ماموران پلیس آگاهی شهرستان دشتستان پس از اطلاع از اینکه فردی با هویت «ایوب» دست به زمین‌خواری بزرگی زده، فعالیت‌های او را بررسی کرده ومتوجه شدند ضمن تصرف غیرقانونی ۳هکتار از اراضی حومه برازجان، زمین‌ها را در قطعات ۲۰۰ متری تقسیم و به مردم فروخته است.

سلامت نیوز: ماموران پلیس آگاهی شهرستان دشتستان پس از اطلاع از اینکه فردی با هویت «ایوب» دست به زمین‌خواری بزرگی زده، فعالیت‌های او را بررسی کرده ومتوجه شدند ضمن تصرف غیرقانونی ۳هکتار از اراضی حومه برازجان، زمین‌ها را در قطعات ۲۰۰ متری تقسیم و به مردم فروخته است.

به گزارشسلامت نیوز به  نقل از ایسکانیوز این زمین‌خواری دربرازجان اتفاق افتاد و فردی ضمن تصرف غیر قانونی ۳ هکتار از اراضی حومه شهر برازجان، اقدام به تفکیک و پلاکبندی درقطعات ۲۰۰متری و فروش و واگذاری به شهروندان کرد.

با وجود هیاهوهای فراوانی که درباره زمین‌خواری مطرح می‌شود هیچگاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده ودرهیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، عنوان جرم مطرح نشده است به نظرمی‌رسد باید از مسئولان این سوال را به صورت جدی مطرح کرد که چه اقداماتی برای جلوگیری از زمین‌خواری انجام داده اند و بالاخره قصه زمین‌خواری‌های مستمربه کجا خواهد رسید؟

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دشتستان با بیان این خبربه ایسکانیوزگفت: مسئولان بدون درنگ موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادند و پس ازبررسی‌های میدانی و هماهنگی با مقام ارشد قضائی متهم را دریک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس آگاهی انتقال دادند.

سرهنگ حمیدرضا انصاری گفت: نامبرده در مواجه با شواهد، قرائن و مدارک ارائه شده، به جرم خود  اعتراف و اقرار کرد که با جعل و دستکاری یک فقره قولنامه دست‌نویس به‌نفع خود و ترسیم نقشه تفکیکی، خود را مالک زمین معرفی کرده  و با این ترفند با  فریب شهروندان و به‌کارگیری روش‌های تقلبی اقدام به فروش این اراضی کرده است.

انصاری یادآور شد: در این زمینه با پیگیری‌های صورت گرفته تعداد ۴۵ نفر از شاکیان شناسایی و با ارائه مدارک و طرح دعوا خواستار رسیدگی قانونی به پرونده زمین‌خواری    ۳میلیارد ریالی شدند.

بوشهر رتبه چهارم زمین خواری را کسب کرد

سال گذشته تقی عموزاده، معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استان بوشهر را بعد از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و خوزستان رکورددار زمین‌خواری در کشور معرفی کرد.  چند روز پیش نیز مساله زمین‌خواری در دشتستان در رسانه‌ها مطرح شد.

زمین‌خواران امنیت اجتماعی مردم را به خطر می‌اندازند

 دست می‌گذارند روی زمین‌هایی که مال آنها نیست. بعد خود را مالک آنها معرفی می‌کنند و قطعه‌قطعه‌اش را به این و آن می‌فروشند. از هیچ برای خود سرمایه به هم می‌زنند و سرمایه ملی را ملک شخصی‌ خود می‌دانند.

یک جامعه شناس معتقد است زمین خواران امنیت اجتماعی شهروندان را به خطر می‌اندازند.حمید فتاحی می‌گوید:نکته مهم و اساسی در بحث زمین خواری بحث امنیت است، به این معنی که در هر جامعه‌ای امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی، شغلی و ... مهم است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی‌های ملی طبیعی کشورها غافل شد.

فتاحی با اشاره به اینکه زمین خواران با کار خود باعث رنجش و شهروندانی که قدرت مالی زیادی ندارند می‌شوندمی‌گوید:کسانی که درسال‌ها درآرزوی به دست آوردن سرپناهی کوچک هستند و توان مالی خرید سر پناهی را ندارند با  شنیدن این خبر ‌که فردی با استفاده از رانت، هکتارها زمین از اراضی عمومی را که متعلق به همه مردم است، تصاحب کرده  غمگین و عصبی‌ می‌شوند.

 او با بیان اینکه مدت‌هاست برلزوم مبارزه با زمین‌خواری تاکید می‌کنند اما عملا کاری انجام نمی‌شودمی‌گوید:علیرغم اینکه گاهی اخباری مبنی برشناسایی و دستگیری زمین خواران منتشرمی‌شود همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه‌ها محل تاسیس برج‌های چند طبقه می‌شود و حتی از پارک‌های ملی و حیات وحش نمی‌گذرند و زمین‌ها تکه‌تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می‌شود.

زمین خواری جرم پیچیده ای است

در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است:«‌زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضائی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظرمی‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و به کام زمین‌خواران رها نشود.»

زمین‌خواری پدیده ای است که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. تصرف بیش از حد عرصه‌های طبیعی و بهره‌برداری نامتناسب از این عرصه‌ها، اکنون بسیاری از کشورها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با وضع قوانین تا مانع بروز این پدیده شوند. ایران نیز از سال ۱۳۴۱مصمم به برخورد جدی با موضوع زمین‌خواری شد .

در این سال با ملی اعلام شدن جنگل‌ها اقداماتی برای مقابله با تصرف غیرقانونی زمین از سوی دولت وقت انجام گرفت اما هم امکانات سرکشی به گوشه و کنار کشور کم بود و هم دولت مرکزی به‌دلیل فراهم نبودن شرایط، تسلط چندانی بر همه استان‌ها و گوشه و کنار کشورنداشت وهمین مساله موجب شده بود که مردم ومسئولان دولتی این قانون را جدی نگیرند.

زمین خواری دربوشهر در حال گسترش است

تا امروز به‌دلیل جدی گرفته نشدن قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، متاسفانه این پدیده در کشور روزبه‌روز در حال گسترش است.

ویلاسازی در زمین‌های ملی و طبیعی، تبدیل مراتع حاصلخیز به اراضی کشاورزی از اصلی‌ترین راه‌های تصرف منابع طبیعی کشور است. پدیده شوم زمین‌خواری در استان بوشهر نیز درحال گسترش است وجلوگیری از آن و مبارزه با زمین‌خواران و سودجویان نیازمند عزم عمومی است.‌

همچنین فرمانده انتظامی دشتستان در اطلاعیه ای خواهان آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه‌ها شد. در این اطلاعیه آمده است: «‌مرکز اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان دشتستان  به دنبال کشف زمین‌خواری میلیاردی در دشتستان،  از اقشار مختلف مردم می خواهد  مراقب افرادی سودجو و کلاهبردارمانند  «ایوب-ک» باشند که با جعل اسناد و مدارک مرتکب کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان شده است. جهت پیشگیری از وقوع موارد مشابه توصیه می‌شود که شهروندان قبل از انجام هر گونه معاملات در حوزه املاک و مستغلات نسبت به احراز اصالت اسناد و مدارک و اخذ استعلامات از اداره‌های مربوط اقدام کنند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha