معتاد تزریقی در جهان وجود دارد.

طبیعی است که چنین آمارهایی باعث کاهش توان کار و کاهش تولید و نیز ضرر و زیان‌های ناشی از بروز بیماری‌ها است. برای مثال مصرف الکل باعث 257 سال غیبت استعلاجی از کار در هر سال در هر 100 هزار نفر جمعیت می‌شود. این در حالی است که بیماری‌های ناشی از مصرف مواد مخدر باعث 83 سال غیبت استعلاجی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت می‌شود.

براساس آمارها بدترین وضعیت گرایش به اعتیاد در تمام موارد در شرق اروپا است. متوسط مصرف الکل در این ناحیه 5/13 لیتر در سال به ازای هر فرد بالغ است که این بیش از 6 برابر مصرف متوسط ناحیه شرق و جنوب آسیا است. در ضمن در این منطقه حدود 30درصد جمعیت بالغ سیگاری هستند. در اقیانوسیه 5/29درصد و در غرب اروپا هم 28 درصد بالغین سیگاری هستند. این در حالی است که در افریقا 14درصد بالغین سیگاری هستند، اما در مورد معتادین تزریقی بیشترین آمار مربوط به کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب است که 8/0درصد بالغین این منطقه معتاد تزریقی هستند.

منبع: Wall Street Journal

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha