دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 14899

یک متخصص روماتولوژی بیماری لوپوس را بیماری هزار چهره خواند که ممکن است هر ارگانی را در بدن درگیر کند .

لوپوس،این بیماری هزار چهره

دکتر احمد رضا جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : این بیماری به عنوان یک بیماری  روماتیستی و خود ایمنی شناخته می شود  که در آن سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند و بر علیه بافت های داخلی بدن واکنش نشان می دهد.

وی گفت :  عوارض این بیماری می تواند در همه ارگانهای بدن بروز کند اما شایع ترین ارگان هایی که از این بیماری آسیب می بیند کلیه ، پوست و مفاصل هستند .  لوپوس به تنهایی یک  دوره طب داخلی است  و در واقع کسی که بتواند بیماری لوپوس را به درستی تشخیص دهد و آنرا درمان کند به این معناست که بر طب داخلی مسلط شده است.

این متخصص روماتولوژی افزود :  گاهی لوپوس با  عارضه پوستی اشتباه گرفته می شود اما این یک بیماری روماتیستی است که یکی از نشانه های شایع آن التهاب های پوستی است که شکل قرمزی شبیه به بال پروانه روی گونه ها و بینی بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد : این بیماری در خانم ها بیشتر شایع است  که یکی از عوامل مهم آن  به فعالیت هورمون های جنسی در زنان برمی گردد. به ویژه  در دوران بارداری که دگرگونی های هورمونی در خانم ها بیشتر اتفاق می افتد  این بیماری هم شعله ور می شود.

جمشیدی خاطر نشان کرد : لوپوس در میان بیماری های روماتیستی بیماری نادری است که خوشبختانه با پیشرفت علوم پزشکی امروزه 90 درصد آنها طول عمر طبیعی دارند این در حالی است که در گذشته ، این بیماری به دلیل عدم تشخیص به موقع تا 95 درصد مرگ ومیر به همراه داشت.

وی گفت : لوپوس درمان قطعی ندارد  چرا که سیستم داخلی خود بدن سبب ایجاد این بیماری می شود  و چون  نمی توان سیستم ایمنی  بدن را از بین برد، معمولاً آن را کنترل می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha