در حالی که آخرین آمار موجود ازنشانه های بیماری‌های روانی در کشور حدود 25 درصد است که با وجود اهمیت این موضوع، پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره و روان درمانی و به عبارتی توجه به بهداشت روان در کشور مغفول مانده است. این در حالی است که بیماری‌های روانی بعد از بیماری قلب و عروق و تصادفات رانندگی جاده‌ای؛ بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

بیمه ها خدمات روانپزشکی را فراموش کرده اند

سلامت نیوز: در حالی که آخرین آمار موجود از نشانه های بیماری‌های روانی در کشور حدود 25 درصد است که با وجود اهمیت این موضوع، پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره و روان درمانی و به عبارتی توجه به بهداشت روان در کشور مغفول مانده است. این در حالی است که بیماری‌های روانی بعد از بیماری قلب و عروق و تصادفات رانندگی جاده‌ای؛ بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

جعفر بوالهری، رئیس دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان در گفت‌وگو با روزنامه سپید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌شناسی، مشاوره و روان درمانی تاکید کرد و گفت: «در واقع در این خصوص می‌توان به پوشش مداخله در بحران و پوشش مداخلات روانی و اجتماعی نیز اشاره کرد. برای اینکه یک نفر از مرگ نجات یابد، به جای تکیه بر دارو، تجهیزات پزشکی و هزینه‌های میلیاردی می‌توان ازمشاوره استفاده کرد. چرا که مشاوره علاوه بر کاهش ناهنجاری‌ها واتفاقات، باعث کاهش هزینه‌های سرسام آور بیمه نیز می‌شود.»

وی ادامه داد: «تحت پوشش قرار دادن خدمات مشاوره و روان درمانی یکی ازضروری‌ترین و عقلانی‌ترین خدمات به‌خصوص برای جلوگیری از کمبود منابع و ورشکستگی بیمه‌ها محسوب می‌شود، اما متاسفانه تاکنون مدیر و سازمان‌های بیمه‌ای این اصل را نپذیرفته‌اند. در صورتی که این موضوع یک نیاز حیاتی و مهم برای جامعه محسوب می‌شود.»

بوالهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیمه‌ها بر این موضوع اذعان دارند که برخی خدماتدر حوزه روانپزشکی را تحت پوشش قرار داده‌اند، گفت: «باید دید با پوشش‌های صورت گرفته، هزینه‌ها کاهش یافته است. یا آمار‌ها اینطور نشان نمی‌دهد یا تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. تنها در صورتی که پوشش خدمات موفقیت آمیز خواهد بود که براساس مشاوره پیشگیری، حمایتی و مداخله در بحران باشد.»

رئیس دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان با تاکید بر اینکه باید به سرعت از حضور متخصصانی که رویکرد پیشگیرانه دارند استفاده کرد، افزود: «رویکرد انستیتو روانپزشکی تهران براساس تخصص پیشگیری، مداخله در درمان، ارتقاء سلامت روان و کاهش هزینه‌های خدمات است.» وی با اشاره به اینکه حدود 20تا 25 درصد، افراد جامعه روانپزشکی در کشور، به خدمات مشاوره نیاز دارند، گفت: «50 تا 75 درصد مردم با مشکلات روانپزشکی، خانوادگی، فرزند پروری، تحصیلی و... مواجه هستند که این موارد صدمات به فرد و جامعه را در پی دارد که تمامی این موارد با مشاوره و روان درمانی قابل حل است.»

بوالهری ادامه داد: «همچنین برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روماتولوژی، گوارشی، زنان و قلبی معمولا با استرس همراه است که به مشاوره نیاز دارند.»

وی با اشاره به اینکه تمام آسیب‌های اجتماعی، منجر به آسیب سلامتی می‌شود که نیاز به پوشش بیمه‌ای دارد گفت:«در حال حاضر خدمات درمانی قدیمی شده است. باید خدمات سلامت یعنی توجه به پیشگیری، توانبخشی، درمان، مداخله در بحران نیز مورد توجه قرار گیرد، ولی هیچ کدام یا وجود ندارد و یا به طور کامل انجام نمی‌شود.»

وقتی عدم توانایی در پرداخت هزینه‌ها، باعث محروم شدن از خدمات می‌شود مهدی میرمحمد صادقی، مدیر کل دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با سپید در این زمینه گفت: «بهزیستی با همکاری وزارت رفاه، در حوزه بیمه مشاوره و خدمات روان‌شناختی تمام تلاش خود را به منظور همکاری‌های بین بخشی انجام می‌دهد. باید به این موضوع توجه داشت که بیمه خدمات روان‌شناسی یکی از اولویت‌های جامعه محسوب می‌شود.» وی ادامه داد: «وقتی در جامعه نزدیک به یک میلیون نفر به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند نشان دهنده این موضوع است که طیف وسیعی از جامعه برای دریافت این خدمات هزینه می‌کنند از طرفی برخی افراد نیز به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌ها، ازخدمات محروم می‌شوند.» به گفته وی، در سال 93، 50 هزار نفر در مراکز دولتی، حدود یک میلیون نفر در مراکز مشاوره‌ غیردولتی و 500 هزار نفر نیز از طریق خط1480خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند.

میر صادقی گفت: «اقداماتی به منظور پوشش خدمات مشاوره و روان‌شناسی در حال انجام است. البته برای اینکه این اقدامات به نتیجه برسد مستلزم همکاری‌های بین بخشی است. به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی برخی خدمات روانپزشکی را به عنوان ضریب K تعریف کرده است.»

وی با تاکید بر اینکه بیمه خدمتی است که باید برای مسائل روان‌شناختی و سلامت روان تعریف شود و یک اولویت، ضرورت و نیاز جدی برای جامعه محسوب می‌شود، افزود: «مسلما بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد. البته این سازمان به افراد تحت پوشش، یارانه‌ای در غالب یاری برگ به منظور استفاده از خدمات مشاوره در مراکز خصوصی ارائه می‌دهد که هزینه آن را بهزیستی پرداخت می‌کند.» مدیر کل دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سلامت روان در کشور مورد توجه قرارنگرفته است، گفت: «در صورتی که به این موضوع توجه شود می‌توان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.»

میر‌ صادقی تصریح کرد: «لازم است صندوق بیمه‌ای شکل گیرد تا یارانه‌ها در آن تجمیع شوند. در حال حاضر که بیمه‌ای وجود ندارد تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم ارائه یاری برگ و پیگیری موضوع بیمه است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha