دانشمندان و متخصصان علوم پزشكی تاكید كردند: نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری خطرناك است.

‌این دانشمندان خاطرنشان كردند: زمانی كه در دوران بارداری آب زیاد می‌نوشند بیش از حد طبیعی در معرض ابتلا به عارضه خطرناك «hyponatraemia‌» قرار می‌گیرند. این حالت یك اختلالات الكترولیتی در نمك‌های خون است كه در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی كاهش پیدا می‌كند.

نتایج این پژوهش سوئدی نشان داد: زنانی كه در طول بارداری بیش از 5/2 لیتر آب می‌نوشند احتمال این كه به «hyponatraemia» مبتلا شوند، 25 درصد افزایش می‌یابد. شرح این تحقیق در مجله BJOG منتشر شده است.

این مشكل باعث بروز سردرد،‌ حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در صورتی كه كنترل نشود ممكن است مشكلات جدی‌تر و خطرناك‌تری را بوجود آورد. از این رو پرستاران در انگلیس به زنان باردار توصیه می‌كنند در نوشیدن آب زیاده روی نكنند. در واقع در دوران بارداری مادران باید به پیام طبیعی بدن یعنی احساس تشنگی برای نوشیدن آب بسنده كنند و نیازی نیست كه بیشتر از این مقدار آب بنوشند. این عارضه در حالتهای شدید می‌تواند منجر به ورم مغز و یا حتی كما شود.

به گزارش ایسنا، در این تحقیق 287 داوطلب مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. این پژوهش از سوی محققان انستیتو كارولینسكا در سوئد به سرپرستی دكتر ویبك موئن صورت گرفته است.

دكتر موئن در این باره اظهار داشت: این عارضه در بارداری غیر معمول نیست و به طور بالقوه نیز خطرناك است اما درعین حال هم می‌توان به راحتی از بروز آن پیشگیری به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha