ارسلان هاشمی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه‌‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان گفت: حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در ماه‌ های گذشته با افت بارش شدید مواجه بوده و باعث کمبود جدی منابع آب در برخی حوضه‌ های درجه دو شده است.

سلامت نیوز:ارسلان هاشمی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه‌‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان گفت: حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در ماه‌ های گذشته با افت بارش شدید مواجه بوده و باعث کمبود جدی منابع آب در برخی حوضه‌ های درجه دو شده است.

به گزارش سلامت نیوز، نسیم آنلاین نوشت: مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه‌ های آبریز خلیج فارس و دریای عمان با اعلام کاهش ۶۰ درصدی حجم سدها در جنوب کشور اظهارداشت: حجم مخازن سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۱۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، این در حالی است که در کل کشور کاهش میزان ورودی‌ ها ۱۵ درصد و کاهش حجم مخازن ۴ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مراجع رسمی اعلام بارش‌ ها همچون سازمان هواشناسی، حدود ۲۴ درصد کاهش بارش در این حوضه ثبت شده که در اثر این کاهش ذخیره سدها دارای کمبود بوده و در برخی سدها تا ۶۰ درصد کاهش حجم مخزن گزارش شده است.

هاشمی با بیان اینکه به طور میانگین میزان ورودی سدهای این حوضه در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته‌ ایم، درباره اقدام‌های انجام شده برای مدیریت منابع آب در این حوضه گفت: در این راستا از ابتدای سال ۹۳ موضوع تشکیل شورای هماهنگی کرخه که جزو زیرحوضه‌ های بزرگ حوضه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌ شود در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با موافقت شورای عالی آب، اولین نشست این شورا با حضور استانداران، نماینده ارگان‌ های دولتی و ذینفعان این حوضه در آغازین روزهای اردیبهشت تشکیل شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: اولین نشست این شورا مصوبات بسیار خوبی را در خصوص اولویت‌ بندی مصارف و شاخص‌ های منابع آب و محیط زیستی این حوضه به‌ همراه داشت، اما اجرایی شدن کامل این مصوبه‌ ها نیازمند مشارکت جدی ذینفعان و ذیمدخلان است تا بتوانیم چالش‌ های این حوضه را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه‌ های آبریز خلیج فارس و دریای عمان تصریح کرد: نتیجه این نشست‌ ها اعطای نقش محوری به ذینفعان این حوضه و حضور جدی مردم و استان‌ ها است و موضوع حقابه‌ ها و تخصیص‌ ها و بهینه‌ سازی مصارف با مشارکت و همفکری مسئولان استان‌ها و نمایندگان تشکل‌ های مردم انجام خواهد گرفت.

وی در زمینه تامین آب شرب استان‌ های این حوضه در تابستان امسال گفت: در زمان حاضر در استان هرمزگان از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه هستیم و در بقیه حوضه‌ ها از نظر تامین آب شرب مشکل خاصی نداریم، اما در زمینه آب کشاورزی نیازمند همکاری و مشارکت کشاورزان هستیم؛ البته برای هر کدام از سدهای این حوضه با برنامه‌ ای در دست تدوین است تا تخصیص آب به‌ صورت کنترل شده انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha