در 30 سال گذشته وضعیت كاری خراب‌تر شده، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، روسپیگری، بچه‌های خیابانی و مشكلاتی از این دست به شدت زیاد شده است. از پنج سال گذشته تا به امروز طبق قانون، استخدام (چه روزمزدی و چه قراردادی) در كشور ممنوع است.

چرا مردم ما مجبور می‌شوند كلیه‌هایشان را بفروشند؟

سلامت نیوز:در 30 سال گذشته وضعیت كاری خراب‌تر شده، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، روسپیگری، بچه‌های خیابانی و مشكلاتی از این دست به شدت زیاد شده است. از پنج سال گذشته تا به امروز طبق قانون، استخدام (چه روزمزدی و چه قراردادی) در كشور ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز دكتر مصطفا اقلیما جامعه‌شناس در روزنامه قانون نوشت؛وقتی درباره تاثیر بحران‌های اقتصادی بر زندگی افراد صحبت می‌كنیم، می‌رسیم به ناهنجاری‌های اجتماعی. تاثیر این بحران‌ها به ایجاد آسیب‌های اجتماعی مثل این است كه بگوییم اگر زنی در جایی وجود نداشته باشد آیا می‌شود بچه‌دار شد؟ نه قطعا این‌طور نیست، مرد به تنهایی نمی‌تواند بچه‌دار شود.

آسیب اجتماعی معلولی از علت‌هاست كه مهم‌ترین دلیلش در همه جوامع، وضعیت اقتصادی و كار است. یعنی اگر وضعیت اقتصادی و كار درست باشد، افراد امنیت شغلی دارند و امنیت اجتماعی و خانوادگی هم پیدا می‌كنند. زیرا نیازمند این نیستند كه به خاطر پول دست به هر كاری بزنند، چون شغل برایشان وجود دارد. در كشور ما وضعیت شغلی روز به روز در حال خراب شدن است.

در 30 سال گذشته وضعیت كاری خراب‌تر شده، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، روسپیگری، بچه‌های خیابانی و مشكلاتی از این دست به شدت زیاد شده است. از پنج سال گذشته تا به امروز طبق قانون، استخدام (چه روزمزدی و چه قراردادی) در كشور ممنوع است.

[quote-left]در هر سال حدود یك میلیون و دویست هزار نفر فارغ التحصیل لیسانس داریم. این تعداد علاوه بر تعداد فوق لیسانس‌هایی است كه بیكار هستند. طبق آخرین آمار كمتر از 20 هزار نفر از این فارغ‌التحصیلان در شهرستان‌ها جذب دستگاه‌های دولتی شده‌اند كه سال گذشته به 10 هزار نفر هم نرسیده‌است. [/quote-left]

در هر سال حدود یك میلیون و دویست هزار نفر فارغ التحصیل لیسانس داریم. این تعداد علاوه بر تعداد فوق لیسانس‌هایی است كه بیكار هستند. طبق آخرین آمار كمتر از 20 هزار نفر از این فارغ‌التحصیلان در شهرستان‌ها جذب دستگاه‌های دولتی شده‌اند كه سال گذشته به 10 هزار نفر هم نرسیده‌است. طبق بررسی‌هایی كه كرده‌ایم، كمتر از 100هزار نفر هم توانسته‌اند در بخش‌های خصوصی حتی با حقوق‌های كم، مشغول به كار شوند. یعنی با این حساب، ما هرسال بیش از یك میلیون فارغ التحصیل بیكار داشته‌ایم. در واقع به تعداد بیكارانی كه قبل از این پنج سال وجود داشتند، 5 میلیون نفر دیگر هم اضافه شده‌ است. وقتی این مشكل وجود دارد، آیا تصور نمی‌شود كه این افراد دست به كارهای خلاف بزنند؟ درصدی از این بیكاران مجبورند به خرید و فروش موادمخدر روی آورند.


 بعضی دیگر هم مجبورند برای پول در آوردن دست به هركاری، حتی كارهای پست بزنند و از نظر روحی و روانی خرد شوند. كسی كه فیزیك و شیمی و مهندسی خوانده مجبور است در دفاتری كار كند كه ماهانه 200  تا 300 هزار تومان حقوق می‌دهند. این فرد نمی‌تواند چنین شرایطی را تحمل كند. كشوری می‌تواند خودش را موفق و قوی نشان دهد كه تولید كار داشته باشد. وقتی تولید كار پایین می‌آید، اعتماد مردم هم از بین می‌رود. در جاهای دیگر دنیا وقتی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود و در زمان شروع كارش، بیكاری 7 درصد بوده، اگر بتواند در دوره فعالیت‌اش این میزان را به 6 درصد برساند، می‌تواند در دوره بعد هم رای بیاورد.

[quote-right]مردم به كسی رای می‌دهند كه بتواند بیكاری را  كاهش دهد. در كشور ما وقتی می‌گویند زیربنای آسیب‌های اجتماعی چیست، به این گفته حضرت امیر می‌رسیم كه فرموندند، فقر كه از دری وارد شود، دین و ایمان از در دیگر خارج می‌شود. [/quote-right]

مردم به كسی رای می‌دهند كه بتواند بیكاری را  كاهش دهد. در كشور ما وقتی می‌گویند زیربنای آسیب‌های اجتماعی چیست، به این گفته حضرت امیر می‌رسیم كه فرموندند، فقر كه از دری وارد شود، دین و ایمان از در دیگر خارج می‌شود. بعضی‌ها مجبور می‌شوند برای پول درآوردن و زندگی كردن، حیثیت خود را مخدوش كنند. مردی كه فرزندش در حال مرگ است و نمی‌تواند هزینه درمانش را بدهد آیا می‌تواند دست روی دست بگذارد و كاری نكند؟ چنین فردی احتمالا روی به كارهای خلاف می‌آورد. وقتی حرف از بیكاری می‌زنیم، پشتش فقر است. اگر كار باشد، شخصیت اجتماعی می‌آید، فرد می‌تواند ازدواج كند و به زندگی‌اش برسد و می‌تواند به خودش افتخار كند كه كسی شده است!

در جامعه‌ای كه مردمش نمی‌دانند چه بخوانند، چقدر تحصیل كنند و چه تخصصی بگیرند، وقتی می‌بینند حتی متخصصان هم بیكار هستند و زندگی به جایی نمی‌رسد، مخصوصا با هزینه‌هایی كه امروزه برای تحصیل وجود دارد. چرا می‌گوییم خرده‌دزدی‌ها و دزدی‌ها در ادارات زیاد شده؟ وقتی كار نیست خیلی از این جرم‌ها به وجود می‌آید. هیچ بچه‌ای بزهكار به دنیا نمی‌آید، خانواده‌اش هم بزهكار نیستند. این خانواده هم قسمتی از اجتماع است و طبق سیاست‌های اجتماعی این كشور زندگی می‌كند.

وقتی پایه خانواده كه پدر و مادر هستند، ایراد پیدا می‌كند، نمی‌توانیم بگوییم چرا بچه‌ها به راه‌های خلاف كشیده می‌شوند. وقتی دختری در خیابان تن‌فروشی می‌كند، فكر می‌كنید این كار را دوست دارد؟ نه این‌طور نیست، نیاز است كه او را به این راه كشانده.

[quote-left] هر آسیبی كه در جامعه پیش می‌آید در اثر نبود برنامه صحیح در آن كشور است. هر جامعه‌ای كه رو به فقر و بدبختی برود، نشان‌دهنده جهان سومی بودن و توجه نكردن به مسائل زندگی افراد از طرف مسئولان آن كشور است.[/quote-left]

هر آسیبی كه در جامعه پیش می‌آید در اثر نبود برنامه صحیح در آن كشور است. هر جامعه‌ای كه رو به فقر و بدبختی برود، نشان‌دهنده جهان سومی بودن و توجه نكردن به مسائل زندگی افراد از طرف مسئولان آن كشور است. به افغانستان نگاه كنید، چقدر آدم فقیر و بزهكار در آن كشور وجود دارد، چرا؟ به خاطر جنگ و توجه نكردن مسئولان آن كشور به مشكلات مردم است.

چرا مردم ما مجبور می‌شوند كلیه‌هایشان را بفروشند؟ برای اینكه فكر می‌كنند با پولش زخمی از زندگی‌شان را درمان كنند. اگر افراد در یك رفاه نسبی باشند حتی حاضر نمی‌شوند رشوه بگیرند. میزان حداقل حقوقی كه در كشور پرداخت می‌شود برای حداقل مخارج افراد كافی نیست. میزان خط فقر به سه‌میلیون تومان در كشور رسیده درحالی‌كه 90 درصد كاركنان كشور زیر این مبلغ حقوق می‌گیرند. از این 90 درصد هم حتی 70 درصد زیر دو میلیون تومان حقوق دارند. پس با این حساب آسیب‌های اجتماعی خیلی زیاد می‌شود. آخرین بررسی‌هایی كه ما كردیم نشان می‌د‌هد 90 درصد طلاق‌ها به خاطر فقر است. درگیری‌ای كه به خاطر فقر در خانواده‌ها به‌وجود می‌آید باعث می‌شود دو نفر از هم زده شوند و رو به طلاق بیاورند. وقتی حقوق پایین باشد، اعتماد به نفس افراد پایین می‌آید و خود به خود به سمت كارهای خلاف می‌روند و آسیب‌های اجتماعی روزبه‌روز زیاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha