رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورای معاونین این جمعیت بر تشکیل ستاد تدوین برنامه پنج ساله جمعیت همسو با برنامه ششم و تعیین افق اهداف جمعیت در برنامه ششم توسعه به ریاست دبیرکل جمعیت تاکید کرد.

سلامت نیوز: رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورای معاونین این جمعیت بر تشکیل ستاد تدوین برنامه پنج ساله جمعیت همسو با برنامه ششم و تعیین افق اهداف جمعیت در برنامه ششم توسعه به ریاست دبیرکل جمعیت تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید امیرمحسن ضیائی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) گفت: باید هدف اصلی در همه زمینه‌ها از جمله اجرای برنامه تحول جمعیت هلال‌احمر ایجاد سازمانی یادگیرنده و در اصل رسیدن به همان هدف تشکیل سازمانی کوچک، چابک و هوشمند در هلال‌ا‌حمر باشد.

وی درباره تشریح عملکرد ستاد طرح تحول جمعیت هلال‌احمر و فعالیت‌ها و دستاوردهای این ستاد تاکنون، اظهار کرد: نکته مهم در تدوین طرح تحول جمعیت این است که ابتدا افق نهایی جمعیت و دستاوردهایی که قرار است به آن دست یابد، مشخص شود و به عبارتی ضروری است تا ابتدا دستاورد اساسی این طرح پس از اجرا مشخص شود.

ضرورت تدوین داشبورد مدیریتی در سند تحول جمعیت هلال‌احمر

ضیائی تاکید کرد: در سند تحول جمعیت هلال‌احمر باید یک داشبورد مدیریتی مشخصی برای رئیس جمعیت تعیین شده و همچنین این سند دارای زمان مشخص برای رسیدن به اهداف، مسئول مشخص برای اجرا و از همه مهمتر قابل ارزیابی در همه حوزه‌ها باشد، بر این اساس لازم است تا توجه به سه عامل مهم تدوین، اجرا و ارزیابی در تمام مراحل تدوین طرح تحول در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که برنامه‌های تحول معمولا ۱۰ تا ۲۰ ساله، اما برنامه‌های توسعه‌ای ۵ ساله تدوین می‌شود، خاطرنشان کرد: به هرحال باید مکالمه ما با همه زیرمجموعه‌های جمعیت برمبنای سند برنامه باشد، براین اساس باید برنامه و نقشه‌ای کلان برای جمعیت تدوین و در آن نظرات همه مدیران میانی و کارشناسان جمعیت که مسئولیت اصلی اجرای برنامه‌ها با آنها است را لحاظ کرد.

تاکید بر عملکرد هماهنگ میان ستاد تدوین برنامه ششم و ستاد تحول جمعیت هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر این که ستاد تدوین برنامه ششم و همچنین ستاد تحول جمعیت هلال‌احمر باید همسو باهم و در یک مسیر برنامه‌ها را تدوین کنند، تصریح کرد: بر این اساس همه سیستم‌های سنتی جمعیت هم باید همسو با این برنامه‌ها، خود را با طرح تحول جمعیت و برنامه ششم تطبیق دهند، در این زمینه تشکیل کمیته‌ای با محوریت دبیرکل و تعیین نحوه اجرا و ارزیابی ضروری است.

وی تاکید کرد: صرف نوشتن برنامه در هر زمینه‌ای، کارساز نخواهد بود؛ بلکه نکته مهم در هر برنامه‌ای پایش و پیگیری در عمل و استمرار ارزیابی‌ها برای عملکردی مناسب‌تر است؛ چراکه روی کاغذ نمی‌توان برنامه را ارزیابی کرد، بلکه باید جزئیات عملکرد برنامه احصا شده و هر برنامه‌ای برای خود نحوه اجرا، پایش و ارزیابی مشخص داشته باشد.

ضرورت تدوین افق و جایگاه جمعیت هلال‌احمر در برنامه ششم

مهندس علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه گفت: باید در همه عملکردها وظایفی که قانون برای جمعیت تعیین کرده را مدنظر قرار داد و بر مبنای آن ارزیابی کرد که آیا با زیرساخت‌ها و امکانات موجود در جمعیت می‌توان در جهت تغییر و تحول گام برداشت یا نه؛ به‌عنوان نمونه می‌توان ارزیابی کرد که سازمان امداد و نجات، جوانان و داوطلبان بر اساس قانون چه وظایفی برعهده دارند و آیا تا کنون مطابق این برنامه حرکت کرده‌اند و صد البته با احصاء این موضوع، می‌بایست به نقطه عطف اسناد بالادستی و قانونی و لذا اجرای برنامه‌های مطابق با آن برسیم.

وی گفت: باتوجه به اینکه جمعیت هلال‌احمر نهادی مردمی است و خوشبختانه دارای شورای عالی است، می‌تواند مستقل عمل کرده و همسو با اهداف تعیین شده، جایگاه خود در برنامه ششم و افق مناسب آن را تعیین کند؛ در این صورت می‌توان برنامه ششم توسعه مخصوص جمعیت هلال‌احمر را همسو با برنامه ششم توسعه کشور تدوین کرد.

تنظیم برنامه پنج ساله ششم خاص جمعیت هلال‌احمر

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان این که ماموریت جمعیت هلال‌احمر از سایر وزارتخانه‌ها بالاتر است، عنوان کرد: بر این اساس باید در گام نخست فرایند تنظیم برنامه پنج ساله ششم خاص جمعیت هلال‌احمر را ترسیم و در گام بعد حضور جمعیت هلال احمر در برنامه ششم توسعه را تدوین کرد.

وی تاکید کرد: در نخستین نشست مدیران عامل ستادی و استانی جمعیت هلال‌احمر با موضوع تدوین برنامه ششم توسعه به این مهم خواهیم پرداخت.

در ابتدای این جلسه خانم دکتر ‌آذری، مشاور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم به تشریح عملکرد ستاد طرح تحول جمعیت و فعالیت‌ها و دستاوردهایی که این ستاد تاکنون داشته، پرداخت و گفت: ایجاد ارتباط میان سند تحول جمعیت هلال‌احمر و برنامه ششم توسعه از اهداف ابتدایی این طرح بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha