رئیس سازمان زندان ها گفت: امروز شاهد آن هستیم که بخشی از زندانیان کشور محکومان مهریه هستند که باید خانواده ها تلاش کنند تا مشکل آنها را حل شود چرا که در زندان ماندن این افراد مشکل را حل نمی کند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان زندان ها گفت: امروز شاهد آن هستیم که بخشی از زندانیان کشور محکومان مهریه هستند که باید خانواده ها تلاش کنند تا مشکل آنها را حل شود چرا که در زندان ماندن این افراد مشکل را حل نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر؛ اصغر جهانگیر با اشاره به آمار جرم در کشور گفت: بسیاری از جرائمی که در کشور رخ می دهد ریشه در مسائل اقتصادی دارد. نابسامانی های اقتصادی محصول سیاست های غلط دوران طاغوت است و متاسفانه علیرغم هشدارهای اساتید حوزه اقتصاد، هنوز اقتصاد کشور یک اقتصاد تک محصولی با آسیب های زیاد است که این آسیب ها تاثیر مستقیم در زندگی مردم داشته و به طبع موجب بروز آسیب در حوزه های مختلف زندگی مردم می شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه عدم توسعه متوازن در کشور را یکی دیگر از آثار باقیمانده از دوران طاغوت دانست و گفت: توسعه نامتوازن در آن سالها باعث مهاجرت بی رویه افراد از شهرهای محروم به حاشیه شهرهای بزرگ شد که این مساله کشور را با بحران حاشیه نشینی مواجه نمود و امروز می بینیم که هشتاد درصد زندانیان کشور محصول حاشیه نشینی هستند .

رئیس سازمان زندان ها با تاکید بر نقش مردم در حل مشکلات جامعه گفت: حقیقت این است که دولت نمی تواند به تنهایی همه مشکلات را حل کند و مردم باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند که به نظر می رسد امسال که توسط مقام عظمای ولایت سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است بهترین فرصت برای این کار است.

مشاوررئیس دستگاه قضا احیای برخی سنت های خوب را در ایجاد جامعه سالم ضروری دانست و گفت: یکی از این سنت های پسندیده تبعیت از نظر ریش سفیدان در برخی اختلاف ها بود که متاسفانه امروز این سنت بسیار کمرنگ شده است. امروز می بینیم که آمار اختلافات جزیی در بین مردم بسیار بالاست و افراد به کمتر از زندانی کردن فرد مقابل راضی نیستند در حالی که در گذشته بسیاری از این اختلافات توسط ریش سفیدان رفع و رجوع می شد.

این مقام ارشد قضایی در ادامه افزود: امروز شاهد آن هستیم که بخشی از زندانیان کشور محکومان مهریه هستند که باید خانواده ها تلاش کنند تا مشکل آنها را حل کنند چرا که در زندان ماندن این افراد نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه کینه ها و عداوت ها را در بین خانواده ها بیشتر می کند که این موضوع به هیچ روی شایسته جامعه ارزشی ما نیست.

دکتر جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز با تورم کیفری در بخش قانونگذاری مواجه هستیم گفت: تلاش های خوبی از طریق معاونت حقوقی و معاونت پیشگیری قوه قضاییه و سازمان زندان ها در خصوص بازنگری در قوانین قضایی در حال انجام است که امیدواریم با به ثمر نشستن این تلاش ها شاهد کاهش جمعیت کیفری در کشور باشیم که البته نقش همکاران قضایی در این زمینه و نوع نگاه آن ها به استفاده از مجازات های جایگزین حبس بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بازگشت به کارکردهای اجتماعی دین را ضروری خواند و گفت: هرجا که به کارکردهای اجتماعی دین توجه شده است شاهد آن هستیم که آمار جرم در آنجا بسیار پایین است.

وی یکی از کارکردهای اجتماعی دین را ایجاد انسجام اجتماعی دانست و گفت: هر جایی که نگاه دینی توسعه پیدا کرده است توسعه اجتماعی نیز توسعه یافته که آثار و برکات آن برای سلامت اجتماع بسیار قابل توجه است.

دکتر جهانگیر در پایان گفت: امروز ما به یک بازآفرینی فرهنگی نیاز داریم که با توجه به غنای دین اسلام بویژه مذهب تشیع باید این باز آفرینی را در دستور کار قرار دهیم چرا که هر زمان که به ارزش های اسلام راستین بازگشته ایم دشمنان جامعه ما عقب نشینی نموده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha