اظهار نظر رییس انجمن جراحان ایران در مورد پایین بودن تعرفه های پزشکی و ضرورت 6 برابر شدن آن بازتاب های وسیعی در جامعه داشته است و نمایندگان مردم در این ارتباط واکنش های مختلفی داشته اند.

تعرفه گذاری خدمات درمانی کشور متولی خاصی ندارد

سلامت نیوز: اظهار نظر رییس انجمن جراحان ایران در مورد پایین بودن تعرفه های پزشکی و ضرورت 6 برابر شدن آن بازتاب های وسیعی در جامعه داشته است و نمایندگان مردم در این ارتباط واکنش های مختلفی داشته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ، برخی نمایندگان درآمد پزشکان را میلیونی و لجام گسیخته می دانند و برخی دیگر از آنان درآمد بسیاری از فعالان این بخش را کمتر از یک میلیون تومان در ماه عنوان می کنند.موضوع تعرفه گذاری در حوزه سلامت هر سال محل انتقادهای بسیاری می شود و آنها که تعرفه را قبول ندارند به دریافت های غیر مجاز از بیمار روی می آورند و آن ها که قانون را اجرا می کنند هر سال انتظار می کشند که تعرفه سال بعد بهتر از امسال شود.


تدوین کنندگان قانون تعرفه سلامت منتقد آن شده اند


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهار نظرهای برخی افراد در رد تعرفه های پزشکی  گفت:کسانی که امروز تعرفه های پزشکی را زیر سوال می برند خودشان در دوره وزارت از تدوین کنندگان قانون نظام پزشکی و چگونگی تعرفه گذاری بودند و چرا آن زمان که قوانین را تدوین می کردند چنین اظهارنظرها و ادبیاتی را برای تعرفه های پزشکی استفاده نمی کردند؟
محمد حسین قربانی با اشاره به اینکه کشور دارای مراجع قانون گذاری است و همه باید به قانون تمکین کنند اظهار داشت:بسیاری از پزشکان عمومی کشور تعرفه هایی را که سازمان نظام پزشکی آن را اعلام کرده است اجرا می کنند اما عده ای از پزشکان در تهران حاضر به اجرای قانون نیستند که این افراد باید در برابر قانون مطیع باشند.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی ادبیات مشاور وزیر بهداشت در مورد نظام تعرفه گذاری ادامه داد: در شرایطی که طرح تحول سلامت کشور در حال اجراست و میزان پرداختی هزینه های درمانی از جیب مردم رو به کاهش است نباید با برخی اظهارنظرهای نسنجیده شان جامعه پزشکی را خدشه دار کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه های تعیین شده نظام سلامت بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی دولت افزایش یافته است افزود:دولت میزان تورم را در سال جاری 15 درصد اعلام کرده است و بر این اساس تعرفه های خدمات درمانی در کشور نیز به همین میزان افزایش یافت در حالی که در سال های قبل افزایش تعرفه ها کمتر از این رقم بوده است.


تعرفه ها سال قبل 2 بار افزایش یافت


قربانی با یادآوری اینکه سال گذشته تعرفه های پزشکی و ضریب کار پزشکان افزایش یافت ادامه داد: با هدف بهبود وضعیت درآمدی و مبارزه با پدیده زیر میزی> وزارت بهداشت سال 93 تعرفه پزشکی را یک بار و در اواخر همین سال ضریب کار را افزایش داد و با این روش درآمد پزشکان را به صورت محسوسی بهبود داد و امسال نیز با افزایش 15 درصدی تعرفه ها کمک شایان توجهی به جامعه پزشکی کرد.
به گفته وی،نباید در نظام تعرفه گذاری قیمت خدمات درمانی به گونه ای عمل شود که پرداختی مردم افزایش پیدا کند و به این دلیل معتقدیم در تعرفه گذاری ها باید تعادل میان درآمد بیمار و پرداختی وی در کنار افزایش حمایت بیمه ها از بیماران در نظر گرفته شود چون مردم توان پرداخت همین هزینه ها را هم ندارند.
درآمد برخی جراحان میلیونی است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درآمد برخی پزشکان خصوصا جراحان را در کشور بالا دانست و گفت: معتقدیم پزشکان هیچ کجای دنیا به اندازه برخی پزشکان کشور خصوصا جراحان درآمد ندارند و دستمزدهای بسیار بالایی دارند و در صورتی که نیاز باشد حاضریم مستندات این موضوع را برای ارایه در اختیار جراحان قرار دهیم.
وی تاکید کرد:همه باید به قانون متعهد باشند و حتی در صورتی که انتقادی به آن دارند اجرای قانون را بپذیرند تا از هرج و مرج در این حوزه جلوگیری شود.


تعرفه گذاری خدمات درمانی کشور متولی خاصی ندارد


برخی دست اندرکاران پزشکی از اینکه تعرفه های پزشکی متناسب با شرایط آن ها تدوین نمی شود و فعالیت آن ها با یک روش و سنجیده می شود ناراضی هستند و خواهان تعرفه گذاری هایی متناسب با شرایط کاری و اجتماعی خود هستند.
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است متولی خاصی برای تعرفه گذاری خدمات درمانی در کشور وجود ندارد و نبود آن باعث شده است در این بخش همواره با مشکلاتی مواجه شویم.


حسن تامینی لیچانی با اشاره به اینکه چندین گروه از گذشته در نظام تعرفه گذاری های دخالت داشته اند گفت:زمانی سازمان نظام پزشکی و زمانی وزارت بهداشت تولی گری تعرفه گذاری خدمات درمانی را بر عهده داشتند اما دولت گذشته خود راسا اقدام به تعرفه گذاری کرد که این رویه سبب شد بسیاری از پزشکان تعرفه ها را رعایت نکنند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نظام تعرفه گذاری خدمات درمانی متناسب با شرایط روز و نیازهای جامعه پزشکی باشد افزود:متاسفانه نظام تعرفه گذاری سلامت  کشور به نقطه ثابتی نرسیده است و به این دلیل با مشکل مواجه هستیم که می طلبد با سیاستی واحد آن را حل کرد.
به گفته این نماینده مجلس،بی توجهی به نظارت جامعه پزشکی و مشارکت ندادن آن ها در تعیین تعرفه ها سبب شده است که پزشکان احساس کنند تعرفه های در نظر گرفته شده غیر منصفانه است و به این علت آن را رعایت نکنند در حالی که اگر این مسئله با هماهنگی جامعه پزشکی و حمایت دولت و بیمه ها همراه باشد قطعا با استقبال رو به رو می شود.


درآمد پزشکان از یک آرایشگر کمتر است


مسئولان وزارت بهداشت از درآمد 12 تا 13 میلیون تومانی یک پزشک متخصص در کشور خبر می دهند اما به نظر می رسد برخی نمایندگان مردم با این ارقام موافق نیستند و درآمد پزشکان کشور را بسیار کمتر از این رقم ها می دانند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان یکی از این نمایندگان است و معتقد است درآمدی که یک پزشک متخصص و فوق تخصص از ویزیت بیماران به دست می آورد از درآمدی یک آرایشگر با حداقل تحصیلات و امکانات در مدت 20 دقیقه از یک اصلاح به دست می آورد کمتر است.
مراد هاشم زهی با اشاره به اینکه پزشکان باید انتقاد و اعتراض خود را به تعرفه ها از راه کارهای قانونی به مجلس و وزارت بهداشت منعکس کند ادامه داد:باید مستندات و حرف منتقدان تعرفه های فعلی را شنید و بر اساس آن در صورت نیاز نسبت به اصلاح تعرفه ها اقدام کرد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نامناسب بودن تعرفه پزشکی حرف دل بسیاری از جراحان و پزشکان کشور است گفت: تعرفه های فعلی واقعی نیست و با نیازهای امروز فاصله زیادی دارد اما باید قانون را فصل الخطاب قرار داد و با اجرای آن مانع از فرصت طلبی عده ای در این زمینه شد.


نحوه تعرفه گذاری زیر میزی را احیا می کند


این نماینده مجلس،بر ضرورت اصلاح فرایند تعرفه گذاری در بخش سلامت را نادرست دانست و گفت:این روش تعرفه گذاری سبب احیای زیر میزی و شیوع آن در میان پزشکان می شود و باید برای جلوگیری از این رویداد در برنامه ریزی های این بخش توجه بیشتری صورت گیرد و نظرات پزشکان نیز بیش از قبل لحاظ شود.
وی با انتقاد از نگرش برخی مسئولان در مورد مرفه بودن پزشکان این نگرش را نیازمند اصلاح دانست و ادامه داد:پزشکان سال ها تحصیل کرده اند و باید براساس زحماتی که می کشند درآمد داشته باشند و نباید انتظار داشت  به صورت رایگان و یا با حداقل درآمد کار کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:بسیاری از پزشکان از سطح درآمدی خوبی برخوردار نیستند و درآمد آن ها به زحمت 700 هزار تومان می شود و می توان خدماتی که آن ها به جامعه ارایه می کنند را مصداق ایثارگری دانست.
پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha