معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استاندارد وجود یک پرستار بر بالین یک بیمار در سطح جهان وعلت کمبود پرستار در ایران گفت: کمبود پرستار در کشور یک مشکل ریشه‌ای است.

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استاندارد وجود یک پرستار بر بالین یک بیمار در سطح جهان وعلت کمبود پرستار در ایران گفت: کمبود پرستار در کشور یک مشکل ریشه‌ای است.


محمد میرزا‌بیگی در گفت‌وگو با سینا درباره استاندارد وجود یک پرستار بر بالین یک بیمار در سطح جهان وعلت کمبود پرستار در ایران گفت: کمبود پرستار در کشور یک مشکل ریشه‌ای است؛ در گذشته استانداردی برای خدمات پرستاری در جامعه و در سطح نظام سلامت درنظر گرفته نشده تا براساس سیستم عرضه و تقاضا تعداد پرستار را تعیین کنند.

وجود دو‌ و نیم نفر پرستار در ازای هر تخت درمانی در استاندارد جهانی

وی افزود: نحوه محاسبه پرستار در همه دنیا و جامعه براساس کل جامعه و تعداد پرستار محاسبه می‌شود و به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حداقل سه تا چهار پرستار که در زمینه‌های مختلف فعال باشند را در نظر می‌گیرند، همچنین در استاندارد بین المللی باید ما به ازای هر تخت بیمارستانی در سطح درمان دو ‌و نیم نفر وجود داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: در استاندارد بین‌المللی به ازای هر پزشک سه پرستار تعریف شده اما این موضوع در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و پس از تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی این مسئله هستیم.

به دنبال تعیین سند عرضه‌ و تقاضا در نظام سلامت کشور هستیم

میرزابیگی یادآور شد: از زمان تشکیل این معاونت بحث تعریف سند عرضه و تقاضا، تعریف حداقل استانداردهای قابل اجرا همچنین تامین نیروی مناسب در کشور مطرح است.

وی ابراز داشت: باید با توجه به واقعیت‌های نظام سلامت کشور، سند عرضه و تقاضا را تعریف کنیم که اکنون با مطالعه تطبیقی در دنیا مشغول آمادگی این سند هستیم.

افزایش دو برابری ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اقدامات انجام شده برای جذب پرستاردر کشور تصریح کرد: از چند ماه گذشته تلاش کرده‌ایم که دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرستاری ظرفیت‌های خود را تا دو برابر افزایش دهند همچنین بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان بتوانند نیروی پرستاری جذب کنند.

میرزابیگی افزود: نوع جذب پرستار در کشور متفاوت است و این امر ممکن است از طریق خرید خدمت، آیین نامه‌های دانشجویی، جایگزینی مرخصی زایمان برای مادران پرستار که به مرخصی می‌روند و نیروهای طرحی در صورتی که به دنبال تمدید طرح باشند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید جاذبه‌ها را در داخل نظام سلامت بیشتر کنیم، اظهار کرد: به دنبال تعیین نظام پرداختی به پرستاران هستیم که در مهر ماه سال گذشته کارانه با ضریب یک وهفت دهم به پرستاران پرداخت شد و از سوی دیگر کارانه‌هایی که ۱۴ یا ۱۵ ماه تاخیر داشت به روزرسانی شد و اکنون نیز در شرف پرداخت کامل عملکردی هستیم و با تغییر متناسب، کارانه پرستاری پرداخت خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که برنامه‌های ما براساس نیاز نظام سلامت و پرستاری کشور است، یادآور شد: در گذشته پرستاران و معلمان پایین‌ترین درآمد را دریافت می‌کردند، کسانی که جایگاه خود را با پزشک مقایسه می‌کنند باید بررسی کنند که هم‌اکنون در قیاس با کارمندان دولت از چه جایگاهی برخوردارند.

میرزابیگی با اشاره به عمل به وعده‌های داده شده، افزود: در نظام پرداخت کمی تاخیر وجود داشته که کاملا فاصله پزشک و پرستار را از بین نمی‌برد اما در مقایسه با گذشته در عرصه پرستاری اتفاق خوبی در حال وقوع است.

۲۰۰ هزار پرستار در کشور کم داریم

وی با بیان این‌که در طول سه سال گذشته افزایش ظرفیت وجود داشته اما در کنکور امسال ظرفیت‌ها دو برابر افزایش داشته است، افزود: با هر معیاری که نگاه کنیم در کشور کمبود حدود ۲۰۰ هزار پرستار مشهود است که باید این نقص اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    1 0
    آمریکا 319 میلیون جمعیت داره و 3 میلیون پرستار یعنی تقریبا یک درصد جمعیت آمریکا پرستارن یک درصد جمعیت ایران 75 میلیونی میشه 750 هزار یعنی 750 هزار پرستار لازم داریم تا خدمات آمریکا در ایران اجرا بشه!!!! چقدر داریم ؟؟؟ 120 هزار