وزیر بهداشت:نتایج داروی آیمود درخشان بوده و به تازگی گزارشی جدید درباره این دارو ارائه شده است.

دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه کنگره نوآوری ها و دستاوردهای 30 ساله علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در تالار رازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر در خصوص مسائل مطرح شده در زمینه داروی آیمود گفت: در مورد آیمود نکته ای که وجود دارد این است که تعداد بیمارانی که در ایران بر اساس پروتکلها می توانند از این دارو استفاده کنند محدود هستند. بیماری ایدز در کشور ما به صورت یک اپیدمی کانونی است نه یک اپیدمی وسیع و به طور طبیعی تعداد بیمارانی که تحت این درمان قرار گرفته اند به چند هزار نفر هم نمی رسد.

وی یادآور شد: نتایج داروی آیمود نتایج درخشانی بوده است و به تازگی گزارشی از سوی موسسه تحقیقاتی که بر روی این دارو کار می کند به من ارائه شد که بر اساس تحقیقات بر روی این دارو 9 مقاله علمی جدید در مورد آن به چاپ رسیده است.

لنکرانی در خصوص کمبود آنژی پارس در کشور گفت: کمبود آنژی پارس به این معنی است که مشتری زیادی دارد و خواهان بیش از تولید بوده است.

آمادگی ایران برای صدور "رادیوایزوتوپهای تشخیصی"

وی با اشاره به دستاوردهای مهم کشور در حوزه علوم پزشکی گفت: شاهد بودیم که در بخشهایی که دشمن تحریمی را نسبت به نظام ما اعمال می کرد در همان بخش به فاصله کوتاهی شاهد رشد و شکوفایی بودیم. یکی از نزدیک ترین موضوعات در این زمینه تولید رادیوایزوتوپ های تشخیصی در کشور بود. در این زمینه ایران با تحریم نانوشته ای مواجه شد اما به فاصله کمی مراکز تحقیقاتی به ویژه سازمان انرژی اتمی ایران با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاهها توانست این محصول را در داخل کشور تولید کند و نیاز داخلی را برطرف کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر این آمادگی هم وجود دارد که رادیوایزوتوپهای تشخیصی را صادر نیز کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در همه زمینه ها به رشد و تعالی و شکوفایی علمی در سایر کشورها کمک کند و تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

ثبت بیش از 4 هزار مقاله از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نمایه ISI در سال گذشته

وی با اشاره به تحقیقات در حوزه علوم پزشکی و رشد آن در کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها در نمایه ISI از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بیش از 4 هزار مقاله به ثبت رسید. این نشان می دهد که کارهای بزرگی در این بخش به نتیجه رسیده است.

لنکرانی در خصوص کنگره دستاوردهای علوم پزشکی 30 ساله کشور یادآور شد: به دلیل کمبود جا و فرصت کم همه دستاوردهای علوم پزشکی 30 ساله کشور امکان طرح نداشتند اما بخشی از دستاوردهایی که در این 30 سال بدست آوردیم چه در بخش دفاع مقدس، شبکه های بهداشتی و درمانی، مراکز تحقیقاتی در این نمایشگاه خدمت مردم گزارش شده است و اهمیت بیشتر از آن جهت است که یک ره توشه ای برای دهه چهارم است تا با این تجربیات حرکت پرشتاب تری را داشته باشیم.

اعلام خبرهای خوش حوزه سلامت در یکشنبه آینده

وی در مورد خبرهای خوش حوزه سلامت گفت: در هفته آینده در جلسه ای در مورد خبرهای خوش صحبت می کنیم. در همین نمایشگاه نیز شاهد ارائه نوآوریهایی از سوی دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، مراکز خصوصی و غیره هستیم. در جلسه هفته آینده برخی دستاوردهای دارویی مرور می شود و این هفته نیز در خصوص ریشه کنی برخی از بیماریها در کشور که پس از انقلاب اسلامی رخ داده است گزارشی تقدیم مردم می شود.

پوشش 94 درصدی خدمات درمانی در جامعه روستایی و پوشش 97 درصدی خدمات در جامعه شهری

وی اضافه کرد: در حال حاضر کل پوشش خدمات درمانی در جامعه روستایی 94 درصد و در جامعه شهری 97 درصد است و رکن اصلی این پوشش از طریق نظام شکبه است که از پایگاه بهداشتی و خانه بهداشتی آغاز می شود و پس از به بیمارستانها امتداد پیدا می کند.

جلسه بررسی سرانه سلامت در دولت هنوز تشکیل نشده است

لنکرانی در خصوص میزان رضایت از سرانه سلامت گفت: در بحث بودجه های مرتبط با سلامت دو نوع بودجه داریم. یکی مطالبی است که خارج از سرانه در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و دیگری بودجه ای است که از طریق بیمه در اختیار ما قرار می گیرد. به هر حال سرانه سلامت باید در دولت مورد بحث قرار گیرد که هنوز جلسه مورد نظر در این زمینه تشکیل نشده است و امیدواریم تقویتی را از سایر منابع در مورد سرانه سلامت داشته باشیم.

بررسی روش جدید برای درمان سرطان با استفاده از امواج بیوالکتریک از سوی یک محقق ایرانی

وی درباره ارائه روش جدید برای درمان سرطان با استفاده از امواج بیوالکتریک از سوی یک محقق ایرانی گفت: در وزارت بهداشت روزانه با گزارش های مختلفی روبرو هستیم و وظیفه ما این است که این گزارش ها را با دقت و وسواس بررسی کنیم و پس از آنکه از استناد علمی آن مطلع شدیم آن را تایید کنیم. این گزارش هم در روال طبیعی باید این مسیر را طی کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: به هر حال ما در عرصه درمان های جدید شاهد یک حرکت پرشتابی در کشور هستیم و بیش از 20 مرکز در کشور در استفاده از پروتئین های مختلف برای درمان سرطان کار می کنند و امیدواریم که فعالیت آنها هر چه سریع تر به نتیجه برسد. ارزش افزوده این نوع محصولات بسیار زیاد است و یک گرم از داروهایی که از آنها با نام آنتی بادی مونوکلونال نام برده می شود، معادل چندین هزار دلار است.

دستیابی محققان ایرانی به اصل تکنولوژی کاربرد پروتئین های مختلف در درمان سرطان

وی اظهار داشت: خوشبختانه کشور به اصل تکنولوژی کاربرد پروتئین های مختلف در درمان سرطان دست یافته است و دانشمندان ما می توانند چگونه آنتی بادی منوکلونال تولید کنند و اکنون وارد مرحله ای شده اند که متناسب با انواع سرطان و برخی بیماریهای دیگر تولید محصول می کنند.

لنکرانی در مورد اعلام آمادگی ایران برای پذیرایی از مجروحان غزه خاطرنشان کرد: مسیر قابل اطمینانی تاکنون باز نشده است و ایران پیگیری های لازم را با سازمان بهداشت جهانی به انجام رسانده است که آخرین پیگیری ها با دفتر منطقه سازمان بهداشت جهانی در مصر امیدواری های به همراه داشته است که امیدواریم هر چه سریع تر به نتیجه برسد.  

در خدمت نخبگان خارج از کشور هستیم

وی در مورد مشارکت نخبگان خارج از کشور گفت: کشور اعتلای علمی خوبی پیدا کرده است و بحث تبدیل دانش به ثروت نمودهای خود را پیدا کرده است. پیام اصلی به هموطنان در خارج از کشور این است که هر جا حضور دارند برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کنند و نشان بدهند که ایرانیان در خدمت سلامت همه مردم دنیا باشند و هر فردی هم که بیاید ما در خدمت هستیم.

آب دریای جنوب آلوده نیست

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی با این عنوان که می گویند آب دریای جنوب آلوده است، گفت: چه کسی می گوید که آب دریای جنوب آلوده است. برخی سئوالات بدون توجه به اساس علمی بیان می شود.

نوآوری محققان مرکز تحقیقات شیلات ایران برای ارائه راه حل هایی در مورد جلبک قرمز

وی اضافه کرد: جلبک قرمز یک پدیده ای که به صورت دوره ای در کشورهای مختلف روی می دهد. هم اکنون در سواحل 7 کشور غیر از منطقه خلیج فارس با این مسئله مواجه اند. خوشبختانه نوع جلبک قرمزی که در خلیج فارس است نوع سمی آن نیست در حالیکه در برخی از کشورها با نوع سمی آن روبرو هستند. این پدیده از نوع پدیده هایی است که به صورت مستندات علمی نه در ایران و نه در کشورهای دیگر ، راه حل علمی برای آن یافت نشده است.

لنکرانی اظهار داشت: خوشبختانه محققان مرکز تحقیقات شیلات ایران توانسته اند به صورت نوآوری به راه حل هایی در این زمینه دست یافته اند که در حال آزمایش آن هستند. این جلبک ها به دلیل اینکه سمی نیست عوارض انسانی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha