رییس پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه تاسیس صندوقی برای کمک به زوج های نابارور در راستای سیاست های افزایش جمعیتی کشور ضروری است، افزود: با توجه به هزینه های بالای این زوج ها برای باروری،پیشنهاد راه اندازی این صندوق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه شده اما هنوز اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

سلامت نیوز: رییس پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه تاسیس صندوقی برای کمک به زوج های نابارور در راستای سیاست های افزایش جمعیتی کشور ضروری است، افزود: با توجه به هزینه های بالای این زوج ها برای باروری،پیشنهاد راه اندازی این صندوق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه شده اما هنوز اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

دکتر محمدمهدی آخوندی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در شرایطی که بیمه ها تنها دارو و اقدامات تشخیصی کمک باروری را تحت پوشش قرار می دهند و خدمات درمانی این حوزه پوشش بیمه ای ندارد، لازم است برای کمک به زوجین نابارور و رفع نیازهای مالی آنها، صندوقی در این زمینه راه اندازی شود.

وی افزود: به وزارت بهداشت پیشنهاد کرده ایم به جای پوشش بیمه ای این خدمات، صندوقی در این زمینه راه اندازی شود چراکه هر بودجه ای که در این زمینه به بیمه ها داده شود، یک ساله تمام می شود و در سال های بعدی ادامه نمی یابد.

آخوندی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد کردیم صندوقی تاسیس شود تا پولی که اختصاص می یابد در آن صندوق گذاشته شود و از بانک ها نیز در این رابطه کمک گرفته شود تا زوج های نابارور پس از ثبت نام، بتوانند در مراکز مورد تایید این صندوق، هزینه درمان خود را پرداخت کنند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد کرده ایم پس از راه اندازی این صندوق، هم به صورت وام و هم به صورت کمک مالی به زوجین نابارور برای تامین هزینه های درمانی کمک شود.

آخوندی با بیان اینکه هزینه های درمان ناباروری سنگین است، ادامه داد: یکی از اهداف ارایه پیشنهاد برای راه اندازی این صندوق این است که زوجین به خاطر نداشتن پول درمان خود را به تعویق نیندازد چراکه به تعویق انداختن درمان و افزایش سن مادر، مشکلات ناباروری را چند برابر می کند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: ناباروری با بیماری های دیگر متفاوت است؛ در ناباروری افراد دچار مشکلات روحی روانی زیاد و در مواردی با فشار خانواده ها و اجتماع روبه رو هستند که برای آنها بسیار آزاردهنده است. در چنین شرایطی اگر از نظر مالی نیز توان پرداخت هزینه های درمانی را نداشته باشد، مشکلات آنها دوچندان می شود.

آخوندی اظهار کرد: این زوجین به خاطر فرار از انگ اطرافیان، نمی توانند مشکل خود را با آنها مطرح و از آنها کمک مالی دریافت کنند. بنابراین اگر حمایت ملی در این زمینه نباشد، باروری آنها نیز به دلیل مشکلات مالی به تعویق می افتد و مشکلات ناباروری در آنها به دلیل افزایش سن چند برابر می شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای کمک به این زوج ها، تاسیس این صندوق است، ابراز امیدورای کرد که این صندوق به زودی راه اندازی شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده پیشتر اعلام کرد: 15 تا 20 درصد زوج ها در کشور با مشکل ناباروری مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha