رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در دور جدید اقدامات خوبی در شورای عالی بیمه اتفاق افتاد و بخش قابل توجهی از دارو و روش‌های تشخیصی مورد حمایت بیمه‌های پایه قرار گرفت اما کافی نیست.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در دور جدید اقدامات خوبی در شورای عالی بیمه اتفاق افتاد و بخش قابل توجهی از دارو و روش‌های تشخیصی مورد حمایت بیمه‌های پایه قرار گرفت اما کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: خوشبختانه کشور ما در سالهای اخیر پیشرفت شگرف در زمینه تولید مثل انجام داده است اگر چه از عمر دانش نوین تولید مثل بیش از سه دهه  نمی‌گذرد اما اساساً بحث پیشرفت‌های ایرانیان و محققان در بخش بیولوژی تولید مثل حیرت‌‌انگیز بوده است.

وی افزود: بیش از 50 درصد در کشور به درمان بیماری‌های مرتبط با تولید مثل در حال شکل‌گیری و خدمت هستند بنابراین در منطقه مدیترانه شرقی یکی از کشورهای پیشرو و پیش‌قراول در بیولوژی و مسائل جدی نوین تولید مثل هستیم و بخش زیادی از آن متأثر از فقه پویا و دینامیک شیعه است که به خصوص در بخش سلول‌های بنیادین استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و بحث کمک باروری به صورت گشاده دستی کمک کرده تا این مهم حاصل شود.

زالی ادامه داد: هنوز در بسیاری از کشورها نگاه‌های غیرقابل انعطاف که برخی هم خاستگاه مذهبی سنتی دارد موجب شده است که بسیاری از پیشرفت‌های نوین در عرصه سلول‌های بنیادین با چالش جدی مواجه شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نکته مهم این است که بحث تولید مثل پیچیده است، تولید مثل بقای هر نسل و جامعی را تشکیل می‌دهد و هر گونه اختلال در آن می‌تواند متضمن خدشه و کاستی برای حیات طیبه نسل جامعه شود بنابراین از این منظر تولید مثل بحثی استراتژیک است و خوشبختانه سیاست‌های نوین جمعیتی کشور با نگاهی علمی به این بحث پرداخته است.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی اجتماعی در زمینه ناباروری تصریح کرد: در بالا رفتن سن ازدواج از نظر پزشکی و فیزیولوژی با آسیب‌های جدی روبه‌رو هستیم در حالی که شانس بروز سقط‌های مکرر در زیر سنین 30 سالگی کمتر از 10 درصد است این میزان در سنین بالای 30 سالگی به 40 درصد می‌رسد از طرف دیگر باروری بعد از 35 سالگی به صورت تصاعدی کاهش پیدا می‌کند بنابراین بالا رفتن سن ازدواج از نظر پزشکی مخاطراتی دارد.

زالی ادامه داد: تغذیه، سندرم متابولیک، سیمای بیماری‌ها، استرس، آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی می‌تواند در باروری زنان و مردان اثرات نامطلوب بگذارد.

وی افزود: آلودگی هوا به طور مشخص در فیزیولوژی اسپرم‌ها اثرات نامطلوب می‌گذارد عبور سرب و مونوکسیدکربن از جفت در بانوانی که در معرض ذرات معلق هستند شانس بروز اختلالاتی در فرزندان آنها را افزایش می‌دهد و رشد تکاملی و قد در افرادی که در معرض آلاینده‌های محیطی بوده به ویژه در زنان به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند همچنین سلول‌های پشتیبان اسپرم به طور کاملاً چشمگیری دچار اختلال می‌شود.

زالی با اشاره به سندرم متابولیک که در جامعه ایرانی به ویژه شهرنشین‌ها و کلانشهرها افزایش یافته است، اظهار داشت: در مردان تولید اسپرم باکیفیت به صورت چشمگیری در سندرم متابولیک تغییر می‌کند همچنین استفاده از عوامل دخانی و سیگار به ویژه اگر در سنین پایین شروع شود بر ظرفیت تولید مثل دختران و پسران تأثیر منفی می‌گذارد.

وی اظهار داشت: تولید مثل پدیده‌ای کاملاً اجتماعی است و آسیب‌شناسی آن از کریدورهای علمی انجام نمی‌گیرد و باید همه همکاران گروه‌های مختلف دست به دست هم دهند و با نگاهی کاملاً جامع و آسیب‌شناختی به گونه‌ای که مؤلفه‌های فرهنگی در آن در نظر گرفته شود به بحث تولید مثل بپردازد.

زالی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که امروز در فرزندآوری مطرح است و میانبر مناسبی در افرادی که از انگیزه بالایی برای فرزندآوری برخوردار هستند، زوج‌های نابارور در کشور است. متأسفانه میزان ناباروری در دنیا بین 8 تا 12 درصد در حالی که مطالعات نشان می‌دهد نرخ ناباروری در کشور حدود 20 درصد است.

زالی گفت: رسانه‌های عمومی باید به ترویج این نگاه عمومی کمک کنند. ناباروری و نداشتن فرزند و محرومیت از داشتن آن مختص بانوان نیست، 35 درصد از علل تام ناباروری مربوط به مردان است از طرفی در زنان 25 درصد از عوامل مؤثر در مجموعه‌ای که منجر به ناباروری می‌شود قابلیت اصلاح قطعی دارد.

وی ادامه داد: آندومتریوز با توجه به تغییرات محیطی و ژنتیکی دختران ایرانی حتماً باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد آندومتریوز قابل علاج است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: باید اول از زنان ایرانی انگ‌زدایی کنیم حدود 5 درصد از علل ناباروری ناشناخته است و اگر آن را کنار بگذاریم تقریباً سهم مردان و زنان به هم نزدیک می‌شوند و اینکه درمان ناباروری را اول از مردان شروع می‌کنیم به دلیل ساده بودن درمان در آنها است. هر چند درمان ناباروری در زنان پیچیده‌تر است اما این به معنی بردن انگشت اتهام به سمت زنان نیست بنابراین ظرفیت‌های علمی، خدمتی، تکنولوژی و دانش به دست محققان برجسته باید در تریبون‌های علمی ترویج داده شود.

وی اذعان داشت: بسیاری از مردم از ظرفیت‌های متکثر درمان ناباروری مطلع نیستند امروزه تقریباً موردی در کشور نیست که با استفاده از فناوری‌های نوین قادر به حل مشکل ناباروری نباشیم این موضوع موجب می‌شود افرادی که احساس می‌کنند دچار فرایند ناباروری هستند سریع‌تر به گروه‌های پزشکی مراجعه کنند.

زالی افزود: رسانه‌ها باید کاری کنند که زوج‌های نابارور به عنوان زوج معلول تلقی نشوند باروری و ناباروری پدیده‌ای فیزیولوژیکی است و باید نگاهی علمی و فیزیولوژیک به آن داشته باشیم غیر از این هر گونه نگاه خرافی، تخریبی و اجتماعی مانع می‌شود که افراد بتوانند از ظرفیت‌های موجود در مجموعه کمک باروری استفاده بهینه را ببرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: گسیل داشتن همه امکانات کشور برای کمک به زوج‌های نابارور در دور جدید کارهای خوبی در شورای عالی بیمه اتفاق افتاد و بخش قابل توجهی از دارو و روش‌های تشخیصی مورد حمایت بیمه‌های پایه قرار گرفت اما کافی نیست و باید روش‌ها و مؤلفه‌های درمانی این افراد بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرد زیرا اکثر خدمات درمان‌ها و مداخلات درمانی گران و دور از دسترس سبد هزینه خانواده‌هاست.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: یکی از گروه‌های علمی که حصار انجماد علمی و دور بودن از بالین را در هم شکسته است، جنین‌شناسان بودند خوشحالم که هسته بیولوژی تولید مثل خاستگاه‌اش از جنین‌شناسان بوده است.

وی ادامه داد: اگر برای نسل جوان خلقت انسانی، تولد و مکانیسم‌های پیچیده تولید مثل را بگوییم بهترین مدل خداشناسی را ارائه داده‌ایم. جنین موجودی نیمه بیگانه است که در داخل بدن مادر قرار می‌گیرد اما نه تنها سیستم ایمنی مادر آن را سرکوب نمی‌کند بلکه آن را نگه می‌دارد باید این مباحث را به زبان ساده در مدارس تدریس کرد تا راه ساده‌ای برای تولید و خداشناسی باشد.

زالی خاطرنشان کرد: بحث دام و خشکسالی و ایجاد گونه‌های متنوع مقاوم و جلوگیری از انقراض نسل‌های نادر در کشور می‌تواند فصل مشترکی بین دامپزشکی و سایر گروه‌های پزشکی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha