یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

در سال‌های اخیر احساس خطر‌های متعددی از سوی برخی از جمعیت‌شناسان و متخصصان علوم اجتماعی پیرامون کاهش نرخ فرزندآوری در کشور مطرح شده است. به‌طوری که به گفته آنان این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی و جمعیتی باشد. همین موضوع باعث شده که سیاست‌های جمعیتی مقامات دولتی تغییر کند و سیاست‌های افزایش جمعیت و فرزندآوری جایگزین سیاست فرزند بهتر، زندگی کمتر شود.

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر احساس خطر‌های متعددی از سوی برخی از جمعیت‌شناسان و متخصصان علوم اجتماعی پیرامون کاهش نرخ فرزندآوری در کشور مطرح شده است. به‌طوری که به گفته آنان این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی و جمعیتی باشد. همین موضوع باعث شده که سیاست‌های جمعیتی مقامات دولتی تغییر کند و سیاست‌های افزایش جمعیت و فرزندآوری جایگزین سیاست فرزند بهتر، زندگی کمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،بسیاری معتقدند با شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی نمی‌توان خانواده‌ها را مجبور به فرزند‌آوری کرد. این کاهش نرخ فرزندآوری در حالی گریبانگیر جامعه ما شده که آمارها حکایت از افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان دارد؛ چیزی که باعث پیچیدگی وضعیت شده و لزوم اتخاذ سیاست‌های کلان و ریشه‌ای را بیش از پیش آشکار کرده است.


 شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز معتقد است نمی‌توان خانواده‌ها را به زور مجبور به فرزندآوری کرد، چراکه اکثر قریب به اتفاق خانواده‌ها از لحاظ تامین معاش با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. او که دیروز در کنگره بین‌المللی تولید مثل سخن می‌گفت، کاهش نرخ تولید مثل در کشور را باعث ایجاد آسیب‌های جدی در بدنه جامعه در سال‌های آینده دانست و گفت: «بحران سالخوردگی کشور را تهدید می‌کند و ادامه این روند جمعیت شاداب ایران را به جمعیتی کهنسال و آسیب‌پذیر تبدیل خواهد کرد.

جمعیتی که نیروی کار و مولد ندارد و این برای کشوری که در حال توسعه است، بحرانی بزرگ را به دنبال خواهد داشت.» با این حال او علت کاهش نرخ رشد جمعیت را در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه دنبال می‌کند که نمی‌توان آنها را تنها با وضع قوانین، دستور و بخشنامه‌ها جبران کرد. چراکه این مسائل ریشه‌ای است و برای حل آن نیاز به اراده جمعی در بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی است. البته دولت یازدهم تلاش‌های خوبی را در این زمینه‌ آغاز کرده است که ادامه‌‌ آن کمک شایانی به حل وضعیت موجود می‌کند. به گفته او اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و طرح تحول نظام سلامت یکی از این اقدامات است که در دستور کار دولت قرار دارد. از طرفی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین برنامه کنترل و کاهش طلاق را مورد توجه قرار داده است تا شاید با اجرای برنامه‌های کلان بتوان گام‌های اساسی در زمینه حل مشکلات جمعیتی برداشت.


رواج فردگرایی، افزایش سطح تحصیلات و اشتغال زنان، افزایش شهرنشینی و... دلایلی است که کارشناسان برای خودداری از فرزندآوری در کشور عنوان می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که تمام این عوامل در مقابل واقعیت‌هایی همچون مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری، کم‌اهمیت‌تر می‌شوند. واقعیاتی که باعث کاهش آمار ازدواج و شاید افزایش میزان طلاق شود که تاثیری مستقیم بر فرزندآوری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha