شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 148956

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، گفت: پونه برای پاک کردن اخلاط سینه، کنترل سیاه سرفه، رفع سوزش خراش سینه، جلوگیری از سکسکه، آشفتگی و دل به هم خوردگی، به عنوان طعم دهنده، مقوی معده، آرام کننده‌ی دردهای موضعی، ضد نفخ و صفرا آور مورد استفاده است.

سلامت نیوز: پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، گفت: پونه برای پاک کردن اخلاط سینه، کنترل سیاه سرفه، رفع سوزش خراش سینه، جلوگیری از سکسکه، آشفتگی و دل به هم خوردگی، به عنوان طعم دهنده، مقوی معده، آرام کننده‌ی دردهای موضعی، ضد نفخ و صفرا آور مورد استفاده است.

«محسن پویان» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پونه گیاهی علفی و چند ساله با ساقه‌ای چهارگوش که به خانواده نعناع تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه این گیاه با برگ‌هایی پوشیده از کرک، پهن، بیضی، نوک تیز، کوچک و با حاشیه‌ای دندانه‌ریز که به صورت متناوب روی ساقه آرایش مشخص می‌شوند، افزود: گل‌ها به رنگ بنفش و گلی مشاهده می‌شوند و جام گل پیوسته و دارای دو لوب تقریباً مساوی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: این گیاه دارای کاسبرگ‌هایی کرک‌دار، ساقه حالت خزنده داشته و با ایجاد ریشه‌های نابجا در حاشیه چشمه‌ها و استخرها گسترش می‌یابد.

پویان ادامه داد: پونه در خراسان جنوبی از اواخر بهار تا شهریور ماه به گل رفته که در مناطق و شهرهای سرد مانند سربیشه و قائن از اوایل تابستان به گل می‌رود.

وی با بیان اینکه این گیاه مورد علاقه‌ی زنبور عسل بوده و شهد فراوانی دارد، افزود: عسل آن از نوع عالی با رطوبت کم و بوی مطلوبی است و میزان شهد خوب و میزان گرده آن متوسط است، رنگ عسل آن زرد مایل به سبز است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تاکید کرد: برگ‌های تازه‌ی گیاه دارای تانن و اسانس بوده و مهم‌ترین ماده‌ی اسانس آن مانتول است که به عنوان طعم دهنده، مقوی معده و آرام کننده‌ی دردهای موضعی مورد استفاده دارد.

پویان، با بیان اینکه این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد، گفت: برای پاک کردن اخلاط سینه، کنترل سیاه سرفه و رفع سوزش خراش سینه، جلوگیری از سکسکه، آشفتگی و دل به هم خوردگی از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این گیاه ضد نفخ است و برای اسشقا، یرقان و ازدیاد عرق مفید و مدر و قاعده‌آور و ضد سم جانوران است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: از خاکستر گیاه برای تقویت لثه‌ها، ضد عفونی لوله گوارش و اسهال از آن استفاده می‌شود.

پویان افزود: اسانس گیاه پونه دارای پوله ژون و آزولن (ضدالتهاب) بوده و از آن به عنوان ضد نفخ و صفرا آور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از پونه در صنایع داروسازی نیز استفاده می‌شود، گفت: داروی آنتی دیابتیک (DIABETIC-ANTI) که برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می‌شود و داروی دیورتیک (DIURETIC)که در تخفیف نشانه‌های خیز در ناسایی‌های احتقانی قلب و کم کاری کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری و کمک به دفع سنگ‌های مجاری ادراری و افزایش فشار خون به کار می‌رود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، ادامه داد: داروی پونه Pennyroyal C.W که به صورت قطره خوراکی در شیشه‌های 15 میلی لیتری ساخته شده و از آن به عنوان خلط‌آور، ضد سرفه، برونشیت، سوءهاضمه، نفخ معده و پرادراری استفاده ‌می‌شود.

پویان یادآور شد: گل و برگ پونه به صورت دم کرده روزی 3 بار هر بار نصف استکان استفاده می‌شود و دم کرده پونه از 20 گرم گیاه خشک در یک لیتر آب جوش تهیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از ریشه پونه از جوشانده ریشه روزی 3 بار هر بار نصف لیوان مصرف می‌شود و جوشانده ریشه از 30 گرم ریشه گیاه در یک لیتر آب تهیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha