پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اخلاق پزشکی تنها در حد تئوریک مطرح شده است و هنوز به صورت عملی مشاهده نشده است.

علی رضا پارسا پور درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: امروزه بسیاری از مفاهیم مطرح شده  در حوزه اخلاق پزشکی به علت نبود اتفاق نظر جمعی در بین پزشکان و نرسیدن به نظریه خاصی درحوزه تئوریک به مرحله عمل آن دست نیافتیم.
وی با اعلام اینکه یک پزشک باید در تصمیم گیری های خود بیمار را دخیل کند بیان داشت: هم اکنون در برخی از حوزه های پزشکی همچون اخلاق در پژوهش کدهای ملی تعریف شده و درحوزه اخلاق بالینی در زمینه های  مثل منشور حقوق بیمار که ازسوی وزارت بهداشت تعریف شده بود کارهای جدی انجام گرفته است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه درحال حاضر کدهای خاصی برای حوزه آئین اخلاق پزشکی تعریف کرده ایم خاطرنشان کرد: درنظر داریم برای تک تک حوزه های پزشکی کدهای ملی تعریف کنیم  و به صورت کتابچه ای در اختیار پزشکان قرار دهیم.
وی تصریح کرد: حوزه های همچون پیوند، کمک باروری، بیماران پایان حیات، تکنولوژی های پیشرفته، داروهای جدید، تخصیص منابع با توجه به محدودیت موجود از جمله حوزه های جدید پزشکی است که هنوز موازین اخلاق پزشکی برای آنها تعریف نشده است.
پارسا پوربا بیان اینکه درحال حاضر کارشناسان و حوزه های خاصی که تمام هم و غمشان رفع مشکلات اخلاق پزشکی باشد را نداریم اظهارداشت: دوره های کارشناسی ارشد و PHD از سال جاری درحوزه اخلاق پزشکی مطرح شده است و این درحالی که طی سه سال گذشته دوره هایی از کارشناسی MPH اخلاق پزشکی در دانشکده تهران برگزارمی شد.
وی با اعلام اینکه پزشک باید در تمام شرایط خود را با بیمار وفق دهد  که امروز بیشتر بیمار در پی این تطبیق است گفت: هر پزشک به فراخور حوزه ای که در آن فعالیت می کند باید از یک سری اصول اخلاق پزشکی پیروی کند و این درحالی که رابطه بیمار با پزشک اصول اخلاقی است که تمام پزشکان از قدیم با آن درگیربودند.
پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اظهاراینکه طرح انطباق جامعه پزشکی با موازین شرعی یکی گوشه ای از حقوق بیمار است و اجرایی کردن آن به بخش مدیریت بیمارستان بر می گردد بیان داشت: دراین طرح ما به باورها و اعتقادات بیمار بر اساس تعالیم دینی و باورهای فرهنگی بیمار که معتقد است نباید جنس مخالف مگر در صورت لزوم به معالجه و درمان بیمار دست بزند، تمهیداتی در نظر گرفته ایم .
وی با اشاره به اینکه اخلاق پزشکی از حوزه فقه پزشکی جدا نیست  تصریح کرد: اخلاق پزشکی نمی تواند با فقه پزشکی در تعارض باشد اما این تاحدی امکان پذیر است که درحوزه اختیارات پزشکی یک سری مسائل وجود دارد که با فقه پزشکی قابل انطباق نیست.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha