یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بابیان اینکه ورود سیگار قاچاق به کشور سبب افزایش استعمال دخانیات می شود،گفت:سیگارهای قاچاق با قیمت ارزان تر به فروش رفته و در نتیجه میزان مصرف در بین افراد جامعه به خصوص جوانان افزایش می یابد.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بابیان اینکه ورود سیگار قاچاق به کشور سبب افزایش استعمال دخانیات می شود،گفت:سیگارهای قاچاق با قیمت ارزان تر به فروش رفته و در نتیجه میزان مصرف در بین افراد جامعه به خصوص جوانان افزایش می یابد.

سازمان جهانی بهداشت، 31ماه مه ( 10 خرداد) را روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است و هرساله شعاری را حول فعالیت ها و برنامه های انجام شده این سازمان برای این روز در نظر می گیرد.

دکتر غلامرضا حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از چهارم تا 10 خرداد ماه در ایران هفته مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است. افزود:مبارزه با قاچاق دخانیات به عنوان شعار امسال از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است.

وی اظهار کرد:در بسیاری از کشورها ورود سیگار قاچاق سبب افزایش استعمال و عدم دستیابی به برنامه های کنترل دخانیات می شود،لذا کنترل و نظارت جدی بر ورودی ها و مرزهای کشورها ضروری است.

حیدری تاکید کرد:قاچاق سیگار در هر کشوری با برنامه ریزی خاص شرکت ها صورت می گیرد و سبب می شود با قیمت ارزان تر به فروش رفته و در نتیجه میزان مصرف سیگار در بین افراد جامعه به خصوص جوانان افزایش یابد.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:برهمین اساس افزایش سطح آگاهی از برنامه هایی است که در هفته ملی مبارزه با دخانیات در سطح کشور باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه 20 درصد سیگار مصرفی کشور به صورت قاچاق و غیر قانونی از مرزهای کشور وارد می شود،گفت:هرچند این میزان زیاد نیست اما باید همین میزان نیز کنترل و نظارت دقیق شود.



*** حدود 12 درصد ایرانی ها سیگاری هستند

حیدری با اشاره به اینکه حدود 12 درصد ایرانی ها سیگاری هستند،گفت: از این میزان مردان 21 درصد و زنان 2 درصد را به خود اختصاص داده اند.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه حدود 15 تا 16 درصد از جوانان کشور نیز قلیان می کشند، اظهار کرد:نکته نگران کننده در خصوص قلیان این است که استعمال قلیان در قشر جوان، نوجوانان و زنان شیب تندی به خود گرفته و به عنوان تفریح در برنامه زندگی آنها گنجانده شده است.

حیدری توضیح داد: قلیان به واسطه دود غلیظ سبب وابسته شدن فرد به نیکوتین می شود و تصور اینکه دود قلیان نسبت به سیگار از خطرات و مضرات کمتری دارد کاملا اشتباه است.

وی اضافه کرد:تنباکو حاوی بیش از 40 نوع ماده سرطان زا است و اطرافیان مصرف کننده قلیان نیز به اندازه شخص مصرف کننده در معرض خطر هستند.



***راه انداری سامانه هوشمند ترک سیگار در ایران

حیدری با بیان اینکه حدود 17 سال است در ایران به عنوان اولین کشور منطقه سامانه هوشمند (تلفن گویا) ترک سیگار راه اندازی شده است، گفت:در ایران به عنوان چهارمین کشور سامانه هوشمند ترک سیگار راه اندازی شده که در زمینه ترک سیگار مشاوره به مخاطبان ارایه می دهد.

وی ادامه داد:این سامانه 24 ساعته به پرسش ها در زمینه ترک سیگار پاسخ و مشاوره و راهنمایی لازم را به جوانان و خانواده ها ارایه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha