عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کافئین، چربی و نیترات موجود در مواد غذایی از عوامل مهم تشدیدکننده ریفلاکس معده (بازگشت غذا از معده به مری) به شمار می رود.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کافئین، چربی و نیترات موجود در مواد غذایی از عوامل مهم تشدیدکننده ریفلاکس معده (بازگشت غذا از معده به مری) به شمار می رود.

دکتر اکرم پور شمس در گفت و گو با ایرنا افزود: کافئین موجود در نوشابه ها، قهوه، چای و چربی های موجود در سس ها به خصوص سس های مایونز و خامه از عواملی هستند که ریفلاکس معده را افزایش می دهند.

وی به نیترات موجود در مواد غذایی اشاره کرد و گفت: نیترات موجود در غذاهای آماده حاوی نگه دارنده ها و همچنین فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس از عوامل مهم در ابتلا به سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس محسوب می شود.

پور شمس توضیح داد: خاصیت مولکولی کافئین، چربی و همچنین نیترات موجود در مواد غدایی سبب می شود دریچه مری و معده شل و گشاد شود؛ این حالت سبب برگشت غذا از معده به قسمت های ابتدایی دستگاه گوارش می شود.

پورشمس با بیان اینکه سوزش سر دل علامت اصلی ریفلاکس معده محسوب می شود، اظهار کرد: در سال های اخیر بیماری ریفلاکس معده در ایران افزایش زیادی یافته است و بسیاری از مراجعه کنندگان از این وضعیت شکایت دارند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در پاسخ به این سوال که چرا ریفلاکس ایجاد می شود، گفت: در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد که وظیفه آن باز شدن هنگام عبور مواد غذایی از مری به معده و بسته شدن است تا شیره معده به داخل مری برنگردد.

وی ادامه داد: در صورتی که دریچه مری و معده به درستی عمل نکند و شیره معده که حاوی اسید و مواد سوزاننده است، وارد مری شود، مخاط پوشاننده مری به طور معمول دفاعی در برابر این مواد ندارد و در این صورت دچار آسیب دیدگی و بروز علایم ریفلاکس می شود.

پور شمس، مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری را تغییرات سبک زندگی، نحوه غذا خوردن و زمان غذا خوردن و اضطراب و استرس دانست.

وی توضیح داد: عواملی همچون تند و باعجله غذا خوردن، پرخوری، چاقی، نبود مدیریت استرس و هیجان در زندگی، مصرف غذاهای آماده (فست فودها) حاوی مواد نگه دارنده، مصرف غذاهای تند و پر ادویه و ترشی، پوشیدن لباس های تنگ و دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا از عواملی هستند که ریفلاکس را تشدید می کنند.

پورشمس، اظهار کرد: در فصل امتحانات مصرف قهوه در دانش آموزان و دانشجویان افزایش می یابد و وجود کافئین در این ماده منجر به ریفلاکس معده و سوزش سر دل در آنان می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: از آنجایی که مدیریت و کنترل استرس و اضطراب بسیار با اهمیت است، هر فرد باید بداند که چالش های زندگی خود را چگونه مدیریت و کنترل کند تا کمتر دچار بیماری های دستگاه گوارشی شود.

پور شمس با بیان اینکه ریفلاکس معده بیماری خطرناکی نیست، اظهار کرد: بیمارانی که دچار این مشکل هستند، می توانند با مراجعه به پزشکان مربوطه نکات و دستورات بهداشتی را برای بهبود و کنترل بیماری دریافت و با رعایت نکات بهداشتی این بیماری را کنترل کنند.

امسال هفته سلامت گوارش با موضوع سوزش سر دل ناشی از بیماری ریفلاکس معده، از اول تا هشتم خردادماه در سراسر کشور با همکاری انجمن علمی متخصصان گوارش و کبد ایران با برنامه های متنوعی گرامی داشته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha