با استرس پرسید: «اگر زلزله بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟ چند نفر زنده خواهند ماند؟ خانواده‌هایمان چه سرنوشتی خواهند داشت؟» این ترس شاید بین تک‌تک افرادی که در پایتخت زندگی می‌کنند وجود داشته باشد زیرا کارشناسان بر این باورند که در تهران هر لحظه ممکن است زلزله بیاید و اگر این اتفاق رخ دهد تعداد تلفات و خسارت‌هایی که به وجود می‌آید غیرقابل پیش‌بینی و جبران است.

تهران روی بمب ساعتی

سلامت نیوز:با استرس پرسید: «اگر زلزله بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟ چند نفر زنده خواهند ماند؟ خانواده‌هایمان چه سرنوشتی خواهند داشت؟» این ترس شاید بین تک‌تک افرادی که در پایتخت زندگی می‌کنند وجود داشته باشد زیرا کارشناسان بر این باورند که در تهران هر لحظه ممکن است زلزله بیاید و اگر این اتفاق رخ دهد تعداد تلفات و خسارت‌هایی که به وجود می‌آید غیرقابل پیش‌بینی و جبران است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران معتقد است: «تهران شهر امنی در زمان وقوع زلزله نیست، در صورت وقوع زلزله با شدت بالا و تخریب بسیار، تهران محل ایمنی نخواهد بود چراکه از لحاظ سازه‌های مقاوم امروزه، حتی بیمارستان‌های شهر تهران در برابر زلزله استقامت لازم را ندارند و در صورت وقوع زلزله، مشکل‌آفرین خواهند شد.»


او می‌افزاید: «در حال حاضر برخی مسئولان اعلام می‌کنند که تهران شهری امن است، اما به‌عنوان مثال توفانی که چند ماه پیش در پایتخت رخ داد، چند کشته بر جای گذاشت؛ در زمان وقوع توفان افرادی که از کشورهای دیگر در خیابان‌ها حضور داشتند، با انجام اقدام صحیح از خود مراقبت کردند اما شهروندان تهرانی روی پشت‌بام رفتند و هنگام فیلمبرداری از توفان جان خود را از دست دادند و این امر به‌دلیل آموزش ندادن به مردم است.»

 بمب ساعتی به نام تهران
قطعا در تهران زلزله خواهد آمد اما زمانش و اینکه با چه شدتی خواهد آمد مشخص نیست و همه مردم باید برای زلزله تهران آماده باشند.
مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران با بیان این مطلب به فرهیختگان می‌گوید: «موضوعی مثل زلزله غیرقابل پیش‌بینی است، اما در تهران اگر زلزله‌ای بالای پنج ریشتر رخ بدهد قطعا تلفات و خسارت‌های زیادی وارد خواهد شد زیرا با وجود سازه‌ها و بافت‌های فرسوده که در تهران وجود دارد زلزله مشکلات بزرگی را برای پایتخت‌نشینان به وجود خواهد آورد.»


او می‌افزاید: «شبکه گاز تهران فاجعه است و با وجود 11 هزار کیلومتر شبکه لوله‌های گاز و 750 هزار علمک گاز، تهران روی یک بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود و در صورتی که زلزله رخ دهد این بمب ساعتی قطعا دردسرهای بزرگی را به وجود خواهد آورد زیرا مهار گازی که در لوله‌ها رها شده‌ کار بسیار دشواری است. تنها در صورتی که شبکه گاز را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند می‌توان جلوی این انفجار بزرگ را گرفت، در غیر این صورت در زمان زلزله قطعا تهران منفجر خواهد شد.»


اکبرپور معتقد است: «با وجود ساختمان‌های فرسوده و همچنین پل‌های بزرگی که روی اتوبان‌های تهران وجود دارد، در زمان زلزله علاوه‌بر اینکه تعداد زیادی از افراد به دلیل ریزش این پل‌ها جان خود را از دست می‌دهند، ارتباط بین شرق و غرب و شمال و جنوب تهران هم قطع خواهد شد، بنابراین برای کم‌کردن میزان تلفات باید آموزش‌های لازم را به شهروندان داد که بتوانند در شرایط بحران بهترین عکس‌العمل را نشان دهند.»وضعیت بافت‌های فرسوده تهران و خانه‌های ناامن روی گسل‌های حادثه‌ساز، تهران را در وضعیت خطرناکی قرار داده که در صورت وقوع زلزله، احتمال فجایع تلخی وجود دارد؛ فجایع تلخی که در صورت بی‌توجهی به امنیت ساختمان‌ها به‌ویژه در بافت‌های فرسوده با افزایش جمعیت تهران، تلخ‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha