ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است و برای ترک آن و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد که برخی از این راه ها ار دیگر روش ها موثرتر هستند.

سلامت نیوز: ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است و برای ترک آن و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد که برخی از این راه ها ار دیگر روش ها موثرتر هستند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران،سالانه افراد بیشتری برای ترک سیگار اقدام میکنند که به دلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام ها برای سلامت کوتاه مدت و بلند مدت محسوب می شود.



***آیا ترک سیگار سخت است

ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است.میزان سختی ترک سیگار به عواملی مانند مصرف تعداد سیگار روزانه ، تعداد افراد سیگاری افراد نزدیک ( والدین، دوستان و همکاران سیگاری) و دلیل سیگار کشیدن ( موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان و ...) بستگی دارد.



***چرا سیگار کشیدن اعتیاد آور است

عامل اصلی اعتیاد آوری سیگار نیکوتین است. مغز سریع به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج به مصرف بیشتر سیگار افزایش می یابد.

مغز برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی میکند.مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی نفرین میکند.

اگر مغز این دو ماده شیمیایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز به هم ریخته و مغز برای مقابله با این مشکل، شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین میکند.

این مواد شیمیایی ضد نیکوتین میتواند باعث شود زمانی که سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

در گذر زمان مغز شروع به پیش بینی زمان سیگار کشیدن میکند ودر این هنگام اقدام به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند.

این مواد شیمیایی ضد نیکوتین باعث میشوند که فرد سیگاری احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار کند.

محرک، هر چیزی است که مغز را با سیگار کشیدن مرتبط میکند. محرک های هر فردی با دیگران متفاوت است. ممکن است این محرک، بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی های خاص و یا صحبت با کسانی که به همراه آنان سیگار میکشید، باشد.

بعضی اوقات احساسات ( شادی یا ناراحتی) میتواند محرک سیگار کشیدن باشد.

یکی از مهمترین کلید های ترک سیگار، شناختن محرک هایی است که فرد را به هوس سیگار کشیدن میاندازد.



***راههای مختلف ترک سیگار

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راه ها از بقیه راه های ترک سیگار موثرتر هستند.

بهترین شیوه ترک سیگار، روشی است که فرد را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه ای است که با روحیات و علایق فرد سازگار باشد.



***روش های ترک سیگار

روش اول، روش بوقلمون سرد ( بدون کمک دیگران) است که 90 درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده میکنند و میخواهند سیگار را بدون هر گونه کمکی( شامل حمایت نزدیکان، دارو یا درمان) ترک کنند.

هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده میکنند، اما کمتر از 10 درصد افرادی که از این روش استفاده میکنند، موفق میشوند.

روش دوم، رفتار درمانی است که برای استفاده از این روش در ترک سیگار، به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار کنید.

متخصص رفتار درمانی برای شناسایی محرک هایی که باعث احساس هوس سیگار میشود و فراهم کردن حمایت عاطفی در زمانی که به آن نیاز دارید، کمک میکند.

روش سوم، درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین است.این روش شامل استفاده از آدامس ها، چسب ها، اسپری ها و قرص های نیکوتینی است که نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن فرد میرساند.

این نوع ترک سیگار، زمانی که با رفتار درمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می دهد.

روش چهارم، درمان دارویی است که بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده اند. این داروها باید با دستور پزشک تجویز شوند.

روش پنجم، درمان ترکیبی است که با استفاده از ترکیبی از روش های مختلف ترک سیگار شانس فرد را برای رسیدن به هدف افزایش می دهد. برای مثال ترکیب رفتار درمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و ... است.



***اگر فرد دوباره شروع به سیگار کشیدن کرد

به این اتفاق بازگشت (Relapse) گفته میشود. بازگشت در اعتیاد های قوی مانند اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمیسیگار، چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت میکنند.

اگر اقدام به کشیدن سیگار کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه 8 نخ سیگار میکشیدید و پس از بازگشت 4 نخ سیگار در روز میکشیدید، امیدتان را از دست ندهید، چرا که این یک پیشرفت برای شما است، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمانبر باشد.

هفته ملی مبارزه با دخانیات در کشور از چهارم تا 10 خرداد ماه نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha