دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 14901

وزیر بهداشت از اعلام چند داروی جدید تولید شده دیگر در هفته آینده خبر داد.

كامران باقری لنكرانی در حاشیه همایش دستاوردهای 30 ساله نظام سلامت كشور با بیان این خبر افزود: تا آخر دهه فجر خبرهای جدیدی از دستاوردهای نوین در نظام سلامت خواهیم داشت.

وی گفت: در این هفته نیز در مراسمی جشن ریشه كنی برخی بیماری‌ها را كه در 30 سال قبل ریشه‌كن شده‌اند برگزار می‌كنیم.

وزیر بهداشت همچنین اعلام كرد: سن امید به زندگی در كشور برای مردان بیش از 71 سال و برای زنان حدود 74 سال است كه در برنامه توسعه پنجم كشور هدفگذاری می‌شود كه سن امید به زندگی در ایران به اندازه كشورهای توسعه یافته یعنی بیش از 79 سال افزایش یابد.

لنکرانی افزود: برای افزایش سن امید به زندگی در ایران كنترل برخی بیماری ها از جمله بیماری‌های مفصلی كه در سنین سالمندی عامل مهم مرگ و میر است اولویت گذاری شده است و تلاش می‌كنیم علاوه بر سن امید به زندگی كیفیت زندگی مردم كشورمان را نیر ارتقا دهیم.

وی همچنین درباره تولید داروهای نوتركیب در كشور گفت: تولید داروهای نوتركیب در كشور از سال 79 شروع شده و اكنون تعداد این محصولات به 7 مورد رسیده است، محصولات جدیدی از این نوع نیز در دست ساخت است.

وزیر بهداشت افزود: این داروهای بیوتكنولوژی ایرانی اكنون به 14 كشور صادر می‌شود.

به گزارش فارس، لنکرانی همچنین گفت: در عرصه درمان‌های جدید در كشور شاهد حركت پرشتابی هستیم، در زمان حاضر 20 مركز مشغول تحقیق بر روی روش درمان سرطان از راه داروهای مونوكلونال آنتی بادی هستند كه امیدواریم محصولات آنها به زودی نهایی شود، این داروها ارزش افزوده بسیار بالایی دارند به طوری كه یك گرم آنها چند ده هزار دلار به فروش می‌رسد.

وی افزود: دانشمندان ما اكنون به تكنولوژی تولید این داروها دست یافته‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در طول سال های قبل با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم به خودكفایی و خودباروی در تولید داروها و روش‌های درمانی مختلف برسیم كه آخرین نمونه آن تولید ایزوتوپ‌های دارویی رادیواكتیو بود كه بعد از اعمال یك تحریم نانوشته و در مدت كوتاهی توانستیم با همكاری سازمان انرژی اتمی به تولید این داروها در كشور دست یابیم.

لنکرانی درباره كمك‌های پزشكی ایران به مردم غزه نیز گفت:  هنوز راه ارتباط مستقیم ما با غزه برقرار نشده است اما با سازمان بهداشت جهانی در ژنو و دفتر منطقه‌ای این سازمان در قاهره و  دولت مصر برای برقراری ارتباط مستقیم با غزه مذاكره كرده‌ایم كه آخرین مذاكره ما با دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی تا حدی امیدوار كننده بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha