وزیر دادگستری گفت: تحقیقات گسترده ای در مورد کودک آزاری و مشکلات آن در ۴ نشست علمی و تخصصی با حضور متخصصان ادیان برگزار کردیم که نتیجه آن اطلاع رسانی می‌شود.

سلامت نیوز:وزیر دادگستری گفت: تحقیقات گسترده ای در مورد کودک آزاری و مشکلات آن در ۴ نشست علمی و تخصصی با حضور متخصصان ادیان برگزار کردیم که نتیجه آن اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مصطفی پورمحمدی در همایش سراسری چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد گفت: خوشحالیم که به موضوع کودکان و نوجوانان در کشور اهتمام می‌شود. خوشبختانه با تشکیل مرجع ملی حقوق کودک که متشکل از همه دستگاه‌های قوای سه گانه مرتبط با موضوع کودک و نوجوان است، اقدامی ارزشمند برای ساماندهی مسائل این حوزه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تشکیل مرجعی با این گستردگی و با این اهتمام و توجه به مسائل مختلف حقوق کودک در جهان نمونه کمی وجود داردU گفت: جمهوری اسلامی ایران عنایت مناسب و در خوری را در این زمینه صورت داده است و این مرجع در کنار دستگاه‌های مربوطه به ساماندهی مسائل کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

وزیر دادگستری با اشاره به حضور بیش از ۲۲ میلیون نفر شهروندان زیر ۱۸ سال در کشور گفت: این جمعیت جامعه‌ای بزرگ و تعیین‌کننده است و اگر به انسان، آینده‌ کشور و سرمایه انسانی فکر می‌کنیم ضروری‌ترین اقدام توجه به این بخش بزرگ و حساس اجتماعی است.

پورمحمدی افزود: توجه به حقوق کودک و نوجوان توجه به انسان و حیات انسانی بوده و نوع دیدگاه‌ها رویکرد ما به حیات انسانی موضوعی است که نمود آن در رفتار با کودک و نوجوان مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: مساله کودکان و نوجوانان از هر جهت نیازمند توجه، عنایت و سرمایه‌گذاری بوده و هر چه در این موضوع بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم اندوخته‌ای باارزش و بازدهی بالا را به دست آورده‌ایم و این کار هدر رفت سرمایه نیست.

وزیر دادگستری ادامه داد: توجه به مسائل کودکان نوعی افزودن سرمایه است.

محمدی با اعلام اینکه مرجع ملی حقوق کودک امسال را سال آموزش همگانی و فراگیر کودکان قرار داده است ،اظهار کرد: در حال حاضر هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد چرا که هنوز حوزه‌هایی هستند که در آن اصل آموزش با مشکل رو به رو بوده و یا در برخی موارد با نیمه کاره گذاشتن مقاطع تحصیلی ضروری مواجه‌ایم که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به بحث کودکان مهاجر حاضر در کشور گفت: این کودکان گناهی ندارند و علیرغم حضور رسمی یا حضور غیررسمی و غیرقانونی، آنان نیز در سرزمین ما بوده و بر دوش ما حق دارند و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ هر کودکی که در کشور ما زندگی می‌کند، باید از حق آموزش برخوردار باشد. لذا در مرجع ملی کودک بحث آموزش همگانی را در نظر داریم و نشست‌هایی که پیرامون این حوزه برگزار می‌شود، باید تداوم یابد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: کار جدی در حوزه کودک و نوجوان کاری بخشی است که با برنامه و هماهنگی با سایر بخش‌ها انجام می‌شود و این امر نشان‌دهنده توجه و حساسیت جمهوری اسلامی ایران به این مساله است.

پورمحمدی با اشاره به انجام اقدامات نظری در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: در حوزه دینی ما به مسائل کودکان و نوجوانان توجه شده است که از آن جمله رساله حقوق امام سجاد(ع) است.

وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در این کتاب مهربانی، تربیت و آموزش را سه اصل اساسی در ارتباط با حقوق کودکان و نوجوانان دانسته و همچنین بر مدارا کردن با کودکان و پنهان کردن خطاهای کودکان آنان تاکید کرده است. به عبارت دیگر ایشان اعتقاد داشتند که نباید کودکان را مجازات کنیم، به این دلیل که پرخاشگر نشده و انجام اشتباه برایشان عادی نشود.

پورمحمدی اضافه کرد: امام سجاد (ع) همچنین بر رابطه والدین و فرزندان تاکید داشته و می‌گوید خیر و شر والدین به فرزندان و خیر و شر فرزندان به والدین می‌رسد و والدین نسبت به تربیت و راهنمایی فرزندان خود مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند و باید فرزندان را به نحوی تربیت کنیم که از آن‌ها آثاری نیک بر جای بماند.

وزیر دادگستری با اشاره به اصل ۴۵ رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: در این اصل بر این موضوع تاکید شده است که برخی از فرزندان ممکن است، سرپرست نداشته یا سرپرست آن‌ها برایشان کفایت نکند یعنی یا والدین بی‌توجه باشند یا ناتوان از توجه که نسبت به آن‌ها نیز ما وظیفه کمک و مساعدت داریم. همچنین در این فصل تاکید شده است که اگر به صداقت کودک شک کردید با وی بدرفتاری نکنید و خود را از این تعاون اجتماعی محروم نکنید.

وی با اشاره به اصل ۴۹ رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: این اصل درباره وظایف مسئولان است که در آن به خیر عمومی، گذشت عمومی، حسن ظن و حسن سلوک با خطاکاران اشاره می‌کند.

وزیر دادگستری با تاکید بر حقوق حاکم بر روابط اجتماعی از نظر امام سجاد(ع) اظهار کرد: بر این اساس باید در روابط اجتماعی هر کس را در جایگاه خودش قرار دهیم، یعنی اگر شخصی از تو مسن‌تر است، او را پدر خود تلقی کن اگر شخص از تو کوچک‌تر است، رفتار فرزندی با آن‌ها برقرار کند و اگر همسن و سال هستید، روابط خواهر و برادری بین خود تعریف کنید.

پورمحمدی با بیان اینکه از سال گذشته در مرجع ملی حقوق کودک هدفی را تعریف کردیم، گفت: بانک و سامانه اطلاعاتی جامعی طراحی شده است تا تلاقی اطلاعات صورت گیرد و کاستی ‌ها و کمبود‌ها را شناخته تا به وضعیت بهتری برسیم و ضروری است که بانک و سامانه جامع در تمامی ارگان‌ها طراحی شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی که انجام می‌دهیم باید هماهنگ و هم‌افزا باشد، ادامه داد: از مشکلات امروز ما ناهماهنگی در کشور تبادل اطلاعات است، در حالی که مدنیت متعالی یعنی هم‌افزایی انسانی و اگر اقداماتی که در بخش‌های دیگر انجام می‌شود، توجه کنیم میزان هم‌افزایی بالا می‌رود اما متاسفانه ما همچنان از این نقیصه رنج می‌بریم و باید این رفتار غیربالغ را از میان ببریم.

به گفته وی تحقیقات گسترده ای در مورد کودک آزاری و مشکلات آن در ۴ نشست علمی و تخصصی با حضور متخصصان ادیان برگزار کردیم که نتیجه آن اطلاع رسانی می شود.

وزیر دادگستری اضافه کرد: در بحث رفتار با کودکان و نوجوانان پیگیر ایجاد هماهنگی برای هم‌افزایی در فهم و درک مشترک تا رسیدن به عمل مشترک برسیم.

وی در خصوص کمک‌رسانی کشتی و هواپیما به یمن گفت: متأسفانه کمک‌رسانی‌‌ کشتی‌ها و هواپیماها به یمن نرسید و در کشور مقابل تخلیه شد و وعده دادند که دو هفته دیگر این کمک‌ها به یمن می‌رسد که باید بگویم نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است.

پورمحمدی افزود: کودکان و زنان یمنی با وجود ادعای حقوق بشری که از سوی غرب گوش همه را کر کرده قتل‌عام می‌شوند که این یک رسوایی بزرگ بیش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha