سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که از این میزان 38 میلیارد نخ تولید داخل، حدود 10 تا 14 میلیارد نخ واردات رسمی بوده و مابقی نیز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

هشدار نسبت به مصرف سیگار در دبیرستان‌ها

سلامت نیوز:سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که از این میزان 38 میلیارد نخ تولید داخل، حدود 10 تا 14 میلیارد نخ واردات رسمی بوده و مابقی نیز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ،این در حالی است که در بخش کشت توتون حدود 6 هزار هکتار زمین در کشور زیرکشت است و براین اساس سالانه حدود 10 هزار تن برداشت توتون در کشور داریم همچنین حدود 20 هزار تن نیز واردات در این زمینه داریم.

 سیگار ۸۵ نوع بیماری ایجاد می‌کند
از سوی دیگر در حال حاضر برخی از آمارها مصرف حدود 60 میلیارد نخ سیگار در ایران را نشان می‌دهد در حالی که تولید سیگار توسط بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده ایران کمتر از یک ششم این مقدار است و بنابراین باید گفت بخش زیادی از سیگار مصرفی در کشور از طریق واردات تامین می شود. ماده‌ای دخانی که سال‌هاست از مضرات آن سخن گفته می‌شود، اما در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان به صنعتی قدیمی تبدیل شده است، تا به آنجا که حتی تلاش می‌شود تا با افزایش سهم تولید داخل عرصه بر واردات بسته شود. نکته جالب اینکه اگر چه گفته می شود، سیگار ۸۵ نوع بیماری ایجاد می‌کند، همچنین دود آن ۵۵ ماده سرطان‌زا دارد که می‌تواند ۲۵ نوع سرطان ایجاد کند، موضوعی که محمد اسماعیل افشار، عضو هیأت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز به آن اشاره کرده است، با این وجود به نظر می رسد سیاست‌های مقابله با مصرف این ماده دخانی و واردات آن همچنان بر گرد یک مدار و سیاست نه تنها نمی‌چرخد، بلکه با یکدیگر نیز تفاوت زیادی در هدف‌گذاری دارد.

 ۱۱ میلیون نفر سیگاری ثابت و تفننی
به عبارتی در حالی که آمارها نشان می‌دهد ۱۰ درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند، ۳.۵ درصد اشخاص قلیان مصرف می‌کنند و ۱۱ میلیون نفر در کشور سیگاری ثابت هستند یا تفننی مصرف می‌کنند یا قلیان می‌کشند، اما گردونه سیاستگذاری‌ها بر چرخه تولید آن در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی را طی کرده که تنها افزایش تولید یا واردات را به همراه داشته است. به عنوان نمونه می توان به افزایش 53 درصدی تولید سیگار در 5 ماهه سال 92 اشاره کرد که خود مصداقی بر این مدعاست. موضوعی که در همان زمان معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران آن را رسانه‌ای کرد.

تدبیری که شاید بتوان دلیل آن را اینگونه عنوان کرد، اینکه  بر اساس برنامه پنجم توسعه واردات سیگار تا پایان سال 94 باید به صفر برسد؛ موضوعی که پیش از این نیز علی اصغر رمزی، رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز از برنامه‌ریزی دولت برای تحقق آن خبر داده بود. دیگر اینکه هشت کارخانه در داخل کشور در زمینه تولید سیگار فعالیت می‌کنند و از این تعداد چهار  کارخانه ایرانی و چهار کارخانه خارجی است و به دنبال آن هستیم که تا پایان سال 94 تولید داخل را به 14 میلیارد نخ برسانیم.
 آمار و ارقامی از واردات
نکته دیگر اینکه طبق آمار گمرک ایران، در آذرماه سال گذشته 1.3 هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش 9.6 میلیون دلار وارد کشور شده است که 0.23 درصد از کل ارزش واردات کشور در این ماه را شامل می‌شود. این در حالی است که در ماه مشابه سال 92،  0.7 هزار تن به ارزش 6.3 میلیون دلار سیگار از مبادی قانونی وارد کشور شده بود؛ بنابراین واردات سیگار در آذرماه سال قبل نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی حدود 80 درصد و از لحاظ ارزش 52 درصد افزایش داشته است.

همچنین در 9 ماهه منتهی به آذرماه سال 93، واردات سیگار برابر 10.1 هزار تن به ارزش 78.6 میلیون دلار بوده است و با توجه به واردات 7.2 هزار تنی سیگار در 9 ماهه مشابه سال 92 که ارزش آن به 62.3 میلیون دلار رسیده بود، واردات این ماده دخانی در سال 93 از لحاظ وزنی 40 درصد و از لحاظ ارزش بیش از 26 درصد رشد داشته است. همه این‌ها گویای این مطلب است که سیاست‌گذاری‌ها در زمینه کاهش مصرف از جمله درج تصاویر، تلاش برای افزایش مالیات، اعمال سیاست‌های افزایش قیمت و مواردی از این قبیل تنها حکم برنامه‌ای را داشته و دارد که بستر مورد نیاز برای آن حداقل تا به امروز فراهم نشده است، تا به آنجا که شنیده‌ها حکایت از کاهش سن مصرف سیگار در کشور دارد. موضوعی که وزیر بهداشت نیز در حاشیه نشست سالیانه جمعیت مبارزه با دخانیات که دی ماه گذشته برگزار شد به آن اشاره کرده است. البته سید حسن قاضی‌زاده هاشمی  گلایه‌ای نیز در این باره داشت اینکه عزم جدی در مبارزه با دخانیات وجود ندارد و ارقامی که در این خصوص در اختیار دولت قرار می گیرد درمقایسه با کل بازار سیگار، تقریبا ناچیز است.

 هشدار نسبت به مصرف سیگار در دبیرستان‌ها
البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و روز گذشته نیز معاون ستاد مبارزه ‌با مواد مخدر درباره مصرف سیگار در دبیرستان‌ها هشدار می دهد. این در حالی است که هشدارهای مستمر پزشکان و نهادهای متولی امر سلامت در مواجه با سیاستهای مدیریتی واردات و صادرات سیگار همچنان ناکام مانده است تا به آنجا که گفته می‌شود به عنوان نمونه  از  11 بیمار مبتلا به سرطان ریه 10 نفر به دلیل مصرف سیگار مبتلا شده‌اند.


البته همانطور که پیش‌تر اشاره شد55،  ماده سرطان‌زا در دود سیگار موجود است که با ورود به بدن می‌تواند 25 نوع سرطان مانند ریه، معده، زبان، حلق، پروستات، مثانه، لوزالمعده و ... ایجاد کند.معضلی که شاید تنها کشور ما با آن مواجه نباشد، بلکه سلامت مردم در همه کشورهای جهان را به مخاطره بیاندازد.


این در حالی است که گفته می‌شود در 40 سال آینده ما جز 3 کشور اول مصرف دخانیات در جهان خواهیم شد. درصد رشد  مصرف سیگار در نوجوانان و دختران ما رشد فزاینده ای را نشان می‌دهد. مشکل بعدی در خصوص مرگ 9 هزار فردی است که در معرض دود سیگار هستند. توضیحاتی که خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت و رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات به آن اشاره دارد. دیگر اینکه  30درصد بچه های زیر 5 سال با دود سیگار مواجه هستند و احتمال اینکه در بزرگسالی مصرف کننده دخانیات شوند بالا است. حال با توجه به اینکه این روزها که در آستانه سالروز جهانی بدون دخانیات، ۳۱ ماه می‌مصادف با ۱۰ خرداد و هفته ملی مبارزه با دخانیات (۱۰-۴ خرداد) قرار داریم، بهتر است مسئولان ضمن توجه بیشتر به اقداماتی از جمله فعالیت‌هایی جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی به ویژه در بین نسل جوان، نوجوان و زنان کشور که هدف اصلی صنایع تولید کننده محصولات دخانی هستند بازنگری در برنامه ریزی‌های تولید این ماده دخانی در کشور و برنامه ریزی در خصوص سیاست‌های وارداتی آن داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha